نگاه

راه حل بحران مصر چیست؟

بهترین دستورالعمل برای اداره حکومت، فرمان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به مالک اشتر در اداره مصر است و آن را نقشه راه و سرلوحه کار خویش سازد تا پیروز شود والا جز فرسایش نیروها و نابودی امکانات و یأس مردم و خوشحالی دشمن نصیب و بهره‌ای نخواهد داشت.

علیرضا اسلامی- مصر، کشور باستانی با تمدن کهن است که بارها در قرآن کریم از آن نام برده شده است بهویژه حضور انبیائی مانند حضرت یوسف و خانوادهاش تا دوران حضرت موسی، هارون و بنی اسرائیل را در آن شاهدیم. با مرور اجمالی آیات مربوط به آن دوران میتوان با استفاده از تجربه گذشته، راهکار و نقشه راهی برای امروز آن ارائه نمود. کما اینکه خداوند میفرماید: (ولقد أرسلنا موسى بآیاتنا أن أخرج قومک من الظلمات إلى النور وذکرهم بأیام الله)

مصری که فرعون عصر موسی، خود را مالک مصر میدانست (الیس لی ملک مصر) و با ایجاد تفرقه، استضعفاف و استخفاف مردم بر آنها حکومت میکرد(تضعف طائفه منهم – فاستخف قومه فاطاعوه – ان فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شیعا) باید به سیره موسوی عمل نمود و در مقابل مستکبرین ایستاد (و قال موسی انی عدت بربی و ربکم من کل متکبر) و وحدت را حفظ نمود تا بر فرعون و فرعونیت پیروز شد( و اکید الفرعون الا فی تباب)

اگر در مصر انواع ساحران و شعبده بازان بین المللی و منطقه ای چون آمریکا و اسرائیل و طواغیت منطقه چون عربستان و قطر و متحجرین و خوارج چون سلفیها و خوارج زمان چشم مردم را پرکنند و با تردستی و شعبده بازی آنها را جذب کنند، نیاز به یک رهبر الهی چون موسی دارند تا با القای عصای خود، سحر ساحران را ابطال و آنها را رسوا و کیدشان را بر ملا سازد (قال موسی ماجئتم به الحسر ان الله سیبطله – و الق ما فی یمینک تلقف ماصنعوا انما صنعوا کید ساحر فلا یفلح الساحر)

اگر ملت مصر به دنبال رهبر الهی و واحد نرود دچار انواع عذابها و مشکلات و رنجها و مشقات خواهد شد چنانکه در زمان موسی مخالفینش دچار شدند (ولقد اخذنا آل فرعون بالسنین و نقص من الثمرات – فارسلنا علیهم الطوفان و الجراد و القمل والضفادع و الدم)

ارتش و نیروی نظامی باید بازوی رهبران الهی چون موسی باشد تا مفید واقع شده و بجا مصرف شود والا ابزار طاغوتها و فرعونها میشود و همچون زمان موسی به قلع و قمع مردم و مؤمنان میپردازد و سقوط نموده و جهنمی میشود( یذبح ابنائهم – جنوده بغیا وعدوا – انهم جند مغرقون)

مصریانی که هنگام محاصره نظامیان گفتند (قال اصحاب موسی انا لمدرکون) رهبری چون موسی میطلبد تا دراین محاصره بگوید (کلا ان معی ربی سهیدین) و با عصای موسوی خود بر دریای توفانی فعلی زند و راه نجات گشوده شود (ان اضرب بعصاک البحر – و جاوزنا بنی اسرائیل البحر – و لقد نجینا بنی اسرائیل من العذاب المهین – فانجیناکم واغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون)

به ایران اسلامی بنگرید که با وجود رهبری چون امام خمینی و امام خامنهای بر طاغوت و سلطه جهانی پیروز شد. به حزب الله بنگرید که با رهبری مجاهدی فی سبیل الله چون سید حسن نصرالله، اسرائیل غاصب را از سرزمین خویش بیرون راند. و چه بسیار نیروی اندک ولی متحد و متشکل و برخوردار از رهبری که بر گروه بسیار پیروز میشوند(وکم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله)

ملت مصر تا به توحید ناب و به دور از شرک و بت پرستی و شخصی پرستی و... تحت امر رهبر الهی متمسک نشود و ظاهربین و حس گرا و کوتاه بین همچون بنی اسرائیل باشد که از موسی درخواست خدای دیدنی کردند (اجعل لنا الها کما لهم الهه) و دنبال خدایان دروغین و ظاهر فریب غرب و شرق و... باشند ره به جایی نخواهند برد و در این خصوص علماء بویژه علما الازهر تکلیف شاقی دارند.

در غیبت رهبران الهی است که فریبکاران دیندارنما چون سامری ملتها را فریب داده و تمام ثروت آنها را میگیرند تا خدای دیدنی برای آنها چون گوساله سامری بسازند (ثم اتخذتم العجل من بعده – عجل جسد خوار) که با سروصدا آنها را فریب میدهد و نهایتاً گوساله پرست میشوند. لاکن اینها رهبران دروغینی هستند که دچار عذاب الهی شده و فریاد (لامساس) آنها به گوش خواهد رسید. پس باید به دنبال رهبران الهی بود.

ملت مصر اگر به کتاب خدا و سنت رسول، متمسک شوند چون دوران موسی(ولقد آتینا موسی و هارون الفرقان و ضیاء) که تکالیف را مشخص نموده است (و کتبنا له فی الالواح من کل شی موعظه) راه یابند والا ترک کتاب و رهبری و عدم تبعیت از آنها موجب گمراهی و اختلاف و تشتت است.

اگر ملت مصر دچار منهیات و منکرات شوند و یا حتی ترک امر به معروف و نهی از منکر کنند به سرنوشت اصحاب السبت زمان موسی و لعنت الهی دچار خواهند شد (کما لعنا اصحاب السبت) و تبدیل به بوزینه و مسخ و مقلد دیگران میشوند(فلما عتوا عن مانهوا عنه قلنا لهم کونوا قرده خاسئین)

ملت مصر نباید فریب آدمهای ظاهر الصلوه و جاهلان متنسک که ادعای دین داری دارند لاکن به دشمنان ملت و استکبار گرا میدهند چون بلعم باعورای زمان موسی را بخورند زیرا اینها از درگاه الهی رانده شده و چون سگان پارس کنندهاند (مثلا کمثل الکلب ان تحمل علیه یلهث او تترکه یلهث) که منسلخ شدهاند (فانسلخ منها فاتبعه الشیطان فکان من الغاوین)

اگر ملت مصر فریب و حسرت ثروت افراد ظاهر الصلوه همچون قطر و عربستان و... که مانند قارون زمان موسی هستند را بخورند، پشیمان میشوند زیرا قارونها گرفتار عذاب الهی شده (وخسفنا به و بداره الارض) و هیچ نفعی برای آنان نخواهند داشت و مانند فرعون و درباریانش به نفرین موسی دچار میشوند (ربنا اطمس علی اموالهم واشدد به قلوبهم حتی بروا العذاب)ملت مصر سابقه بنی اسرائیل و بعضی علماء یهود در تحریف دین را پیش روی دارد که اگر در دین خدا اختلاف نموده (فاختلف فیه) و آن را تحریف نمایند (یحرفون الکلم عن مواضعه) و فتوا به قتل وغارت سایر مسلمین بدهند دچار عذاب الهی خواهد شد و باید از چنین افرادی پرهیز نمایند.ملت مصر باید بدون چون و چرا و بهانهگیری به تبعیت از فرمان الهی بپردازد و همچون قوم بنی اسرائیل در زمان موسی نباشد که اگر به آنها گفته شد (تذبحوا بقره) اشکالات بنیاسرائیلی بگیرند که (ماهی لونها ) یا (لن نصبر علی طعام واحد) یا در خصوص (یوم السبت) حیله نمایند والا دچار مشکل میشوند.

مصریان با اتخاذ رهبر الهی و تبعیت از وی میتوانند موجب نزول برکات الهی شوند کما اینکه بر بنی اسرائیل غذا و ماده آسمانی (من و سلوی) فرود میآمدو نیازهای مادی و معنوی آنان تأمین میگردید. اگر مصریها رهبر الهی همچون موسی برای خود برگزینند مشکل مسکن آنها حل میگردد و 2 میلیون نفر آواره در قبرستان قاهره مسکن نمیگزینند زیرا موسیها به امر خداوند برای تأمین مسکن آنان تلاش میکنند(ان تبوا لقومکها بمصر بیوتا)

با پیروی از رهبران الهی همچون یوسف در سرزمین مصر است که مشکلات اقتصادی آنها با یک برنامهریزی 15 ساله برطرف شده و آذوقه نه تنها آنان بلکه کشورهای اطرافشان تأمین میگردد تا محتاج کمک مستکبرین و سلطه گران جهانی و قارونها و حکام فاسد منطقه نباشند ومجبور شوند به میل آنها رفتار نمایند. کافی است قولهای کمک آنان را با اقدامات عملیشان مقایسه نمایند تا معلوم شود چقدر در حمایتهای خود صادقند. حتی اخیراً فروش چندین فروند فانتوم را به مصر لغو نمودند.

در صورت پیروی ملت مصر از رهبران الهی است که دروازههای فلسطینی به روی ملت مصر گشوده میگردد و به آرزوی دیرینه خود یعنی نابودی اسرائیل غاصب خواهند رسید والا اگر سستی ورزیده و به جهاد برنخیزند و به رهبران خویش مثل قوم موسی بگویند (اذهب انت و ربک فقاتلا انا هاهنا قاعدون) دست آوردی نخواهند داشت و 40 سال در بیابان بی هدف و خشک و برهوت آرزوها چون سرگردانی قوم موسی در بیابان تیه در انتظار آنها است. (اربعین سنته یتیهون فی الارض )

حتی تعدد اقوام و طوایف و ادیان و نژادها و زبانها و احزاب اگر تحت رهبری واحد الهی باشد مشکلساز نیست مانند زمان حضرت موسی که (وقطعناهم اثنتی عشره أسباطاً) 12 گروه بودند و حتی 12 چشمه اختصاصی برای آب داشتند (فانفجرت منه اثنتی عشره عینا) ولی وای بحال وقتی که فاقد رهبر الهی باشند که این تنوع به تنازع و تضاد و درگیری مانند امروز کشیده میشود و مردم به جان یکدیگر افتاده و با سنگ و گلوله و... یکدیگر را میکشند و بیشتر از هر استکبار و اسرائیل را خوشحال میکنند زیرا هر چه کشته از دو طرف بیشتر شود به نفع آنها است.

با رهبری فردی چون موسی میتوان به مشکلات قضائی فائق شد تا بر اساس دستورات الهی عمل شود.( من أجل ذلک کتبنا على بنی إسرائیل أنه من قتل نفسا بغیر نفس)

ملت مصر با حیله و فریب یاران معاویه چون عمروعاص در صدر اسلام خود را از نماینده و رهبر الهی چون مالک اشتر و منصوب امیرالمومنین علی علیه السلام محروم نمود که با زهر خوراندن بدو وی را کشته و شهید کرد. امروز هوشیار باشید با فریب مجدد دشمنان، خود را از رهبران الهی همچون امام خامنهای و سید حسن نصراللهها محروم ننمائید.

بهترین دستورالعمل برای اداره حکومت، فرمان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به مالک اشتر در اداره مصر است و آن را نقشه راه و سرلوحه کار خویش سازد تا پیروز شود والا جز فرسایش نیروها و نابودی امکانات و یأس مردم و خوشحالی دشمن نصیب و بهرهای نخواهد داشت. دراین صورت اگر کشتی دریده شود یا فردی کشته شود به خیر و صلاح ملت است مانند زمان حضرت موسی و خضر وحتی اموال یتیمان محفوظ خواهد ماند. (واما الجدار فکان لغلامین یتیمین فی المدینه) این مایه ننگ ملت مصر است که یک زن اروپائی (کاترین اشتون) برای رفع بحران کنونی مصر و صلح به آن سرزمین آید در حالی که ملت کهن و فرهنگ غنی هزاران ساله مصر راه حل بحران خویش را بارها تجربه کرده است. امید است در این پیچ سرنوشت ساز با انتخاب یک رهبر الهی و ولی فقیه و اطاعت از وی به صراط مستقیم برگشته و راه درست را طی کند (قال موسی لقومه استیعنوا بالله و اصبروا – فعلیه توکلوا) و با استعانت به خدا وصبر و استقامت و توکل بر او پیروز شوند.

https://shoma-weekly.ir/hN7k91