نگاه

ردپای شیطان

اگر رسانه های بیگانه را بررسی کنیم و سپس رسانه های داخلی را مشخص خواهد شد که چه کسانی و چه سازمان و تشکیلاتی پا جای پای شیطان می‌گذارند و چه کسانی هستند که وقتی مقام معظم رهبری جای پایی می‌گذارند و حرکت می‌کنند، پایشان را جای پای رهبری می‌گذارند؟ در این پیچ تاریخی که جهان اسلام قرار دارد توجه به این نکته اهمیت دو چندان دارد.
 حبیب الله عسگراولادی

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ»(1)، ای کسانی که ایمان را انتخاب کرده‌اید از ردّ پاهایی که شیطان جلویتان می‌گذارد پیروی نکنید.
 نقل است در گذشته راهزنان و شیاطین انسی در بیابان‌ها جای پا درست می‌کردند تا کاروان‌ها و مردم خیال کنند که مسیر انحرافی آنها راه حقیقی است؛ حتی در بعضی نمونه‌ها تعدادی از این راهزنان و شیاطین انسی جمعی به مسیری می‌آمدند و جای پا می‌گذاشتند و راه اصلی را کور می‌کردند و کاروان که می‌آمد خیال می‌کرد اینجا راه اصلی است و از اینجا می‌رفت. شیاطین انسی در آنجا کمین کرده بودند و به اینها آسیب می‌زدند و همه هستی‌شان را به یغما می‌بردند. خداوند تعبیر می‌فرماید که شیطان هم جای پاهایی می‌گذارد و شما را با آنها فریب می‌دهد.
«خُطْوَه» یعنی اثر پا، کفش؛ جمع آن «خُطُوَات» همان جای پاهایی است که درست می‌کردند. و ادامه آیه مشخص می کند که هر کس جای پای شیطان قدم بگذارد چه سرنوشت شومی دارد. اینک یکی از روشهایی که شیطان ردپا سازی می کند توسط رسانه‌ ها است. شیطان بزرگ و شیاطین راه‌هایی را باز می‌کنند که اگر بخواهیم پا گذاشتن در این مسیر را از سوی کسانی که در طول انقلاب مسیر سقوط را طی کردند بررسی کنیم، می‌بینیم که اغلب شب‌ها صداهای بیگانه ردّ پا معین می‌کردند و اینها صبح پایشان را در آن جای پاها می‌گذاشتند و حرکت می‌کردند. در آن روز مصداق «خُطْوَه» در رمل و خاک بود، امروزه مصادیق خیلی زیادی پیدا کرده که شاید مهم‌ترین آن خطوه‌های رسانه‌ای است. همین حالا برای انتخابات، واقعاً خطوه‌هایی در رسانه‌های بیگانه هست که اگر کسانی فریب بخورند و پا جای پای این رسانه‌ها بگذارند، از انتخابات بری می‌شوند و در انتخابات شرکت نمی‌کنند و شرکت در انتخابات را به حداقل می‌رسانند. از دو ماه پیش تاکنون «خُطُوَات» شیطان در باره انتخابات آینده مشهود است. در داخل هم می‌توانیم بگوییم که چه کسانی پا جای پای شیطان گذاشته‌اند.
امروزه عمده گمراهی‌هایی که برای ملت مسلمان و امت اسلامی در جهان پیش می‌آید، خطر پیروی از خطوات شیطان است و این به خاطر جای پاهای رسانه‌های دشمن است. الان امریکا، انگلیس و بعضی کشورهای اروپایی دیگر به هر زبانی بخصوص به زبان فارسی رسانه‌هایی دارند تا مطالبی را که می‌خواهند با همان زبان القا کنند. امروزه خطوات شیاطین بسیار رنگ و وارنگ است و به‌قدری تنوع دارد که انسان‌ها را راجع به راهشان به شک می‌اندازد و پا جای پاهایی می‌گذارند که شب صداهای بیگانه ترسیم کرده‌اند. در نقطه مقابل سیره سلمان است. روایت مشهوری است که امیرالمؤمنین(ع) و سلمان فارسی با هم در مسیری می‌رفتند، ولی یک جای پا بیشتر نبود! از سلمان پرسیدند: «مگر تو همراه علی(ع) نبودی؟»
جواب داد: «آری اما من جز جای پای علی(ع) جای دیگری پا نمی‌گذارم و در همان جای پای ایشان حرکت می‌کنم». این خُطُوَاتِ الْحَق است. امروز نیز رسانه هایی که بخواهند این راهبرد قرآنی را مد نظر قرار دهند باید مسیر را در سخنان نایب امام زمان رصد نمایند.
اگر رسانه های بیگانه را بررسی کنیم و سپس رسانه های داخلی را مشخص خواهد شد که چه کسانی و چه سازمان و تشکیلاتی پا جای پای شیطان می‌گذارند و چه کسانی هستند که وقتی مقام معظم رهبری جای پایی می‌گذارند و حرکت می‌کنند، پایشان را جای پای رهبری می‌گذارند؟ در این پیچ تاریخی که جهان اسلام قرار دارد توجه به این نکته اهمیت دو چندان دارد.
نکته مهم آن است که در این آیه خطاب به «یَا اَیُّهَا الاِنْسان» نیست، به «یَا اَیُّهَا الْمُسْلِمُون» نیست، بلکه می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ».
پی‌نوشت‌:
(1) «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَ مَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَ الْمُنکَرِ وَ لَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَ لَکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَن یَشَاءُ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»، «اى کسانى که ایمان آورده‏اید پاى از پى گام‌هاى شیطان منهید و هر کس پاى بر ‌جاى گام‌هاى شیطان نهد [بداند که] او را به زشتکارى و ناپسندی وا مى‏دارد و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هرگز هیچ‌کس از شما پاک نمى‏شد، ولى [این] خداست که هر کس را بخواهد پاک مى‏گرداند و خدا[ست که] شنواى داناست»؛ قرآن کریم، سوره نور، آیه 21.   

https://shoma-weekly.ir/2PSPZn