نگاه

رسالت خبرنگاری و دو ملاک تشخیص

برخی فکر می‌کنند عرصه رسانه و مطبوعات و قلم‌بدستی و خبرنگاری هم حرفه‌ای از حِرَف معمولی نان و زندگی است، ولی غافل از اینکه شرف قلم و نویسندگی از نوع به روز بودن آن از جنس و سنخ جهاد و مجاهدت است که فرجام آن اگر مرگ شهادت‌گونه نباشد، شهید‌سازی می‌باشد.‌‌ همان کاری که شهید آوینی رسالت‌اش را به خوبی بعهده گرفت و یک تنه در یک دوره دفاع مقدس و قلم و بیان شیوایش با قافله شهدا همراهی کرد و نجوا نمود و در آخر هم به آن‌ها پیوست.
نصر عزیزی- برخی فکر میکنند عرصه رسانه و مطبوعات و قلمبدستی و خبرنگاری هم حرفهای از حِرَف معمولی نان و زندگی است، ولی غافل از اینکه شرف قلم و نویسندگی از نوع به روز بودن آن از جنس و سنخ جهاد و مجاهدت است که فرجام آن اگر مرگ شهادتگونه نباشد، شهیدسازی میباشد.‌‌ همان کاری که شهید آوینی رسالتاش را به خوبی بعهده گرفت و یک تنه در یک دوره دفاع مقدس و قلم و بیان شیوایش با قافله شهدا همراهی کرد و نجوا نمود و در آخر هم به آنها پیوست.

چنانچه به نگاهی غیر از جهاد و رسالت دینی و سوز و گداز با مظلومان بینالمللی و شور و شیدایی برای آگاهیبخشی کار خبرنگاری و فعالیت در عرصه رسانه ادامه یابد، نهایتاش‌‌ همان حرفهای برای نانآوری و نامآوری و محدودنگری خواهد بود که در شأن و مقام حرفه عرصه زیربنایی فرهنگ نیست.

در عرصه خبرنگاری و اطلاعرسانی و رسالت مطبوعاتی دو ویژگی میتواند ملاک تشخیص و تفکیک باشد. ویژگی اول نخبگی و گرایش به خواص بودن در جبهه حق با همه اوصاف و وسعت و مصادیقاش میباشد که لازمه این تقوا، تعهد، دیانت، ارتباط با خدا، توسل به ائمه دین، درد مردم را داشتن، و قلم زدن برای سازندگی و اصلاح و رشد و کمال و بهبود زندگی جامعه میباشد.

ویژگی دوم نخبگی و گرایش به خواص بودن در جبهه باطل با همه خصوصیاتش بوده که قطعاً قلم به دستان این عرصه بانی و یا مروج فساد و تبعیض و ظلم و آلودگی و گناه و نابسامانیهای اجتماعی و انحرافات و ناهنجاریها و نظام فاسد اداری هستند که هیچ بهانهای برای نفهمی ندارند زیرا فرض این است اهل قلم باید با آگاهی و فهم اقدام نماید.

اگر با نیت جهاد در عرصه قلم نمایشی از شاخصهای این دو جریان و دو گروه ترسیم نمائیم، تشخیص رسالت مطبوعاتی و خبرنگاری متعهد از غیرمتعهد برای خودمان و دیگران کار آسانی خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/xQZpiU