نگاه

رخنه دشمن

دشمن منتظر یک فرصت است، منتظر یک رخنه است که از این رخنه وارد بشود
حمیدرضا ترقی- دشمن منتظر یک فرصت است، منتظر یک رخنه است که از این رخنه وارد بشود. شما همین قضایای این چند روز را مشاهده کنید. همهی کسانی که با جمهوری اسلامی بدند، آن که پول دارد، آن که سیاست دارد، آن که سلاح دارد، آن که دستگاه امنیّتی دارد، همه دست روی دست هم میگذارند بلکه بتوانند برای نظام اسلامی و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مشکل درست کنند.12/10/96 مقام معظم رهبری .

ریشه های رخنه‌ى اقتصادى

الگوی توسعه ایران از دهه 20 هجری شمسی در قالب برنامه های مدرنیزاسیون در کشور ما عملیاتی گشته و از کودتای 28 مرداد به بعد با دیکتاتوری محض استقرار یافته است. این الگو می تواند تمام زوایای اقتصادی و اغلب مواضع فرهنگی و به تبع آنان عمده رویکرد سیاسی ما را در بر گیرد و افتادن در دام آن به معنای از دست دادن استقلال کشور است.

رخنه اقتصادی بریتانیا در ایران، طی دوره زمانی دهه 30و40، در ابعاد و زوایای مختلف مشهود بود. از حضور شرکت‌های انگلیسی در برنامه‌های بهداشتی و عمرانی تا مشارکت انگلیسی‌ها در ایجاد مجتمع مرغ داری و همچنین، همکاری در زمینه صنعت ذوب آهن. نفوذ عمیق اقتصادی بریتانیا در ایران، به قدری برجسته و پُررنگ بود که سفیر وقتِ این کشور در ایران، در خاطراتش می نویسد: «مهم‌ترین اولویت ما در آن زمان، افزایش صادرات انگلیس به ایران و ترتیب مسافرت و ملاقات هیئت بازرگانی انگلیس با مقامات ایرانی بود... قسمت بازرگانی سفارت، به مغز و کانون اصلی فعالیت‌های سفارت انگلیس در ایران تبدیل شد». به همین دلیل، مقامات انگلستان، تمایلی به تحوّل سیاسی در ایران و اضمحلال رژیم پهلوی نداشتند: «قدر مسلّم این بود که دوام رژیم شاه و توفیق او در اجرای برنامه‌هایش، به سود ما بود. بعید به نظر می‌رسید که رژیم دیگری در ایران منافع اقتصادی و بازرگانی و هدف های سیاسی و استراتژیک ما را بهتر از رژیم شاه تأمین کند

بنابر این رخنه اولیه و عمده این نفوذ از الگوی اقتصادی آغاز می شود. همان جایی که حساسیت کمتری بر می انگیزد اما به معنی سپردن نان و آب مردم به دست استکبار جهانی است.
بعد از انقلاب اسلامی وقتی این الگوی اقتصادی در دولت سازندگی مجدداً احیاء شد وجهه انقلابی کشور ما در بین ملل مسلمان جهان به طور جدی افت کرد و آثار سوء آن در بخش فرهنگ خود را به خوبی نشان داد.

از طرف دیگر ؛دشمنان این مرز و بوم و دشمنان نظام وقتی نتوانستند در اعتقادات مذهبی مردم رخنه کنند و آن را دژ محکم و نفوذ ناپذیر دیدند دست روی مسایل اقتصادی و مالی گذاشتند ، چون مسائل مالی و اقتصادی به زعم شبکه های معاند؛ محلرخنه ونفوذ است

لذا در شرایط کنونی دشمنان از رخنه اقتصادی با کمک عده‌ای از انسان‌های تبهکار داخلی شرایطی را فراهم کردند که از این ناحیه ورود پیدا کنند.

مفهوم رخنه از طریق اقتصاد

رخنه از طریق اقتصاد بدین معنی است که دشمن از طریق نقاط ضعف اقتصادی و نیازهای اقتصادی کشور درقالب مشارکت اقتصادی یا سرمایه گذاری یا صادرات کالا به کشور یا پیمانکاری پروژه ها یا سیاستهای تحریمی هدفمند؛ یا هضم کردن اقتصاد کشور در بازار جهانی ؛ فرمان اقتصاد کشور را بدست گرفته وبه سمت سیاستهای صندوق بین الملی پول ویا بانک جهانی و درنهایت اقتصاد سرمایه داری و نئولیبرالی غرب سوق داده و شاخصه های عدالت طلبی و اسلامی شدن و استقلال را از آن گرفته و آنرا تبدیل به اقتصاد وابسته و وارداتی و مونتاژکننده ومصرف کننده نماید.

آثار رخنه اقتصادی دشمن

در نتیجه ی جهت گیریهای ناشی از رخنه اقتصادی :

تولید داخلی متوقف

بیکاری کارگران روبه افزایش

تورم روبه رشد

فساد اقتصادی روبه تزاید

وابستگی به اقتصاد جهانی روزافزون

ارزش پول ملی روبه کاهش خواهد گذاشت

لذا ملاحظه میکنید که رکود در همه بدنه اقتصاد رخنه کرده و تولیدکنندگان ایرانی هم همواره در صف اول ضرر بازار ایران قرار دارند.و شرایط غیرقابل تحمل اقتصادی ؛ بیش از نیمی از تولیدکنندگان ایرانی را ورشکسته کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته است: هر چه زمان می‌گذرد وجود و گسترش فساد اقتصادی تأثیر منفی و چهره مخوف خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد. کرم‌های فساد با بی‌توجهی مسئولان رده‌بالا در تاروپود نظام هر چه بیشتر رخنه کرده و پایه‌های اقتصاد سالم و مولد را تخریب می‌کنند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص مفاسد اقتصادی در زمستان ۱۳۹۵ به اوج خود رسیده است که نشان می‌دهد طی سال‌های مورد بررسی شرایط این مؤلفه از نظر تشکل‌های مشارکت‌کننده به مرور نامساعدتر شده است.

نکته مهم آن که برای اولین بار در سال‌های اخیر، شاخص فساد اقتصادی در رتبه سوم موانع کسب‌وکار از نگاه تشکل‌های اقتصادی جای گرفته است. پیش از این شاخص فساد، ششمین مانع کسب‌وکار از نگاه تشکل‌های اقتصادی بود.

به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس، با جای گرفتن فساد اقتصادی در رتبه سوم از سال گذشته این را باید به منزله هشداری جدی تلقی کرد که ضروری است تا اقدامات اساسی برای کاهش آن صورت گیرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص مفاسد اقتصادی را بین ۱ تا ۱۰ محاسبه می‌کند که هر چه این عدد بزرگتر باشد به معنای افزایش فساد است.
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص فساد اقتصادی در زمستان گذشته به عدد ۷.۳۱ رسیده که بالاترین رقم شاخص فساد از زمان تهیه گزارش‌های فصلی محیط کسب‌وکار در کشور از سال ۱۳۹۰ است.

آمار و ارقام نهاد نظارتی مجلس به خوبی بیانگر رشد مفاسد اقتصادی در کشور با تغییر دولت در سال ۱۳۹۲ است. از سال ۱۳۹۴ با اجرای برجام نیز به تدریج شاخص فساد، بیشتر شده است.

لذاا باید در مراودات و گسترش روابط با اروپا و دنیای غرب مواظب رخنه هایی که موجب نفوذ دشمن در تمامی عرصه ها می شود بود .

بی تردید دشمنان بعد از برجام با تغییر شیوه های تبلیغاتی درصدد بهره برداری های سیاسی بودند به نحوی که به دنیا اینگونه تلقین کنند که با توافق میان ایران و غرب یک باره خصومت ها به پایان رسده است و شعارهای مرگ برآمریکا و مرگ برانگلیس دیگر تکرار نمی شود .

مقام معظم رهبری فرمودند :اگر غفلت شود ناگهان متوجه می شویم که دشمن در جاهایی رخنه کرده و مشغول کارهای خطرناک فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است بنابراین باید کاملاً مراقب باشیم. 5/6/94

متاسفانه عده ایی به بهانه رونق اقتصادی به دنبال زمینه سازی رخنه دشمن در کشور هستند وراههای نفوذ هدفمند اورا در بخشهای مختلف اقتصادی هموار میسازند ؛ البته تحریمهای جدید آمریکا بعد از برجام راه را بر خیلی از این تعاملات .و روابط مشکوک بسته

ولی هر چه زمان می‌گذرد کرم‌های فساد با بی‌توجهی مسئولان مربوطه در تاروپود نظام هر چه بیشتر رخنه کرده و پایه‌های اقتصاد سالم و مولد را تخریب می‌کنند لذا فساد مذکور دربدنه دولت را میتوان یکی از دلایل وضعیت نابسامان معیشت مردم دانست که امروز به عامل مهم رخنه دشمن برای اغتشاشات اخیر درآمده است .

اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی راه نفوذ دشمن را باز می‌کند

تهدیدات اقتصادی و مردم محور اخیر ترامپ از طریق فضای مجازی در بین خانواده ها و فاصله انداختن مردم با نظام از یک سو و تحریم‌های اقتصادی از سوی دیگر, برای این بود که مردم از نظام ناراضی شده و دیگر همراهی لازم با نظام جمهوری اسلامی را نداشته و از این طریق ایران را به زانو در بیاورد.

به همین خاطر است که اقتصاد مقاومتی یعنی ایجاد موانع متعدد در برابر رخنه ها و ضربه زنی های دشمن.

با ترویج اقتصاد مقاومتی در جامعه می‌توان جلوی توطئه‌های دشمنان برای ایجاد رخنه در اقتصاد کشور را گرفت.

رهبر معظم انقلاب فرمودند :

براىاینکـه بـه اینملّتواینکشوروایننظامضربهواردکنندیکىازراههایىکـه فعـلاً پیـدا کردنـدعبـارت استازرخنهازراه اقتصاد.بنابر این در روند حرکت عمومی کشور، توجه کامل به تداوم دشمنی دشمنان، هوشیاری در مقابل رخنه و نفوذ بیگانگان، پرهیز از حاشیه سازی، حفظ شتاب علمی، مدیریت عرصه فرهنگ بر مبنای اصول و شعارهای امام و انقلاب، توجه به عدالت در مسیر پیشرفت، مدیریت جدی بازرگانی خارجی، تدوین برنامه‌ای منسجم و زمان بندی شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه کامل مسئولان قرار داشته باشد

عوامل تبدیل نارضایتی هابه اغتشاشات توسط دشمن

1- بیکاری و رکود اقتصادی

2- انتشار اخبار مفاسد اقتصادی و القای ناکارآمدی دستگاههای اجرائی

3- معوقات کارگران بنگاههای اقتصادی ورشکسته

4- تعلل دستگاههای اجرائی در رفع مشکلات معیشتی وانجام مطالبات بحق مردم

5- نگران شدن مردم از تبعات تورمی بودجه 97

دشمن با توجه به زمینه های فوق توانست بسرعت و با برنامه قبلی روی موج کوتاه اعتراضات سوار وآنرابه اغتشاش و نا امنی و بی ثباتی سیاسی تبدیل کند تا با اجرای تحریم های بعدی بتواند به هدف پلید خود برسد.

که به لطف الهی و هوشیاری مردم و همراهی نکردن اغتشاش گران توطئه نفوذ دشمن از رخنه مشکلات اقتصادی در نطفه خفه شد.

اما یقینا مسئولان باید برای بستن این رخنه چاره اندیشی کرده و با حل مشکلات فوق راههای رخنه دشمن را ببندند.

https://shoma-weekly.ir/n9cXVo