نگاه

راه را گم نکنیم

کسانی که نظم مردم‌سالارانه نظام را که براساس شریعت اسلامی شکل گرفته برنتابند و نتوانند حرص و طمع سیری‌ناپذیر خود را در رسیدن به قدرت مهار کنند راه اصلی را گم می‌کنند و پای در معصیت "بغی" می‌گذارند.
محمدکاظم انبارلویی- راه اصلی انقلاب چیست؟ ادب و آداب پیمودن این راه کدام است؟ فراز و فرودها و افت و خیزهای این راه الهی براساس کدامین نقشه پیمودنی است؟ راهدان و رائد قبیله ما کیست؟ راهکارها و راهبردهای پیشرو چه میباشد؟

نکتهسنجیهای مقام معظم رهبری در بیستوپنجمین سالگرد رحلت امامخمینی(ره)، موسس جمهوری اسلامی پاسخ صریح به سئوالات مطرح شده فوق بود.

راه اصلی انقلاب راه انبیاء و اولیای الهی است و در امتداد نهضت جهانی پیامبر اسلام(ص) و با منطق، پیروزی خون بر شمشیر است.

راه اصلی انقلاب را خطوط کلی شریعت اسلامی تعیین میکند و مردمسالاری دینی جزء لاینفک آن است. راه اصلی انقلاب هیچ شباهتی به راه مدرنیته ندارد حتی در شکل مردمسالاری آن، راه انقلاب و راه مدرنیته دو راه جداگانه است و به دو مقصد جداگانه میرسد.

نظم مدنی- سیاسی پدید آمده از توفان انقلاب اسلامی در ایران، منطقه و جهان براساس عقلانیت اسلامی شکل گرفته و با عقلانیت مدرن فاصلهای به اندازه بهشت و جهنم دارد.

ادب و آداب پیمودن این راه مبتنی بر ادب و اخلاق اسلامی است و از ادب ماکیاولیستی، لیبرالیستی و مارکسیستی فاصله میگیرد.

راهدان و بلدراه در این معرکه یک فقیه، حکیم، فیلسوف و عارف است.

او براساس شریعت اسلامی آجر به آجر، ساختمان جمهوری اسلامی را روی هم میگذارد و میسازد. به تعبیر مقام معظم رهبری شریعت اسلامی روح و جوهره اصلی جمهوری اسلامی است. به همین دلیل در راس چنین حرکتی فقها و علما و مجاهدان راه دین قرار دارند. تمامی این نظم مدنی و سیاسی برپایه مردم سالاری است. مردم سالاری دینی یک قرائت متفاوت از دموکراسیهای معمول جهان است. مردمسالاری دینی کاستیها و اشکالاتی را که فیلسوفان سیاسی غرب اکنون در مورد دموکراسیهای رایج دنیا مطرح می کنند، ندارد. چون مردم سالاری ما "دینی" است متضمن استقلال، آزادی، عدالت و معنویت است.

در فلسفه سیاسی امام(ره) که اکنون چون خورشیدی در ذهن و قلب نخبگان جهان برای رهایی از استبداد جهانی و خرده استبدادهای داخلی کشورها میدرخشد، هم چگونه حکومت کردن و هم چه کسی باید حکومت کند، مطرح است.

جامعیت کسی که در راس حکومت قرار میگیرد به لحاظ تدبیر، حکمت، اخلاق، دانش سیاسی، عدالت، معنویت، دانش حقوقی و شجاعت مهم است. در کنار این صفات، نظم مدنی و سیاسی و چگونگی حکومت کردن براساس یک نظم مردمسالارانه برای چرخش قدرت هم مهم است.

اقتدار ناشی از انتخاب مردم بسیار مهم است.

این اقتدار نوعی مشروعیت دارد که از آن به نام مشروعیت مردمی یاد میشود و هیچ کس نمیتواند به هیچ بهانهای آن را برنتابد. اگر حریم رای مردم محترم شمرده نشود ظهور "فتنه" حتمی است. حال این فتنه منشأ داخلی داشته باشد یا خارجی یا هردو، یک حرکت ضداسلامی و ضدملی است.

کسانی که نظم مردمسالارانه نظام را که براساس شریعت اسلامی شکل گرفته برنتابند و نتوانند حرص و طمع سیریناپذیر خود را در رسیدن به قدرت مهار کنند راه اصلی را گم میکنند و پای در معصیت "بغی" میگذارند. ویروس سلطنت در اندیشه سیاسی آنها نفوذ میکند و تا با سد بصیرت و هوشیاری و قیام ملت مواجه نشوند همچنان به راه خود ادامه میدهند.

حوادث تلخ و رویدادهای تاسفبار انتخابات سال 88 که با سوزنبانی اذهان اهل فتنه توسط سرویس‌‌‌های امنیتی و سیاسی آمریکا و اروپا به وجود آمد نمونه بارزی از این گمراهی، فتنهانگیزی و کژراهه رفتن بود.

مقام معظم رهبری در بیانات روشنگرانه خود در مرقد مطهر امام(ره) به بازخوانی این فتنه اشاره فرمودند و آن را به یاد انقلابیون ایران و جهان آوردند و یک سیاست نخنمای آمریکا علیه کشورهای نافرمان و مقاوم را رونمایی کردند.

ایشان ایجاد اختلاف و دوگانگی در راس حاکمیت و ایجاد انحراف در مبانی ایمان مردم را از راهکارهای آمریکا در مقابله با ملتها از جمله ایران دانستند که بحمدالله در برابر سد پولادین ملت ناکام ماندند.

عجیب است علیرغم اینکه دست فتنهگران در مقابله با جمهوریت و اسلامیت نظام رو شده است، عدهای هنوز امید دارند که بتوانند فتنه را احیا کنند. هنوز امید عدهای به قِر و غمزه آمریکاییها و اروپاییها قطع نشده است.

اما ملت بیدار ایران پس از گذشت ربع قرن از حیات افتخارآمیز بنیانگذار جمهوری اسلامی تحت زعامت آیتاللهالعظمی خامنهای راه را گم نکردهاند و در همان مسیر نورانی که امام(ره) در وصیتنامه خود ترسیم فرموده بود پیش میروند. طی ربع قرن اخیر ملت ما به مزاحمتها و سنگاندازیهای آمریکا عادت کردهاند و نحوه عبور از آن را خوب میدانند به همین دلیل جمهوری اسلامی هر روز نیرومندتر و ملت ایران هر روز مقتدرتر در صحنههای جهانی ظاهر میشوند عبور از تهدیدها و تحریمها آن هم با اقتدار نشان میدهد که ما راه را گم نکردهایم و درست آمدهایم. راه مقام معظم رهبری، راه امام و راه امام راه پیامبر اعظم(ص) و حضرت بقیهالله الاعظم ارواحنافداه است. این راه شکست ندارد چون راه خداست. از خداوند بزرگ میخواهیم به ملت ما و ملتهای جهان کمک کند این راه را گم نکنیم.

https://shoma-weekly.ir/uq01SO