نگاه

رشد اقتصادی واقعی یا تبلیغاتی؟

در سفرهای استانی رئیس جمهور محترم گزارش عملی اقدامات شروع شده برای حل معضلات اقتصادی واجتماعی و فرهنگی را با وجود برخی موانع و محدودیت‌ها و رعایت مصالح نظام به مردم بدهند این رویه، امید آفرینی مردم را بیشتر می‌نماید. البته شرطش این است که مسئولان بخش‌های مختلف با روحیه جهادی و اعتماد به نفس پای کار بوده و پشتوانه‌های محکم کار‌شناسی و برنامه‌ای و مستندات و استدلالات برای ایشان باشند.
نصر عزیزی- امیدآفرینی خوب است ولی تکرار تبلیغ یک موضوع بدون پشتوانه عینی و مصداقی اثرمعکوس دارد. اقتصاد مقوله ملموسی است که آثار آن به صورت لحظهای و روزانه در زندگی مردم مشهود و هویدا است. در این خصوص تولید کنندگان اعم از بخشهای صنعت و خدمات و کشاورزی با توجه به فضای رونق و رکود و حضور در بازار عرضه و تقاضا از یک طرف اثر رشد اقتصادی را مشاهده میکنند و از طرف دیگر خانوادههای ایرانی با ملاحظه تورم و گرانیها و شدت و ضعف قدرت خرید خویش، محاسبهگران مطمئنی برای ارزش حقیقی نرخ رشد هستند.

ادعای اینکه همگان با محاسبه تولید ناخالص ملی و یا شاخص قدرت خرید و یا ارزش ملی تولیدات و خدمات و فرمول آن آشنا نیستند، هیچ درد و مشکلی را از دردهای مردم حل نمیکند زیرا آثار رشد اقتصادی باید به نحوی باشد که؛

- اول چرخ تولید را در سراسر کشور به حرکت در آورد و قفل دروازه کارخانجات و کارگاههای وابسته شکسته شود.

- دوم آثار تولید را مردم در تحرک بخشهای خدماتی نظیر حمل و نقل، بخش انبارها و کارگاههای خدمات دهنده مشاهده نمایند.

- سوم به دلیل خروج از رکود و عرضه مناسب، مردم شاهد سیر نزولی قیمتها باشند و البته در اینجا تدبیر اقتصادی دولت برای حفظ ارزش پول ملی مشخص میشود و اینکه آیا گروه اقتصادی دولت تدبیر و برنامهای در این خصوص دارند؟

- چهارم اینکه دولت همانگونه که آمار نرخ رشد اقتصادی میدهد، آمار ملازم آن یعنی اشتغال را هم ارائه داده و اعلام نماید در کدام بخش و کدام استان و هر استان چه تعداد شغل ایجاد گردید.

نکته مهم خوشحالی مردم از ارائه آمارهایی است از زبان رئیس جمهور محترم و یا هر مسئول اقتصادی که پشتوانه واقعی و حقیقی داشته باشد، بیان شود.

مردم از اجرای خوب و عادلانه و تا حدودی موفق طرح نظام سلامت خوشحال هستند ولی وقتی دولتی نتواند در شش ماهه اول خدمت خود طرح نظام مالیاتی را که معرف سلامت عدالتی بوده و یا طرح یارانهها و یا موضوع خصوصیسازی و یا اجرای اصل ۴۴ و یا حل نظام ارزی و یا پیشگیری از واردات بیرویه و غیرقانونی و قاچاق کالا را سامان دهد، معلوم است که نرخ رشد چهار درصدی اعلام شده پایه و استدلال منطقی و آماری و محاسباتی ندارد. اگرچه محاسبه آسانی از طریق برخی آمارهای بررسی نشده و ماشین حسابها خواهد داشت.

نکته مهمتر اینکه مسئولان عالی نظام اگر تغییر رویهای در سخنرانیهای خود داده و به صدها باید و نباید متمسک شوند، به نفع مرم و نظام خواهد بود و البته انتظار این است که اقدامات انجام گرفته برای بایدهای تبلیغاتی قبلی را در گذشته و حال و آینده به استحضار ملت برسانند.

به نظر میرسد در سفرهای استانی رئیس جمهور محترم گزارش عملی اقدامات شروع شده برای حل معضلات اقتصادی واجتماعی و فرهنگی را با وجود برخی موانع و محدودیتها و رعایت مصالح نظام به مردم بدهند این رویه، امید آفرینی مردم را بیشتر مینماید. البته شرطش این است که مسئولان بخشهای مختلف با روحیه جهادی و اعتماد به نفس پای کار بوده و پشتوانههای محکم کارشناسی و برنامهای و مستندات و استدلالات برای ایشان باشند.

لذا ضمن اذعان به تلاش و خدمات در حال انجام و توجه به اینکه نرخ رشد چهار درصدی اعلام شده از منظر مقایسه گام اندک مفیدی بوده ولی به دلیل اینکه تاثیر چشمگیر در فضای اقتصادی ندارد، نباید شائبههای تبلیغاتی آن را تقویت نمود و دولت تدبیر و امید اگر پاسخ ملموس به مردم بدهد، امیدوار باشد که مردم هم به پاس قدردانی در انتخابات هم پاسخ مناسب به آنان خواهند داد.

https://shoma-weekly.ir/Xuklmk