نگاه

راه حل اشتغال

اگر مسئله تحریم‌ها حل شود، ما بتوانیم نفت‌مان را بفروشیم و پول داشته باشیم، می‌توانیم کالا بخریم، یا اگر بتوانیم سوئیفت را حل کنیم و با فاینانس‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاری خارجی بپذیریم، سرمایه‌گذارهای خارجی می‌توانند با ایران کار کنند، وگرنه سرمایه‌گذارها دیگر نمی‌آیند. مسئله به این علت است. ان‌شاءالله هرچه زودتر این موضوع حل شود، برجام به نتیجه برسد، تحریم‌ها سبک شوند و برداشته شوند و این کارها هم حل می‌نشود.
اسدالله عسکراولادی- اگر برنامه ششم توسعه هم قرار است مانند برنامه چهارم و پنجم باشد، بهتر است که اصلابرنامه نداشته باشیم، در برنامه ششم توسعه اولویت اول باید با سرمایهگذاری و اشتغال باشد.

دولت آقای روحانی تمام تدبیرها را به کار گرفته و خیلی تلاش و زحمت کشیدند، ولی امیدهایش به نتیجه نرسیده است. باید اشتغال ایجاد شود، سرمایهگذاری داخلی شکل بگیرد و اقتصاد مقاومتی که رهبری بر آن توصیه دارند، اجرایی و ارتباط بینالمللی کشور برقرار شود.

پس اندازها باید به سمت سرمایه گذاری برود و دولت باید پساندازهای مردم را جمع و برای سرمایهگذاری در صنایع متوسط و کوچک که اشتغالزا است، استفاده کند.

علت کاهش سفر هیئتهای خارجی به ایران از آغاز زمستان امسال این است که تا موضوع اجرای برجام درست نشده، آمدنشان خاصیتی ندارد. میآیند و میروند و فقط صحبتی میکنند. اول باید تحریمها برداشته شود، بعد آمدن اینها صورت بگیرد.

این هیئتها با دو هدف به ایران میآمدند؛ یکی سرمایهگذاری و دیگری خرید و فروش کالا. درباره هدف سرمایهگذاریشان ابهاماتی وجود داشت، به این دلیل که عنوان میشد تا تحریمها برداشته نشود، آنها نمیتوانند در سرمایهگذاری شرکت کنند، پس دیگر آمدن ندارد و بیایند چه
کار کنند؟

اگر مسئله تحریمها حل شود، ما بتوانیم نفتمان را بفروشیم و پول داشته باشیم، میتوانیم کالا بخریم، یا اگر بتوانیم سوئیفت را حل کنیم و با فاینانسهای بینالمللی، سرمایهگذاری خارجی بپذیریم، سرمایهگذارهای خارجی میتوانند با ایران کار کنند، وگرنه سرمایهگذارها دیگر نمیآیند. مسئله به این علت است. انشاءالله هرچه زودتر این موضوع حل شود، برجام به نتیجه برسد، تحریمها سبک شوند و برداشته شوند و این کارها هم حل مینشود.

اگر خارجیها نیامدند باید روی سرمایههای داخلی تکیه کنیم؛ ما سرمایه زیادی در داخل کشور داریم و دولت باید ریالها و ارزهایی که در خانهها است را با مدیریت صحیح بیرون کشیده و آن را به سمت کار و ایجاد اشتغال ببرد.

https://shoma-weekly.ir/CoI35z