نگاه

رموز یک نیایش استکبارستیزانه

در تفکر قرآنی، در نقطه مقابل مستکبرین، جبهه مستضعفین قرار دارند. از همین رو بود که امام خمینی (ره) از ابتدای نهضت بر وحدت و هم‌افزایی ظرفیت مستضعفان تاکید داشت. تا آنجا که خواهان تشکیل حزب مستضعفان گردید و فرمودند: «‌من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضعفین با هم در این حزب شرکت کنند و مشکلانی که سر راه مستضعفین است از میان بردارند و قیام در مقابل مستکبرین و چپاولگران شرق و غرب کنند و دیگر اجازه ندهند که مستکبرین بر مستضعفین عالم ظلم کنند .»
محمد نبی حبیبی- سخنرانی سالانه مقام معظم رهبری در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، عموما به بازخوانی آرمانهای حضرت امام(ره) اختصاص داشته است. اما سخنرانی امسال واجد یک نکته ظریف بود. آغازگر آن دو دعای قرآنی بود. نخست بخشی از آیه دهم سوره حشر که دعا برای طلب مغفرت پیشتازان انقلاب و درخواست خالی شدن دلهایمان از حسد و کینه نسبت به مؤمنان است و سپس بخشی از آیه 88 سوره یونس: «پروردگارا! تو فرعون و اطرافیانش را زینت و اموالی (سرشار) دادهای... در نتیجه (بندگانت را) از راه تو گمراه میسازند! پروردگارا! اموالشان را نابود کن! و (به جرم گناهانشان،) دلهایشان را سخت و سنگین ساز، به گونهای که ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند!»

با تطبیق فرعون به نماد استکبار، این دعا را می توان نیایشی استکبار ستیزانه دانست. آغاز سخن با چنین دعایی تجدید عهد با آرمان بلند استکبار ستیزی امام خمینی (ره) است و تاکید بر تداوم آن در روزگاری که استکبار تلاش دارد نسخه رهایی از مشکلات کشور را در ترک این خصیصه جداییناپذیر انقلاب اسلامی جلوه دهد.

در تفکر قرآنی، در نقطه مقابل مستکبرین، جبهه مستضعفین قرار دارند. از همین رو بود که امام
خمینی (ره) از ابتدای نهضت بر وحدت و هم
افزایی ظرفیت مستضعفان تاکید داشت. تا آنجا که خواهان تشکیل حزب مستضعفان گردید و فرمودند: «من امیدوارم که یک حزب به اسم حزب مستضعفین در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضعفین با هم در این حزب شرکت کنند و مشکلانی که سر راه مستضعفین است از میان بردارند و قیام در مقابل مستکبرین و چپاولگران شرق و غرب کنند و دیگر اجازه ندهند که مستکبرین بر مستضعفین عالم ظلم کنند .»

از همان ابتدای انقلاب برخی به غلط تلاش داشتند تا مستضعف را مترادف فقیر بدانند و بر اساس تفکرات مارکسیستی، انقلاب اسلامی را نسخه ای از قیام گرسنگان علیه ثروتمندان جلوه دهند. این در حالی است که رهبر فقید انقلاب و بسیاری از پیشتازان نهضت امام خمینی (ره) گرچه گرسنگی فقیران بر ایشان بسیار مهم و رفع آن یکی از دغدغههای آنها بود ولی دغدغه اصلی آنها عملی کردن همه احکام الهی بود و آنچه آنها را خروشانده بود؛ رفتارهای مستکبرانهای از جنس غربیسازی فرهنگ ایران به بهانه لوایح ایالتی و ولایتی و نیز قانون استیلاساز کاپیتولاسیون آمریکایی و سایر رفتارهای گرگصفتانه آنها بود.

مستضعف در کتاب هدایت، قرآن کریم نیز به معنای ضعیف نیست؛ بلکه کسی است که نیروهای بالفعل (خاصه قدرت ایمان) بالقوه دارد، اما از سوی ظالمان و جباران سخت در فشار قرار گرفته و به ضعف کشانده شدهاست با این حال در برابر بند و زنجیر که بر دست و پای او نهادهاند.

ساکت و تسلیم نیست و پیوسته تلاش میکند زنجیرها را بشکند و آزاد شود تا دست جباران و ستمگران را کوتاه سازد و آئین حق و عدالت را بر پا کند. خداوند به چنین گروهی وعده یاری و حکومت در زمین داده است؛ «ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! و حکومتشان را در زمین پابرجا سازیم؛ و به فرعون و هامان و لشکریانشان، آنچه را از آنها بیم داشتند نشان دهیم!»

و اجابت دعایی که در صدر بدان اشاره شد، با تشکیل چنین حکومتی است. بی تردید نسخه کامل و بدون نقصان چنین حکومتی، با ظهور منجی بشریت محقق خواهد گردید. اما منتظران حقیقی نیز وظیفه زمینهسازی ظهور از طریق تقابل با مستکبران و تشکیل جبهه واحد مستضعفان را دارند؛ که برای نزول رحمت الهی ظرف ما نیز باید آماده گردد. امام خمینی به ما آموخت زمینه سازی برای منت نهادن باریتعالی بر مستضعفان و حاکم کردن آنها بر زمین، جز با وحدت و همدلی جبهه ضد استکباری محقق نخواهد شد. پس اگر منتظر حقیقی حضرت مهدی (عج) هستیم، باید بر تحقق خواسته نایبش که تشکیل حزب مستضعفان بود، اصرار ورزیم و با این نگاه باید گفت که نامگذاری روز میلاد قائم آل محمد (عج) به «روز جهانی مستضعفان» انتخابی دقیق است که باید نقطه عزیمت به سوی آماده سازی فرج مولایمان گردد.

نوشتارم را با سخنی از حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در یک ملاقات کاملاً خصوصی با مرحوم استاد حبیب الله عسکراولادی در دهه آخر اسفند 1341 (که سند آن با خط شریف خود استاد نزد این بنده است) خاتمه میدهم. امام(ره) در این ملاقات فرمودهاند: «مبارزه ما سه مرحله دارد؛ 1- اسلامی کردن ایران 2- اسلامی شدن جهان اسلام 3- جهانی شدن اسلام. آن روز است که به محضر مولا عرض کنیم: «مولای ما جهان منتظر قدوم مبارک شما است.

عجل الله تعالی فرجه الشریف

https://shoma-weekly.ir/19Ynmk