نگاه

روایت امام خامنه ای از امام خمینی (ره)

بیانات سالیانه امام خامنهای در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) شامل مهمترین نظرات ایشان درباره شناخت امام خمینی و راه و هدف ایشان است. با توجه به اهمیت مباحث مطرح شده در این مجموعه بیانات و با توجه به فرارسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) به گوشه ی کوچکی از این بیانات نگاهی می اندازیم:

شجره طیبه

امام خامنه ای در خصوص تاثیر امام خمینی بر شناخت مردم ایران از خود می فرمایند: "او مانند خورشیدی بود که با درخشش خود اشیاء را آشکار می کند و مانند روحی بود که با دمیدن به کالبدی اجزاء آن را زنده می سازد او ما را زنده کرد و به حرکت در آورد و ما توانستیم به کمک وجود او به ارزش جغرافیائی و تاریخی کشورمان و به حقیقت فرهنگ گذشته قرآن و ملت خود پی ببریم و اگر نظام جمهوری اسلامی و این انقلاب بزرگ و جهانی و نیز این رستاخیز عظیم ایجاد شده در دنیا را به عنوان یک شجره طیبه بدانیم ریشه آن همین شخصیت عظیم است که این درخت مبارک را رویاند.

ساده زیستی

ایشان به ساده زیستی بی همتای امام در جهان تاکید کرده و می فرمایند: " در همه جای عالم فاصله میان زندگی و رؤسای کشور با مردم کوچه و بازار فاصله شاه و گداست و حتی حکومتهایی هم که داعیه توده ای داشتند نتوانستند از زندگی مسرفانه شاهان برای خود صرفنظر کنند. افتخار نظام اسلامی آن است که امام عظیم الشأنش تا پایان عمر در زی طلبگی زندگی کرد ."

ویژگی های اخلاقی منحصر به فرد

رهبر معظم انقلاب با اشاره به ویژگی های اخلاقی منحصر به فرد بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی می فرمایند: "خصلتهایی که در امام بود هر کدام به تنهایی کافی بود که از یک فرد ، انسانی بزرگ بسازد بسیار خردمند ، هوشیار ، زیرک و آگاه .از آن انسانهایی که به راحتی نمی توان حقیقتی را به او واژگونه جلوه داد . انسانی با اراده پولادین که هیچ مانعی نمی توانست جلو دار او شود .در عین حال انسانی بسیار رئوف و دل رحم چه در هنگام مناجات با خدا و چه در هنگام برخورد با نقطه هایی از زندگی انسانها ، در عین حال دارای حس خویشتن داری و تقوا ، یعنی انگیزه های نفسانی و هواها و هوسها در او نبود و کمتر سراغ داریم انسانی که اسیر هواها نباشد .ولی او امیر بر هواهای خود بود . در عین حال در نهایت تواضع و فروتنی و صبر و بردباری بود . سخت ترین حوادث در اقیانوس وجود او تلاطم ایجاد نمی کرد "

صفت جامع

امام خامنه ای با جامع بودن صفات امام می فرمایند: "ما امام را با صفات متعدّدی همواره توصیف می کنیم امّا صفت مؤمنِ متعبّدِ انقلابی -که ما کمتر امام را با آن توصیف کردهایم- یک صفت جامع است... امامِ انقلاب یعنی پیشوای همهی این خصوصیّاتی که کلمهی انقلاب متضمّن آن است. قدرتهای مادّی هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند و البتّه می هراسیدند از امام بزرگوار، بیشتر بهخاطر این صفت بود، صفت انقلابی گری امام. امروز هم دشمنان ملّت ایران با خصوصیّت انقلابی گری او خصومت دارند و دشمنند."

امام خامنه ای لازمه ی رسیدن کشور به اهداف بزرگ را پیروی از راه امام عنوان کرده و می فرمایند: "اگر ملّت ایران بخواهد به هدفهای بزرگ خود برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است.

ایشان جوهره ی اصلی در مکتب امام را رابطه بین دین و دنیا می دانند و در این مورد می فرمایند: "جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطهی دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسئلهی دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر می کنند. امام در بیان ارتباط دین و دنیا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده بود."

شرط ادامه راه امام

امام خامنه ای با تاکید بر لزوم بصیرت برای ادامه دادن راه امام می فرمایند: " ادامه راه امام فقط با بصیرت و صبر میسر است . نگذارید به بهانه های گوناگون آدمهای کم بصیرت ، یا کم صبر یا خود خواه یا بی توجه به مصالح عمومی مردم میان صفوف مستحکم شما فاصله بیاندازد ، شما را نسبت به یکدیگر یا نسبت به مسئولین دل چرکین و نگران کنند آگاه باشید و بدانید این راه به هدف خواهد رسید ."

https://shoma-weekly.ir/o6i8qL