مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند: یک مضمون مهم که نباید مورد غفلت قرار بگیرد، پرداختن اسلام به امر حکومت وامر سیاست است و اهمیت این موضوع از نظراسلام است. آن کسانی که سعی کردند اسلام را از مسائل اجتماعی و ازمسائل سیاسی برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصی و مسائل خصوصی زندگی افراد و در واقع نگاه سکولار به اسلام داشته باشند، جوابشان مسئله غدیر است. ۲۱/۷/۹۳
اسلام سیاسی نبوی
کسانی که اسلام سیاسی را بر اساس سنّت و سیره پیامبر بزرگوار اسلام پذیرفتهاند بر این باورند که رسولالله (ص) ده سال از حیات انقلابی خود را به تشکیل دولت و برپایی تمدن اسلامی اختصاص داد و نمونهای از دولت اسلامی را برای الگودهی به تاریخ اسلام پیریزی کرد. پیامبر در مدینه جامعه اسلامی مطلوب خداوند را شکل داد و با پیاده کردن دستورات و قوانین الهی در جامعه نحوه اجرایی و عملی کردن آن را آموزش داد. بر اساس قوانین الهی اقتصاد و فرهنگ و سیاست و اجتماعیات مردم سامان یافت و مدینه النبی بستر استقرار تمدن نوین اسلامی شد.
اگرچه حکومت پیامبر بسیار کوچک بود ولی بدنه و قاعده آن پهناور و وسیع و گسترده بود. اقدام پیامبر عظیمالشأن اسلام در غدیر برای تعیین جانشین بعد از خود بر اساس معیارهای الهی و قرآنی و وحی الهی اثبات کرد که اسلام دین سیاسی است و نصب امیرمؤمنان تنها از بعد معنوی آن نبوده بلکه به قول رهبر معظم انقلاب اسلامی، حکومت و کشورداری، سیاست، مدیریت جامعه اسلامی، را پیامبر با این کار توصیه کردهاند و چگونگی آن را تشریح نمودهاند.
بر اساس الگوی اسلام سیاسیای که حضرت محمد (ص) به تاریخ اسلام در غدیر عرضه داشته است؛
اسلام سیاسی نمیتواند در پی تفرقه و اختلاف و جنگ بین مسلمانان و پیروان پیامبر باشد.
اسلام سیاسی پیامبر با استکبار و قدرتهای سلطه گر سازش نداشته و بازیچه دست آنها نیست.
اسلام سیاسی پیامبر از کشتار و خونریزی بیگناهان به دور است.
اسلام سیاسی پیامبر به کودکان و زنان و سالمندان احترام میگذارد و به حقوق آنها پایبند است.
در اسلام سیاسی پیامبر هتک نوامیس و تجاوز به زنان و هوسرانی و نابودی مسجد و اماکن مقدس حرام است.
در اسلام سیاسی پیامبر ادیان الهی محترمند و یهود معارض و صهیونیست بدترین دشمن اسلاماند.
بنابر این پیامبر اسلام، خواستند به مسلمانان تاریخ نشان دهند که کدام اسلام سیاسی شایسته حکومت و دولتداری است.
بر اساس این اقدام پیامبر هر کس نمیتواند به صرف مسلمان بودن ادعای حکومت و خلافت و سیاست و اداره امور جامعه اسلامی بنماید.
شایستگی فرد برای اداره حکومت باید به تأیید پیامبر (ص) برسد.
صلاحیت حاکم و والی باید بر اساس معیارهای خدایی و الهی ارزیابی شود.
فردی میتواند سیاست را در جامعه اسلامی اعمال کند که موجب یأس دشمنان اسلام شود.
فردی میتواند سیاست امور جامعه اسلامی را بدست گیرد که دین مردم را کامل کند.
فردی میتواند سیاست امور جامعه اسلامی را بدست گیرد که نعمت را برای مردم تمام کند.
امروز که «اسلام سیاسی» درگیر و دار منازعات اسلامی و غربی گرفتار است وگاه به دشنام رادیکالیسم و بنیادگرایی رانده وگاه به اصلاحگرایی و نوگرایی خوانده میشود، وگاه درقالب اسلام آمریکایی در آمده وگاه در قالب تکفیری ادعای دولت اسلامی میکند.
اسلام سیاسی امام خمینی (ره)
این مفهوم اسلام سیاسی پیامبر با مفهوم غدیر بسیار پرمعنی و راهگشا وهدایتبخش است. گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی که شاید نمود اصلی گفتمان اسلام سیاسی در ایران است، حول اندیشه امام خمینی شکل گرفته است و بر ولایت فقیه، فقه و روحانیت به عنوان مفسران اصلی شریعت تأکید میکند، امام خمینی (ره) طی سالها مبارزه با رژیم طاغوت در سایه تفسیر جدیدی از اسلام سیاسی که مبتنی بر اسلام سیاسی حضرت محمد (ص) و غدیر بود توانست چتری را برپا کند که در زیر آن مجموعهای از مفاهیم برگرفته از سنت اسلامی و تجدّد را دربرگیرد. استبدادستیزی، استکبارستیزی، وحدت امت اسلامی، کمک به مستضعفین و مظلومین جهان، دفاع از حقوق انسانها و ملتها در برابر زورگویان مستکبر، از جلوههای اسلام سیاسی امام خمینی (ره) است. امام فرمود: ما میگوییم، حکومت باید با قانون خدایی که صلاح کشور و مردم است اداره شود و این بینظارت روحانیت صورت نمیگیرد، چنانچه دولت مشروطه نیز این امر را تصویب و تصدیق کرده است. امام گفت: ازعموم طبقات برای صیانت احکام اسلام و استقلال ممالک اسلامی استمداد میکنم و اطمینان دارم با وحدت کلمه مسلمین، صفوف اجانب و مخالفین در هم شکسته و هیچگاه به فکر تجاوز به ممالک اسلام نخواهند افتاد. این اسلام سیاسی با اسلام تکفیریها و تروریستهای آمریکایی فاصلهای شگرف دارد.