نگاه

رخنه و غلط کاری فرهنگی

سخنان مهم مقام معظم رهبری در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۲ و ابراز نگرانی معظم له درجمع خبرگان از وضع فرهنگی کشور وتاثیرات جنگ نرم دشمن بر جامعه منجر به اختصاص بخشی از شعار سال به فرهنگ شد.

حمیدرضا ترقی- مسئله فرهنگ متاسفانه در دولتهای گذشته و حال، علیرغم تذکرات مکرر رهبر انقلاب مظلوم واقع شده و برخلاف اهمیتش در تداوم انقلاب و انتقال ارزشها به نسلهای بعد و منحرف نشدن از مسیر آرمانهای انقلاب از جایگاه و سهم مناسبی در بودجه و برنامه دولتها برخوردار نبوده و علی رغم اینکه در دولت نهم گامهای خوبی در تقویت این بخش برداشته شد و میرفت تا توان ملی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن تقویت شود. ولی متاسفانه به علت آلوده شدن دولت دهم به انحراف این مهم به حاشیه رفت و دیدگاههای لیبرالی به مرور بر دولت مستولی شد و اینک دولت اعتدال نیز‌‌ همان راه را با شدت و عزم جدی تری دنبال میکند.

سخنان مهم مقام معظم رهبری در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۲ و ابراز نگرانی معظم له درجمع خبرگان از وضع فرهنگی کشور وتاثیرات جنگ نرم دشمن بر جامعه منجر به اختصاص بخشی از شعار سال به فرهنگ شد.

معظم له در سخنرانی اول فروردین فرمودند: فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. چرا؟ چون فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس میکنیم. اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد... و اگر این هوا کثیف باشد. آثاردیگری دارد. ۱/۱/۹۳

فرهنگ یعنی چه؟

فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری: یعنی باورهای مردم. ایمان مردم، عادات مردم - آن چیز هائی که مردم در زندگی روز مره با آن سرو کار دائمی دارند و الهام بخش مردم در حرکات و اعمال آنهاست. ۱/۱/۹۳

عرصههای فرهنگ

از آنجاکه فرهنگ در عرصه دین و دنیاو آخرت انسانها تاثیر گذار است. و با مسائل اقتصادی جامعه و کشور رابطه مستقیم دارد با توجه به دیگر فرازهایی که معظم له ذکر کردند میتوان این موارد را نیز افزود: فرهنگ کارجمعی و اجتماعی – فرهنگ کار حزبی و تشکیلاتی – فرهنگ حجاب و عفاف – فرهنگ کار – فرهنگ رانندگی – فرهنگ زبان فارسی – فرهنگ مسافرت – فرهنگ آپارتمان نشینی – فرهنگ شادی و عزاداری – فرهنگ احسان و نیکوکاری –فرهنگ شهر سازی و معماری – فرهنگ زیبا سازی – فرهنگ شهر نشینی – فرهنگ پوشش و لباس –فرهنگ میهمانداری –و...که اگر این فرهنگها بر مبنای ارزشهای دینی و اسلامی شکل بگیرد آثاری دارد و اگر بر مبنای غیر ارزشی شکل بگیرد آثار دیگری دارد.

وظیفه مسئولان فرهنگی

رهبر معظم انقلاب با اشاره به خطر مهمی که از سوی دشمنان. ایمان و باورهای مردم را هدف آماج خود قرار داده است. مهمترین وظیفه مشکلات فرهنگی کشور را مراقبت از رخنه فرهنگی دشمن دانستند ولی آسیبهای فرهنگی را تنها از ناحیه بیگانگان ندانسته وانتخاب مسئولان غیر فرهنگی برای بخشهای فرهنگی و کم کاری مسئولین فرهنگی – غلط کاری مسئولین فرهنگی –را عامل آسیبها ی فرهنگی در کشور دانستند و وظایف آنها را چنین بر شمردند:

۱-حساسیت داشتن مسئولان فرهنگی در برابر انحرافات و میکروبها و سموم فرهنگی وارده به فضای فرهنگی کشور.

۲-ساکت ننشستن در برابر کسانی که به نام آزادی تیشه به ریشه دین و ایمان جوانان میزنند.

۳-دفاع مسئولان فرهنگی از خطوط قرمز اعتقادی و انقلابی کشور با چنگ و دندان و تعصب بالا

۴-سپردن امور فرهنگی کشور به جوانان مومن و انقلابی و متدین.

۵-جلو گیری و برخورد با کم کاری و غلط کاری در حوزه فرهنگ در تمام ردهها.

۶- حفظ نظارت همگانی و نقد آگاهانه حوزه فرهنگ بطور مستمر و هوشیارانه از سوی نخبه گان و پذیرش صادقانه آن توسط مسئولان فرهنگی.

ریشه دغدغههای فرهنگی رهبری معظم انقلاب

از سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری در طی سالهای اخیر و بعد از اخطار و هشدار معظم له در خصوص خطر تهاجم و شبیخون فرهنگی و اغاز جنگ نرم دشمن در این جبهه و افشای توطئه ناتوی فرهنگی میتوان ریشههای این دغدغه را در موارد زیر جستجو کرد:

۱-تهاجم فرهنگی دشمن توسط دولتها تاکنون جدی گرفته نشده و لذا اقدام بازدارنده و قویای در مقابله با آن انجام ندادهاند.

۲-سیاستهای فرهنگی اتخاذ شده در دولتهای بعد از جنگ منطبق بر ارزشهای اسلام و انقلاب و رهبری نبوده وروح حاکم بر اکثر آنها لیبرالیسم و تسامح و تساهل بوده است

۳-مسئولین فرهنگی کشور در تمام سطوح: شورای انقلاب فرهنگی –حوزههای علمیه- دانشگاهها- آموزش وپرورش – سازمان تبلیغات اسلامی – وزرارت فرهنگ و ارشاد اسلامی –مساجد –دچار کم کاری جدی در حوزه فرهنگ دینی و اسلامی مردم هستند.

۴-در برنامه و بودجه دولت و دستگاههای اجرائی کشور به بخش فرهنگ توجه جدی نمیشود و همیشه از نظر بودجه محدود و ضعیف و مظلوم بوده و هنگام کسری بودجه این بخش اولین آسیب را میدیده است.

۵-نسخه فرهنگی دولت اعتدال

از دیگر ریشههای دغدغه فرهنگی مقام معظم رهبری را باید نسخه فرهنگی دولت جدید دانست چرا که علیرغم اینکه سیاستهای فرهنگی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و ابلاغ و لازم الاجرا شده است و مهندسی فرهنگی کشور تنظیم و روش تدوین پیوست فرهنگی برای تمام فعالیتهای کشور نیز اعم از جشنواره مطبوعات. وزارت ارشاد و زیرمجموعه فرهنگی دولت را فاقد مسئولیت در خصوص نگرانی مقام معظم رهبری از مسائل فرهنگی معرفی کرد و توپ را به میدان دیگر دستگاههای فرهنگی غیر دولتی انداخت. این در حالی است که به تعبیر رهبری. دولت تواناترین و موثرترین عنصر در جهت دهی فرهنگی کشور است.

آنچه در این نسخه دغدغه آفرین است:

-انتخاب و انتصاب مسئولین نامناسب با فرهنگ ارزشی انقلاب برای مناصب فرهنگی

- تداوم راه دولت اصلاحات در حوزه فرهنگی (تساهل و تسامح و لیبرالیسم)

- نفوذ پراگماتیسم فرهنگی به منظور گسترش سبک زندگی غربی در ایران اسلامی

- باز کردن میدان رسانهای مکتوب برای براندازان خاموش که مبانی اعتقادی و دینی

مردم را نشانه رفتهاند و با تولید شبهه و تقدس زدائی و.. پایههای اعتقادی جوانان را متزلزل میسازند (مانند. اقدامات روزنامه بهار – آسمان –مصاحبههای خانم اشراقی – سخنرانی. رضوی فقیه در همدان)

- تلاش در جهت رفع فیلتر فیس بوک وتمرکز زدائی از دولت و خصوصی سازی فرهنگی.

- عدم اعتقاد به هنر ارزشی و ضد ارزشی و اعتقاد به آزادی بیقید و بند در عرصه هنر.

بنابر این بنظر میرسد که راهکار مقام معظم رهبری برای جلو گیری ار انحراف در حوزه فرهنگ که در سخنرانی آغاز سال فرمودند بهترین راهبرد است:

«مراجع فرهنگی یعنی علما. اساتید. روشنفکران انقلابی. هنرمندان متعهد. اینها نگاه نقادانه خودشان را نسبت به اوضاع فرهنگی کشور همچنان داشته باشندو تذکر بدهند.

مفهوم این راهبرد اینست که رهبری همه نخبگان و دلسوزان کشور را برای مقابله با هرگونه انحراف فرهنگی

در کشور بسیج کردند. تا نگذارند فرهنگ ارزشی و دینی در جامعه منزوی و فرهنگ سکولار و غربی جایگزین آن گردد. بیشک چنانچه در سال اقتصاد و فرهنگ ملت ایران بتواند فرهنگ کشور را بر ریل انقلاب و آرمانهای اسلامی و انقلابی قرار داده واقتصاد و سیاست را درخدمت آن قرار دهد بزرکترین موفقیت را کسب کرده و این جز با عزم ملی همه دلسوزان متدین جامعه و روحیه مدیریت جهادی میسر نخواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/RWG3DZ