نگاه

راویان فجرآفرین را دریابید

آموزه‌ها و یافته‌های نسل قبل از پیروزی تأثیرزیادی در ایجاد انگیزه و نشاط و تلاش برای استمرار انقلاب اسلامی داشته است و درخشندگی خون شهدای قبل از پیروزی در انگیزه‌های الهی شهادت‌طلبی بعد از پیروزی نه تنها تعیین کننده بلکه تضمین کننده بوده است. ولی نباید غافل بود تاریخ به این بزرگی نسلی از یاران امام راحل ساختند که بسیاری شهید، برخی مرحوم و بعضی در دهه پایان عمر خویش هستند. لذا نپرداختن به خاطرات و تاریخ مکتوب و شفاهی این نسل و عدم استفاده از رهنمود‌ها و دیدگاههای آن‌ها جفایی بزرگ و نابخشودنی است که مسئولیت آن متوجه متولیان و کارگزاران حقیقی وحقوقی این عرصه است.

نصر عزیزی- دهه پربرکت فجر انقلاب اسلامی سه مقطع مهم دارد: اول مقطع ابداع و ایجاد آنکه مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است. دوم مقطع استمرار آنکه در آستانه سی و پنجمین سال آن هستیم و فصل سوم تحلیل اثرات بنیانی داخلی و بینالمللی و راهبردی آن است که در حقیقت فصل بازیابی زندگی بشریت نسل حاضر در پهنه گیتی و به خصوص جهان اسلام است و باید همواره از این دریچه به بررسی آن پرداخت.

برای هر کدام از مقاطع و فصول مورد نظر مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش علما ودانشمندان و نخبگان کشورمان و جهان اسلام است و هر فرد حقیقی و حقوقی و یا جریانها با این وصف در این حیطه باید بیندیشند تا چگونه آیندهها و فردای پیروزی در همه ابعاد زندگی مردم و موفقیتهای نظام اسلامی و کشورهای مسلمان بیش از پیش و بهتر از دیروز و گذشته باشد.

در روز دوازدهم فروردین که مصادف با طلوع فجر و ورود شگفتیآفرین امام راحل میباشد، از آقای بادامچیان که در جایگاه سخنرانی حضرت امام در بهشت زهرا با کولهباری از مسئولیتهای دغدغهساز خود و یارانشان حضور داشتهاند، به عنوان یکی از سربازان بیادعای فجرآفرین سئوالی شد و آن اینکه سی و پنج سال پیش در چنین ساعت و چنین روزی که در کنار امام راحل بودید، برای سی و پنج سال آینده یعنی امروز چه پیشبینیهایی را تصور مینمودید؟

صرف نظر از پاسخ ارائه شده، هر چه گذشت، امروز ایران اسلامی در اوج محاصرهها، در جایگاهی قرار دارد که ابر قدرت کمونیستی که نصف جهان را درید قدرت خویش داشت، به موزههای تاریخ پیوست و ابرقدرت بلوک غرب در یک طرف میز مذاکره زانوی عجز در مقابل فرزندان ایران اسلامی زده و میلیونها خبر در ساعت از اقتدار انقلاب الهی ما بدون هزینه و با هزینههای میلیارد دلاری آنها به گوش جهانیان میرسد و این رویداد آغاز فصل نوین تاریخ جهان است بشرط «ولاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلوا ان کنتم مؤمنین.»اما اصل کلام این است که در دهه مبارک فجر، یکی از انواع بهرهبرداریهای مناسب، پرداختن به تاریخ گرانبهای است که با شکلگیری آن در دو دهه چهل و پنجاه و با آن عظمتی که امام راحل و یاران با وفایش خلق نمودند، سهلانگاری و غفلت و فراموشی آن ضایعه جبرانناپذیری از نظر فکری و معنوی و ایدهپردازی برای تداوم پرشتاب انقلاب برای نسل جوان امروز و نسلهای فردای ما و جهان اسلام خواهد بود. اگر چه تا کنون هزاران کتاب و میلیونها اثر مکتوب و شفاهی و هنری از حوادث سه مقطع مذکور و مربوط به طلوع فجر انقلاب اسلامی منتشر گردید، ولی به نظر میرسد هنوز ده درصد حق مطلب اداء نگردید. نسلی که از دهه چهل در متن مبارزه و سازماندهی حضور داشته و زندانها و شکنجهها و تبعیدهای سختی را تا مقطع پیروزی پشت سر گذاشتند، به خوبی تسلط مناسبی در پنج ویژگی انقلاب اسلامی داشتهاند و باید در این حیطهها رسانه ملی، شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانههای متولی فرهنگ کشور نظیر ارشاد اسلامی، آموزش عالی، آموزش و پرورش و برخی نهادها و سازمانهای مرتبط که در داخل و خارج از کشور فعالیت و حضور دارند، از شخصیتهای حقیقی و حقوقی آن مقطع که در سنین دهه هفتم و هشتم عمر خویش قرار دارند، با برنامهریزی مناسب بهرهبرداری لازم را به عمل آورند:

۱-زمینهها و شرایط منجر به ورود آنها به مبارزه با رژیم شاه و ایادی استکبار جهانی.

۲-نحوه و نوع تأثیرپذیری از امامت و ولایت و مدیریت امام راحل در رأس مبارزه و علما و مراجع عظام تقلید و روحانیت پیشتاز.

۳-سختیهای دوران مبارزه و زندانها و شکنجهها و تبعیدها و مشکلات خانوادگی و محرومیتها

۴-نحوه و شیوه مبارزات و نحوه جذب مجاهدان و مبارزان و نوع فعالیتهای مخفی و بهرهبرداریهای منجر به نتیجه و موفقیتها و ناکامیها

۵-تهیه روزشماری از فهرست متنوع و گسترده فعالیتها تا مقطع پیروزی انقلاب اسلامی و بازشکافی میزان و نوع انگیزهها که هر کدام از اینها سرمایه بزرگی برای استمرار و تحلیل فصول مورد نظر خواهد بود.

به نظر میرسد آموزهها و یافتههای نسل قبل از پیروزی تأثیرزیادی در ایجاد انگیزه و نشاط و تلاش برای استمرار انقلاب اسلامی داشته است و درخشندگی خون شهدای قبل از پیروزی در انگیزههای الهی شهادتطلبی بعد از پیروزی نه تنها تعیین کننده بلکه تضمین کننده بوده است. ولی نباید غافل بود تاریخ به این بزرگی نسلی از یاران امام راحل ساختند که بسیاری شهید، برخی مرحوم و بعضی در دهه پایان عمر خویش هستند. لذا نپرداختن به خاطرات و تاریخ مکتوب و شفاهی این نسل و عدم استفاده از رهنمودها و دیدگاههای آنها جفایی بزرگ و نابخشودنی است که مسئولیت آن متوجه متولیان و کارگزاران حقیقی وحقوقی این عرصه است. بنابر این ضروری است از همین امروز برنامهای مدون و نظاممند و هدفمند برای استفاده مطلوب از این سرمایههای معنوی انقلاب طراحی، تکمیل، هدایت و عملیاتی شود.

https://shoma-weekly.ir/Ilrie1