نگاه

رسالت ناموس دهر

در روایتی که از امام صادق (ع) هست که ایشان فرمودند شما به قبر مخفی مادرم زهرا (س) در برابر مخالفین استدلال کنید یعنی با این کار اساسی که حضرت زهرا (س) انجام دادند برای شیعه در دل تاریخ زبان استدلال برای مقابله با مخالفین و معاندین مذهب حق شیعه که همان اسلام اصیل است را باقی گذاشتند.
حجت الاسلام والمسلمین ذاکری- اصلی ترین محور حوادث تلخ بعد از رحلت پیامبر اعظم (ص)، غصب ولایت و انحراف در دین مبین اسلام بود. بعد از اینکه خداوند تبارک و تعالی ولی و امام امت را بعد از پیامبر اکرم مشخص کرده بود، نمی شد در برابر این سکوت کسی موضعی نگیرد.

امیرالمؤمنین (ع) بعد از وجود مبارک حضرت پیامبر اکرم (ص) محور اصلی بود و اگر بنا بود که این روند ادامه پیدا کند و این انحراف نادیده گرفته شود، معلوم نبود در این مقطع زمانی سرنوشت اسلام ناب و اصیل به کجا ختم می شد و خط ولایت و شیعه اصیل در طول تاریخ گم می شد. نقش اساسی حضرت زهرا (س) در این جا می درخشد. دست های بسته امیرالمؤمنین (ع)، کوچکی سن حسنین، کنار کشیدن برخی از اصحاب و خواص امت اسلام از بیان حقایق، باعث شد که در بین اهل بیت (ع) ، حضرت زهرا (س) عهده دار این نقش شود و بیان حقایق و دفاع از مظلومیت و به تعبیر دیگری مبارزه سیاسی حضرت زهرا (س) در برابر حکومت ظالم در این جا شکل بگیرد و اگر امیرالمؤمنین (ع) هر حرکتی می کرد با توجه به شرایط زمانی آن مقطع، مردم حمل بر این می کردند که شاید علی (ع) دنبال حکومت باشد، دنبال این است که قدرت را به دست گیرد، حال یک کسی خلیفه شده است و کار انجام می شود و شاید آن کسانی که عوام بودند اینگونه فکر می کردند و دعوا را دعوای بر سر حکومت می پنداشتند. باید یک شخصیتی مثل حضرت زهرا (س) که به عنوان دختر رسول اکرم (ص) موقعیت ویژه ای داشت؛ این رسالت را بر دوش بکشد.

مسلمان ها و اصحاب پیامبر احترام ویژه ای را برای حضرت زهرا (س) قائل بودند به همین دلیل هیچ شخصیتی نمی توانست به اندازه حضرت زهرا (س) با انحرافی که در جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) به وجود آمد، مبارزه نماید. حضرت با تمام قوا وارد میدان شد، آن خانمی که ما او را به عنوان عفیف ترین زنان عالم می شناسیم و او را ناموس دهر لقب می کنیم با آن ویژگی هایی که شیعه نسبت به حضرت زهرا (س) قائل است و او را طبق روایات مستند سبب خلقت می داند، وارد این مبارزه می شود.

به عنوان یک زن و دختر پیامبر اکرم (ص) عهده دار یک چنین مسئولیتی می شود و وارد صحنه مبارزه می شود و در برابر این انحراف بزرگ در دین به مقابله می پردازد. ما می توانیم چند محور و نکته اساسی را در مبارزات سیاسی حضرت زهرا (س) مدنظر قرار دهیم، از جمله اینکه شما می بینید که حضرت زهرا (س) در برابر غصب خلافت محکم می ایستد و عدم مشروعیت خلافت را برای غاصبان خلافت بیان می کند. در آن روز أسفناک تاریخ که آن نامردان تاریخ برای گرفتن بیعت از امیرالمؤمنین (ع) درب خانه فاطمه زهرا (س) ریختند ،شخصی که پشت در آمد، صدیقه طاهره (س) بود و خودشان را معرفی کرد و بعد آن واقعه دردناک هم دست از امیرالمؤمنین (ع) برنداشت و با اینکه بچه درون رحمش سقط شد در آن حال دنبال امیرالمؤمنین (ع) رفت و در مجلس خطابه شدیدی را علیه خلیفه غاصب بیان داشت. پس این یک مطلب بود که به آن اشاره می کنیم که این محور این است که حضرت زهرا (س) آمدند و دست برنداشتند و خود وارد صحنه شدند و آن خطبه صدیقه طاهره (س) که به خطبه فاطمه زهرا (س) مشهور است، در آن خطبه هم حضرت بر حق خود و آن مواردی که مربوط به خودشان بود اشاره فرمودند و در آن با خطابه که شاید در آن تاریخ مرسوم هم نبود که زن خطابه کند اما صدیقه طاهره (س) در مسجد خطبه خوانده اند و علناً در برابر ظلمی که براهل بیت می شد مبارزه می کرد. بحث دیگری که راجع به حضرت زهرا (س) می توانیم اشاره کنیم بحث متنبه کردن خواص جامعه اسلامی بود. یعنی حضرت زهرا (س) به اصحاب مراجعه می کردند و از آنها می خواستند که در برابراین ظلمی که انجام شده است سکوت نکنند لذا این حرکت صدیقه طاهره (س) باعث می شد که یک نوع اعتراض در بین صحابه هم مطرح شود و حقانیت امیرالمؤمنین (ع)، عدم مشروعیت خلافت این خلفا زنده بماند. حتی بین اصحاب این مورد تأکید قرار بگیرد هرچند آنها جرأت اظهار نظر نداشتند و ایشان با استدلالی که می کردند هم این مطلب را به اصحاب پیامبر گوشزد می کردند و هم باعث زنده نگه داشتن این بحث می شدند. قسمت دیگر و عمده مبارزه صدیقه طاهره (س) وصیت نامه ایشان است یعنی ایشان بعد از زمان حیات خود هم با این کار اعتراض خودشان را به دستگاه حکومت بیان داشتند. وصیت نامه صدیقه طاهره (س) که در آن اشاره می کند به عدم رضایت حضور خلیفه اول و خلیفه دوم در مراسم تشییع ایشان و اگر بنا بود که آنها بخواهند در تشییع شرکت نمایند قطعاً خلیفه اول بود که باید بر پیکر ایشان نماز می خواند و بعد هم امر به مخفی نگه داشته شدن قبر یگانه دختر پیامبر حضرت زهرا (س) که تدبیر اساسی ایشان در این مبارزه بود که این سؤال در دل تاریخ باقی بماند. در روایتی که از امام صادق (ع) هست که ایشان فرمودند شما به قبر مخفی مادرم زهرا (س) در برابر مخالفین استدلال کنید یعنی با این کار اساسی که حضرت زهرا (س) انجام دادند برای شیعه در دل تاریخ زبان استدلال برای مقابله با مخالفین و معاندین مذهب حق شیعه که همان اسلام اصیل است را باقی گذاشتند. لذا این محور جزء محورهای اساسی این مبارزه بود و تأثیر این مبارزه را هم در دل تاریخ دیدیم و الان این فراگیر شدن مذهب حقه تشیع و مکتب اهل بیت در عالم به ویژه در دوران معاصر ما که به هر حال آثار مخرب اسلام انحرافی یا همان اسلام آمریکایی را که می بینیم، توجه دنیا به شیعه زیاد شده است.

https://shoma-weekly.ir/rXoDpK