نگاه

رمز موفقیت

جایگاه ویژه آیت‌الله انواری در موتلفه و نقش ایشان به‌عنوان حلقه وصل این تشکل با مراجع به ویژه امام خمینی بر کسی پوشیده نیست. اگر عضویت ایشان در شورای روحانیت موتلفه و حبس طولا‌نی مدت قریب به سیزده ساله زندان به اتهام همکاری با شاخه نظامی تیم ترور منصور را نیز به آن بیفزاییم، بدون تردید می‌توان از ایشان، به‌عنوان مرد یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت موتلفه اسلامی که حاصل ارتباط با امام و روحانیت بود؛ نام برد.
مهدی ده مرده- موتلفه اسلامی  از ائتلاف سه گروه مسجد شیخ علی، مسجد امین الدوله و گروه اصفهانی‌ها در سال 1342 و به دستور حضرت امام (ره) در قم تأسیس شد. با توجه به خاستگاه تشکیل این مهمترین اصل آن ولایت‌پذیری، اعتقاد عملی به ولایت‌فقیه و پایبندی به اصول و ارزشهای دینی است.
جمعیت موتلفه اسلامی که امروزه به حزبی تاثیرگذار و نقش آفرین در جامعه تبدیل شده  همواره خود را حامی و پیرو ولایت‌فقیه دانسته و آن را به عنوان شعار محوری خود مطرح کرده است. در مواضع این حزب آمده است: «وجه تمایز نظام الهی و مردمی ما با دیگر نظام‌های جهان در بنیانهای الهی و نیرومند ولایت فقیه نهفته است.» در جای دیگر می خوانیم «موتلفه اسلامی  تولی به ولایت را اصلی اعتقادی برای خود می‌داند که از بدو فعالیت به عنوان سرمایه خود حفظ نمود.» همچنین در تعریف و هدف این تشکل طبق مرامنامه آن آمده است: «موتلفه اسلامی  تشکلی اسلامی است که اعتقاد به اسلام ناب محمدی (ص) و ایمان کامل به اصل امامت و ولایت‌مطلقه فقیه عادل دارد و معتقد به قانون اساسی  جمهوری اسلامی ایران است... »، «موتلفه اسلامی  خود را از انصار مقام ولایت‌فقیه و پیرو روحانیت اصیل و مبارز اسلام و بازوی نظام جمهوری اسلامی (در محدود توان تشکیلاتی خویش) می‌داند.»
با نگاهی به سطور فوق در خواهیم یافت که ارتباط موتلفه اسلامی با روحانیت اصیل از بدو تاسیس یک پیوند ناگسستنی و استوار است و سران این حزب همواره کوشیده اند در این مسیر گام بردارند. بهمین جهت برخی از  روحانیون از همان آغاز فعالیت این تشکل از جمله، دکتر بهشتی و استاد مطهری به اضافه برخی علمای دیگر که به جمع آنها پیوستند از جمله آیت‌ا... انواری، شیخ احمد مولا‌یی و گلزاده غفوری، با تایید امام شورای روحانیت موتلفه را تشکیل دادند. هدف از تشکیل این شورا این بود که چنانچه در جریان مبارزه، امام حبس یا تبعید گردد و دسترسی به ایشان میسر نباشد، نظر فقهی آن شورا برای موتلفه مبنای عمل قرار گیرد. همین عامل را می توان نقطه قوت حزب موتلفه اسلامی بر سایر گروههای سیاسی دانست که در تاریخ سیاسی این کشور نقش آفرینی کرده اند. موتلفه همواره به ریسمان ولایت چنگ زده و همین نقطه اتکا مانع نزول حزب در بزنگاههای فتنه گردیده است.  
در روزهای گذشته آخرین عضو شورای روحانیت موتلفه اسلامی دار فانی را وداع گفتند و به جوار رحمت الهی پیوستند . آیت الله محی الدین انواری که در جریان به درک اجرای حکم الهی در خصوص حسنعلی منصور به پانزده سال حبس محکوم گردید در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.
آیت‌الله محمدباقر محى‌الدین انوارى، سال 1305 شمسى در شهر قم متولد شد. پدرش مرحوم آیت‌الله حاج شیخ زین‌العابدین انوارى از شاگردان مرحوم آیت‌اللّه العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى(ره) بود. وى در سال 1310 شمسى به دستور استادش، براى ارشاد مردم به همدان رفت و در آنجا رحل اقامت افکند. زندگى او در همدان نیز از همین سال آغاز شد و تا سال 1324 شمسى دوره دبستان و دبیرستان را در آنجا سپرى کرد. در اواخر همین سال و پس از تحصیل مقدمات(صرف و نحو) و مختصرى منطق در مدرسه مرحوم آخوند همدان، براى ادامه تحصیل به شهر قم آمد. بعد از دوسال به تهران رفت، در مدرسه مروی سکونت گزید.سطح عالى فقه و اصول را از محضر بزرگانى همچون حضرات آیات آشتیانى، سیدعباس فشارکى، عمادالدین غروى رشتى، سیدمحمدحسین شیرازى و میرزایوسف ایروانى فراگرفت.
پس از اتمام سطح، حدود 5 سال در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله حاج شیخ محمدتقى آملى(ره) شرکت کرد. وی در تمام مدتى که در خدمت مرحوم استاد آملى بود، در درس خارج فقه استاد بزرگوار مرحوم آیت‌الله آشتیانى نیز شرکت مى‏کرد. آیت‌الله محمدباقر محی‌الدین انواری از علمای مبارزی بود که در اسفند سال 1343 دستگیر و در اواسط بهمن ماه 1355 آزاد شد. این یکی از طولانی‌ترین دوران زندانی است که یک روحانی به صورت مداوم تحمل کرده است.
جایگاه ویژه آیت‌الله انواری در موتلفه و نقش ایشان به‌عنوان حلقه وصل این تشکل با مراجع به ویژه امام خمینی بر کسی پوشیده نیست. اگر عضویت ایشان در شورای روحانیت موتلفه و حبس طولا‌نی مدت قریب به سیزده ساله زندان به اتهام همکاری با شاخه نظامی تیم ترور منصور را نیز به آن بیفزاییم، بدون تردید می‌توان از ایشان، به‌عنوان مرد یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت موتلفه اسلامی که حاصل ارتباط با امام و روحانیت بود؛ نام برد.

https://shoma-weekly.ir/yujoHg