نگاه

رای فهرستی از منظر وحدت و رقابت

معرفی فهرست از ناحیه جامعتین می‌تواند آرامش خاطر به کسانی بدهد که دغدغه تحقیق و شناسایی و یا تشکیک را دارند. زیرا هر نوع بررسی صلاحیتی و اعتباری از ناحیه این دو نهاد مسئول در معرفی نامزدها انجام می‌شود.
نصر عزیزی- در کلان شهرها از جمله شهر بزرگ تهران رای فهرستی تاثیرتعیین کنندهای در انتخابات و ترکیب نمایندگان مجلس دارد به نحوی که در معادلات و جهتگیریهای خانه ملت تعیین کننده است. صرفنظر از اینکه مجلس چه اقلیتی و یا چه اکثریتی با چه گرایشی شکل گرفته باشد، هماهنگی و همراهی سی نفر نماینده تهران نیز تاثیر خاص خود را دارد.

اگر نگاه جریانی به فهرست نامزدهای شهر تهران داشته باشیم، رقابت تمام فهرستی به مراتب بهتر و مفیدتر از رقابتی با فهرستهای ناقص میباشد زیرا نتیجه هر چه باشد، رقابت پراکنده حول محور چند نفر گزینشی از فهرستهای دو یا چند رقیب موجب بلاتکلیفی بین ارائه دهندگان فهرست نامزدها و رای دهندگان طرفدار میباشد در نتیجه اختلاف و ناهماهنگی و عدم انسجام را در جریانهای مرتبط نشان میدهد و آثار نامطلوب آن در انسجام اجتماعی و اتحاد ملی هویدا بوده و به تبع آن ناهمگونی در نحوه و سطح مطالبات مردم و ایفای وظایف نمایندگی را بدنبال دارد.

یکی از اشکالات مشهود در رای به فهرستهای انتخاباتی گذشته فاصله زیاد بین رای واجدین شرایط و میزان مشارکت و رای دهندگان به نفر اول فهرست تهران و درصد رای نفر آخر موفق در دور اول و یا نفر اول و آخر در دور دوم میباشد البته بخشی از این اشکال با تعدد زیاد نامزدها در مجلس مرتبط است.

اشکال دیگر تا حدودی نقض غرض برای
رای
دهندگانی است که تعداد معدودی از فهرست را برای گزینش و انتخابات در نظر بگیرند. در صندوقهای رای مشاهده میشود گاهی افراد از یک فهرست سی نفره تک انتخابیها یا چند انتخابیهای معدودی رادر نظر میگیرند که معنی آن مشارکت در اصل میباشد ولی در فرع آن این مشارکت ناقص است.

اشکال دیگر رای بسیار پایین نسبت به رای بالا در فهرست تهران موجب میشود تا در دور دوم با وجود تحلیل هزینههای فراوان به خزانه دولت، نماینده انتخابی واجد رای و پشتوانه لازم مردمی نباشد و بعضی از پایگاه اجتماعی لازم برخوردار نباشند.

نکته مهم در نگاه فهرستی صلاحیتها و اعتبار و برازندگی چندوجهی نامزدها میباشد که معمولاً اعتماد به پیشنهاد دهندگان یا جریانها و تشکلهای ارائه کننده موجب رای به آن فهرست میشود.

حال اگر افراد از فهرست سی نفره بااعتماد بالا به فهرست به 5 نفر رای دهند و به دلایل مختلف از جمله عدم شناخت کامل افراد باقیمانده فهرست به بقیه رای ندهند، اولا این اعتماد توسط رای دهنده مخدوش میشود یعنی به یک موضوع واحد هم اعتماد دارد هم ندارد و دوم اینکه زمینه برای حضور بیشتر رقبا فراهم میشود. در اینجا اعتماد در عمل به بی اعتمادی تبدیل میشود و رقبایی که با معیارهای درست بعضی رای دهندگان تطبیق ندارند، وارد مجلس میشوند. در نتیجه گاهی بین صالح واصلح، اصلاح فهرست موفق نمیشود و یا بین خوب و خوبتر و یا بد و بدتر با معیارهای شخصی، انتخاب مناسب انجام نمیشود.

در خصوص اعتماد به فهرستها در شهرهای کلان که مورد توصیه رهبر معظم انقلاب بودند، مجامع و جریانها و نهادهای معتبر قابل تشخیص و شناسایی هستند. مردم نباید به جریانهای بی هویت و یا دارای هویتهای مشکوک و مبهم اعتماد نمایند. روحانیت همواره مامن و ملجع و محل رجوع و مونس مردم بودهاند. در جامعه ما نیز نقش جامعتین در حمایتها و مقابله با بحرانها و انحرافهای حوادث انقلاب تعیین کننده بوده است.

معرفی فهرست از ناحیه جامعتین میتواند آرامش خاطر به کسانی بدهد که دغدغه تحقیق و شناسایی و یا تشکیک را دارند. زیرا هر نوع بررسی صلاحیتی و اعتباری از ناحیه این دو نهاد مسئول در معرفی نامزدها انجام میشود.

در شرایطی از دهه چهارم که دشمن مایوس از همه جا به مسئله نفوذ روی آورده است، برای مجلس دهم و حتی مجلس خبرگان در بحث نفوذ فعال و با برنامه میباشد. از آنجایی که رنگ و لعاب نفوذیها در بستر نفاق و تغییر چهره و تبلیغات وارونه شکل میگیرد و از پدیده رقابت سوء استفاده میشود، این زنگ خطر برای انتخابات این دوره از هم اکنون به صدا در آمده و هوشیاری لازم و همه جانبه باید حفظ شود و در نهایت اینکه رای به فهرست کامل، اتحاد و همدلی اجتماعی را بدنبال دارد.

https://shoma-weekly.ir/WFHaZX