ادب و هنر

روایتی محققانه

برخلاف بسیاری از دوستان که فیلم «من روحانی را هستم» را منفی تلقی کردند، نگارنده از دیدن این فیلم چنین حسی نگرفت. بخشی از ماجرا به این باز می‌گردد که تقریبا عمده مطالب فیلم بر مستندات تاریخ استوار بود، اگر در بخش‌هایی خطاهایی به چشم می‌آمدـ از جمله در ماجرای ایران کنتراـ اما در مجموع تصویری که از آقای روحانی ارائه شد با واقعیات زیست سیاسی او همخوانی داشته است.
سید ابوالحسن مختاباد- برخلاف بسیاری از دوستان که فیلم «من روحانی را هستم» را منفی تلقی کردند، نگارنده از دیدن این فیلم چنین حسی نگرفت. بخشی از ماجرا به این باز میگردد که تقریبا عمده مطالب فیلم بر مستندات تاریخ استوار بود، اگر در بخشهایی خطاهایی به چشم میآمدـ از جمله در ماجرای ایران کنتراـ اما در مجموع تصویری که از آقای روحانی ارائه شد با واقعیات زیست سیاسی او همخوانی داشته است.

درباره ماجرای ایران - کنترا هر کسی که خاطرات آقای هاشمی را بخواند، برداشتی همانند محقق برنامه را به ذهن میآورد. اگر چه محقق نکتهبین! باید منابع دیگری را هم میدید.

نکات مثبت فیلم کم نیست که ازجمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: آقای روحانی فن بیان قوی داشت، منبری کارکشته بود، محاجه او در سربازی با مقام مافوقش از شجاعت و ایستادگی و جسارت او خبر میدهد، انتخاب آقای روحانی از طرف مرحوم مطهری برای سخنرانی روز هشت آبان ۱۳۵۶ در مسجد ارگ از اعتماد قشر روشنفکر و پیشروی روحانیت (و نه بخش ارتجاعی) به آقای روحانی حکایت دارد. روایتش از آمدن دو فرد برای ترور او و تیزهوشی اش در آن موقعیت و باز نکردن در و در ‌‌نهایت فرار کردن تروریستها از هوش و موقعیتشناسی او روایت میکند، و انتخابش به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات هستهای در دولت آقای خاتمی از ویژگیهای مثبتی است که برای آقای روحانی نشان داده شده است.

اگر این فیلم را با نوع دیالوگها و فضای گفتمانی که جریان تندرو مخالف آقای روحانی و اصلاحات به راه میاندازند مقایسه کنید، با من هم عقیده خواهید شد که فاصله فراوانی میان آن نوع هتاکی و دروغ و تهمت با این فیلم وجود دارد. و اتفاقا اگر این گروه جزء منتقدان آقای روحانی باشند، به جای طرد و رد آنها باید با تذکرات و اصلاح کردن برخی خطاها تشویقشان کرد که کارشان را ادامه دهند.

مجموعه دستاندرکاران دولت، و به خصوص وزارت ارشاد که در همین مدت کوتاه نشان داده است چقدر به آزادی بیان و مقابله با سانسور معتقد است، باید در برابر منتقدان هم شکیبا باشد و به جای آنکه از توزیع یا پخش فیلم ممانعت کنند و سخن از مجوز بیاورند، بهتر است در فکر پاسخهای منطقی برای برخی موارد نادرست فیلم برآیند.

* متن تلخیص شده از یادداشت عضو اصلاح طلب شورای اسلامی شهر تهران بر روی وبلاگش

https://shoma-weekly.ir/8ZVgTg