نگاه

رسانه‌ها ، انتخابات و حواشی

ین روزها هر کس که به بازار برای خرید می‌رود یا سر و کارش به بیمارستان‌ها و مطب دکترها افتاده است به خوبی حس می‌کند که یک مسابقه محسوس در گران کردن کالاها و خدمات وجود دارد. با نزدیک شدن انتخابات این تحرکات بیشتر می‌شود تا کسانی که پشت پرده نارضایتی مردم را تدارک می‌بینند به اهداف خود برسند. دولت و مجلس باید نسبت به این تحرکات حساس باشند و از همه مهمتر رسانه‌ها با رصد چنین تحرکاتی مسئولان را متوجه اتفاقاتی که می‌افتد بکنند. آمریکا و غرب با تشدید فشارهای اقتصادی انتظار دارند مردم از موضع حق‌طلبانه خود در قضیه هسته‌ای عقب‌نشینی کنند. این تمایل در مذاکرات آلماتی 2 به خوبی خود را نشان داد. آنها منتظر اثرگذاری سیاست‌های تجاوزکارانه خود روی آرای ملت هستند. البته ملت هم آنها را بی‌نصیب نخواهد گذاشت و با رای بالا و گسترده خود پاسخی دندان‌شکن به آنان خواهد داد.

محمد کاظم انبارلویی
1- نقش رسانه‌ها در ارتقای دانش و بصیرت سیاسی مردم بسیار مهم است. موقعی این نقش برجستگی خود را نشان می‌دهد که اهمیت فوق‌العاده "امنیت ملی"، "منافع ملی"، "مصالح ملی" و بالاخره "اتحاد و انسجام ملی" رخ نمایی می‌کند. رسانه‌ها نمی‌توانند نسبت به این چهار مقوله بی‌تفاوت باشند. به همین دلیل وقتی بیگانگان به قصد اخلال و تاثیرگذاری روی نتایج انتخابات مداخله می‌کنند رسانه‌ها باید یکصدا در برابر این مداخله قیام کنند.
2- هر انتخابات یک "متن" دارد، ده‌ها حاشیه! قرار است در یک انتخابات سالم، جدی، رقابتی و آزاد با رای هوشمندانه ملت، فردی برای مدیریت قوه مجریه انتخاب شود. همه باید در جریان این متن قرار گیرند. طبیعی است هرچقدر از این متن فاصله بگیریم وارد حاشیه‌ای می‌شویم که ربطی به انتخاب مردم ندارد. برنامه دشمن روی این حواشی متمرکز است. آنها نمی‌خواهند ملت در متن قرار گیرد و باری از دوش نظام برداشته شود. ملت بی‌تردید هوشیار است. باید دید نامزدهایی که خود را در معرض رای ملت قرار می‌دهند این هوشمندی را دارند یا مثل انتخابات سال 88 اسیر دست بازیگران جهانی و منافقین داخلی می‌شوند. رسانه‌ها باید با نظارت دقیق خود اجازه ماجراجویی به دشمن ندهند.
3- اگر ضلعی از اضلاع رقابت یا نامزدی از نامزدها بخواهد فضای اخلاقی رقابت را مخدوش کند چه باید کرد؟ طبیعی است رسانه‌ها باید از باب نصیحت به ائمه مسلمین او را از پیمودن چنین مسیری باز دارند. نقد باید ادب و آداب خود را داشته باشد. سفره نقد باید طوری در رسانه‌ها چیده شود که اجازه بداخلاقی را از همه بگیرد.
4- میزان رای ملت است. باید همه در برابر قانون تمکین کنند و به رای ملت احترام بگذارند. باید حریم نهادهای مجری و ناظر در برگزاری انتخابات رعایت شود و نهایتا به داوری آنها گردن نهاد. هر نامزدی که بخواهد در برابر رای نهادهای فیصله‌بخش گردنکشی کند رسانه‌ها باید او را سر جایش بنشانند. هر نوع اعتراض نسبت به  نتایج باید از طریق قانون پیگیری شود.
5- تاکنون نامزدها فقط به طرح دیدگاه‌های کلی خود در باب مسائل و مشکلات کشور پرداخته‌اند. هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات کشور و نیز تیمی که می‌خواهد برنامه را پیش ببرد مطرح نشده است. رسانه‌ها باید روی پاسخگو بودن نامزدها در باب "برنامه" و "تیم" متمرکز شوند تا انتخاب مردم شکل واقعی به خود بگیرد.
هر قدر روشنگری بیشتر شود درجه انتخاب آگاهانه و هوشمندانه بالا می‌رود. این، هم به نفع مردم و هم به نفع نظام اسلامی است.
6- این روزها هر کس که به بازار برای خرید می‌رود یا سر و کارش به بیمارستان‌ها و مطب دکترها افتاده است به خوبی حس می‌کند که یک مسابقه محسوس در گران کردن کالاها و خدمات وجود دارد.
با نزدیک شدن انتخابات این تحرکات بیشتر می‌شود تا کسانی که پشت پرده نارضایتی مردم را تدارک می‌بینند به اهداف خود برسند. دولت و مجلس باید نسبت به این تحرکات حساس باشند و از همه مهمتر رسانه‌ها با رصد چنین تحرکاتی مسئولان را متوجه اتفاقاتی که می‌افتد بکنند. آمریکا و غرب با تشدید فشارهای اقتصادی انتظار دارند مردم از موضع حق‌طلبانه خود در قضیه هسته‌ای عقب‌نشینی کنند. این تمایل در مذاکرات آلماتی 2 به خوبی خود را نشان داد. آنها منتظر اثرگذاری سیاست‌های تجاوزکارانه خود روی آرای ملت هستند. البته ملت هم آنها را بی‌نصیب نخواهد گذاشت و با رای بالا و گسترده خود پاسخی دندان‌شکن به آنان خواهد داد.

https://shoma-weekly.ir/VufIPV