ادب و هنر

رده بندی سنی در آثار سینمای ایران رعایت نمی‌شود

عضو انجمن منتقدان سینمای ایران اظهارکرد: از ابتدای امسال تا به الان ۴ میلیون نفر از فیلم های سینمایی کشورمان بازدید داشتند اما متأسفانه موضوع رده سنی اتفاق نیفتاده است.

دکتر محمد شریعت پناه گفت: اوایل قرن بیستم و در سال ۱۹۲۰ بود که سینما در جهان رونق گرفت. سال ۱۹۲۹ تقریباً چهل میلیون نفر از سینما استفاده می کردند که فقط ۱۷ میلیون آن ها کودکان زیر ۱۴ سال بودند و هفته ای یکبار سینما می رفتند و از همان سال نگرانی در خانواده ها و منتقدان و جامعه شناسان دنیا در این خصوص شکل گرفت.

وی افزود: به دنبال نگرانی ها در جهان از این بابت، جامعه شناسان و دانشمندان علوم اجتماعی به این حوزه ورود کردند و پژوهش هایی شکل گرفت.

عضو انجمن منتقدان سینمای ایران همچنین به نمونه ای از این پژوهش ها نیز اشاره و بیان کرد: یک بنیاد مطالعاتی به نام «پایفون» که بهترین منبع ارزیابی فیلم ها برای کودکان محسوب می شود پژوهش هایی را در خصوص تأثیر فیلم سینمایی بر خلق و خو و عقاید کودکان و نوجوانان انجام داد که مبنای کار دانشمندان بعدی و مبنای تحولات سینما و نهایتاً رده بندی سنی قرار گرفت.

شریعت پناه در رادیو گفت وگو گفت: طبق آمارها، تعداد افرادی که در سال ۱۳۹۹ به سینما مراجعه کردند ۶۷۰ هزار نفر بود. سال ۱۴۰۰ حدود ۷,۵ میلیون نفر با گردش مالی ۱۶۰ میلیارد تومان از سینمای ایران استفاده کردند و از ابتدای امسال هم تا به الان ۴ میلیون نفر از فیلم های سینمایی کشورمان بازدید داشتند اما متأسفانه موضوع رده سنی اتفاق نیفتاده است.

https://shoma-weekly.ir/pirrBl