ادب و هنر

رواج سبک‌های غربی و نابودی موسیقی اصیل

این روز‌ها شاهد گسترش بی‌رویه و غیر منطقی سبک‌های مختلف موسیقیایی غربی در میان جوانان این مرز و بوم هستیم به طوری که این نوع سبک‌های موسیقی در حال رسوخ در میان خانواده‌های ایرانی است. به طور قطع باید گفت در صورت ادامه این روند در فضای موسیقی کشور، متاسفانه تا چند سال آینده باید شاهد نابودی موسیقی نواحی در میان اقوام مختلف باشیم.
عاشور گلدی برزین، چهره ماندگار موسیقی نواحی کشور ۵۵ سال است مشغول خوانندگی و نوازندگی دوتار است و تاکنون بیش از صد ترانه از وی ثبت و ضبط شده است، این هنرمند که چندی پیش در جشنواره «نغمههای پایداری» مورد تجلیل قرار گرفت، به نحوه برپایی جشنواره موسیقی فجر به عنوان بزرگترین رویداد موسیقیایی کشور انتقادهایی را مطرح کرد و به مشکلات و معضلات موسیقی اصیل ایرانی و پیشکسوتان خانه نشین آن پرداخت. در ادامه متن صحبتهای وی را در قالب یادداشت شفاهی میخوانید:

متاسفانه حال این روزهای موسیقی نواحی کشور همانند وضعیت جسمانی و مالی پیشکسوتان موسیقی نواحی اصلا خوب نیست و پیشکسوتان انگشت شمار این نوع موسیقی با وجود تمام مشکلات موجود در زندگی شخصی، فقط به عشق موسیقی و فرهنگ این مرز و بوم فعالیت موسیقی خود را انجام میدهند.

این روزها شاهد گسترش بیرویه و غیر منطقی سبکهای مختلف موسیقیایی غربی در میان جوانان این مرز و بوم هستیم به طوری که این نوع سبکهای موسیقی در حال رسوخ در میان خانوادههای ایرانی است. به طور قطع باید گفت در صورت ادامه این روند در فضای موسیقی کشور، متاسفانه تا چند سال آینده باید شاهد نابودی موسیقی نواحی در میان اقوام مختلف باشیم.

درباره غیبت بخش «موسیقی نواحی» در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به واقع شاهد آن هستیم طی سالهای اخیر اجراهای گروههای موسیقی پاپ موجب رونق مادی جشنواره و افزایش نسبی مخاطبان جشنواره فجر شده است که این مسئله به خودی خود نکته مثبتی است اما باید دید در عوض این رونق هیجانی و بیفایده، چه چیزی نصیب موسیقی ایران میشود و علاوه بر آن اضافه شدن گروههای موسیقی با سبکهای غربی به قیمت حذف گروههای موسیقی اصیل ایرانی همراه شده است که این مسئله مانند سمی است برای پیکر نیمه جان موسیقی نواحی به شمار میرود. حضور گرو ههای موسیقی مقامی ایران در سالهای گذشته در جشنواره موسیقی فجر بیشک بر کیفیت هنری و فنی این رویداد هنری افزوده بود اما بیاعتنایی جشنواره موسیقی فجر به موسیقی نواحی ایران، این میراث گرانبهای هنری، موجب خانه نشینی هنرمندان ناحیه نشین ایران شده است.

چندی پیش به علت وجود عارضه قلبی در بیمارستان بستری شدم و متاسفانه به خاطر هزینه بالا موفق به انجام یک عمل جراحی بر روی قلبم نمیشدم تا اینکه با کمکهایی از سوی سازمان هنرمندان پیشکسوت و پیگیریهای کانون موسیقی سازمان بسیج هنرمندان مبلغ کافی برای این جراحی فراهم شد و خدا را شکر حال و روزم رو به بهبودی است.

 نکتهای که میخواهم اشاره کنم این مطلب است که آن دسته از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی کشور که در نقاط محروم و دورافتاده این مرز و بوم به ترویج موسیقی موسیقی اصیل ایرانی میپردازند در صورت وجود چنین مشکلاتی، کدام نهاد و ارگان فرهنگی به فریادش میرسد.

به مسئولین فرهنگی کشور این نکته را گوشزد میکنم که بزرگان موسیقی نواحی در جای جای این میهن اسلامی هستند که بطور گمنام در راستای زنده نگه داشتن موسیقی و فرهنگ اصیل ایرانی همچنان تلاش میکنند و در عین حال با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکنند و برای حل مشکلات خود چشم به حمایتهای بیمنت شما دارند.

از طرفی دیگر همزمانی برگزاری نخستین جشنواره موسیقی نغمههای پایداری پیش از جشنواره موسیقی فجر تکلیف را بر من به عنوان یک هنرمند مسلمان و ولایی تمام کرد و با افتخار در این جشنواره حضور یافتم. خدا را شاهد میگیرم صرفا به عشق زنده نگه داشتن موسیقی نواحی و فرهنگ والای ایران زمین در چنین محافلی حضور مییابم حال اینکه از بنده و سایر پیشکسوتان موسیقی نواحی در قالب این جشنواره تجلیل به عمل میآید جای تشکر و قدردانی دارد.

خوشبختانه چند سال اخیر حمایتهایی از سوی بخشهای دولتی و نهادهایی چون بسیج هنرمندان برای جوانان مشتاق به موسیقی نواحی به عمل میآید. اما بدون شک و یقین بدانید این حمایتها باید بسیار بیشتر از اینها به چشم بخورد، در مجموع شخصا خیلی هم به آینده موسیقی نواحی ناامید نیستم. البته به شرطی که حمایتها از این گونه موسیقی اصیل ایرانی که به نوعی سمبل موسیقی و فرهنگی ایرانی است، بیشتر از قبل صورت گیرد. تا هنرمند فکرش مشغول مشکلات بیش از اندازه زندگی شخصی خود باشد نمیتواند آنچنان که باید نسبت به تولید اثر فاخر اهتمام ورزد و در نتیجه شاهد «دلسردی» بیش از اندازه هنرمندان اصیل و قدیمی کشور خواهیم بود.

https://shoma-weekly.ir/DQKmVA