ادب و هنر

ردپای سیاست در تاریخ معاصر

نویسنده که از تحلیلگران و محققان جبهه فکر و فرهنگ انقلاب اسلامی است، تلاش کرده است در مقالات، یادداشت‌ها و گفتگو‌هایش با ارائه توضیحاتی مستدل و مستند به روشنگری درباره تاریخ معاصر، تاریخ انقلاب و وقایع آن بپردازد. آنچه در این مجموعه آمده است، گوشه‌ای از نوشتار و گفتگوهای تحلیلی این نویسنده منتقد و تاریخ‏نگار موقق است.
مسعود رضایی در مقدمه کتاب مینویسد: «انقلاب اسلامی از ابتدای پیدایی تاکنون، با انواع و اقسام مخالفتها و تقابلها مواجه بوده است. طبعاً آنجا که مخالفان دست به سلاح بردند و با شیوههای خشونتآمیز به مقابله با نظام جمهوری اسلامی برخاستند، پاسخ متناسب را نیز دریافت داشتند. بزرگترین نمونه، به راه انداختن جنگ تحمیلی علیه ایران بود، اما همواره این‏گونه نبوده است که انقلاب ما با گلوله و آتش مورد تهدید قرار گیرد، بلکه شبههآفرینیها و تردیدافکنیها نیز رویه دیگری بوده است که با استفاده از تبلیغات منفی یا مغرضانه و فشار بر افکار عمومی، مسیر دیگری را برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی پیموده است. البته سرمنشاء این‏گونه شبههها و شائبهها متفاوت بودهاند؛گاه از سر ناآگاهی و کجبینی وگاه با نیت تخریب و سمپاشی و به هر حال نمیتوان قضاوت یکسانی راجع به سرمنشاء و ماهیت تمامی آنها داشت، اما در یک نکته نمیتوان شک کرد که عدم ارائه پاسخهای مناسب به این شبهات ــ با هر منشاء و ماهیتی ــ میتوانست و میتواند موجب تخریب افکار عمومی گردد. بنابراین حضور در این جبهه نیز امر کاملاً ضروری و واجب به نظر میرسید و همچنان نیز این ضرورت وجود دارد.» کتاب «سیاست و تاریخ معاصر ایران» نوشته مسعود رضایی شریف‏ آبادی جدیدترین کتابی است که از سوی دفتر نشر معارف و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است.

نویسنده که از تحلیلگران و محققان جبهه فکر و فرهنگ انقلاب اسلامی است، تلاش کرده است در مقالات، یادداشتها و گفتگوهایش با ارائه توضیحاتی مستدل و مستند به روشنگری درباره تاریخ معاصر، تاریخ انقلاب و وقایع آن بپردازد. آنچه در این مجموعه آمده است، گوشهای از نوشتار و گفتگوهای تحلیلی این نویسنده منتقد و تاریخ‏نگار موقق است.

این کتاب از ۴ بخش تشکیل شده است: مقالات و یادداشتهای تاریخی و تحلیلی، مقالات و یادداشتهای سیاسی اجتماعی، یادداشتهای سیاسی انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و گفتگوها.

ضرورت تقویت فرهنگ نقد در عرصه تاریخ، آسیبشناسی نهضت مشروطه، تبرئه رضاشاه؟!، نهضت مبارزه با سلطه اجانب، پیوند دین و جنبشهای اجتماعی و سیاسی در ایران، ماهیت سیاسی دکتر علی شریعتی، بنی صدر که مجلس را تابع خودش میخواست، آیت الله منتظری از دریچه تاریخ، تغییر فرهنگ انقلابی در دولت هاشمی رفسنجانی، جریان نقد تاریخ نگاری انقلاب، پنجرهای رو به تاریخ و پاسخ به تاریخ عناوین مقالات بخش اول این کتاب هستند. در بخش دوم مقالاتی درباره وصیت نامه امام خمینی (ره)، جنبش دانشجویی، افشاگری، اسلام بدون شریعت، برخوردهای دوگانه عبدالکریم سروش، ابتلائات عرصه سیاست، رابطه اسلامیت و جمهوریت و... میآید.

مطالعه این کتاب برای همه مخاطبان به ویژه مخاطبان جوان و فعالان تشکلها توصیه میشود و به بسیاری از سئوالات و شبهات تاریخ معاصر، تاریخ انقلاب و عملکرد نظام اسلامی و حوادث پس از انقلاب پاسخ می‏دهد. چاپ اول این کتاب در ۵۳۲ صفحه، دو رنگ، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۴۰۰ تومان به جامعه علمی و سیاسی عرضه شده است. گفتنی است مسعود رضایی شریف‏آبادی، نویسنده و تاریخ نگار ۵۱ ساله جبهه فکر و فرهنگ انقلاب است که اخیراً کتاب «سیاست‏نامه؛ نامههای سیاسی و تاریخی» وی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

https://shoma-weekly.ir/Yt9tnK