نگاه

راه بازگشت رونق به اقتصاد

کاهش سود تسهیلات می تواند مثبت ارزیابی شود؛ چرا که ادامه این روش اگر به صورت هدفمند و با برنامه ریزی اجرایی شود، می تواند در افزایش تولید موثر باشد. در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی و کشاورزی با مشکلات فراوان روبرو هستند و به تعطیلی کشیده شده اند که که یکی از دلایل آن نرخ بالای سود بانکی است. اگر این رویه اصلاح شده و به ارقامی پایین تر از حد موجود برسد شاید بتوان به بازگشت رونق به کشاروزی و صنعت امیدوار شد.
ابوالفضل توکلی بینا- دولت رویه ای که در اقتصاد پیش گرفته چندان معقول و عملی به نظر نمی رسد. این روند از ابتدا با مشکل مواجهه بوده و گره زدن آن به بیانیه لوزان هم مسئله اشتباهی است. اولاً هنوز درباره توافق اتفاق خاصی نیفتاده و ثانیاً ما باید به نحوی کشور را اداره کنیم که تحریم برای اقتصاد ما تهدید نباشد. در حال حاضر مشکل اقتصاد ما این است که اهم مباحث اقتصادی در دست دولت است و افرادی که در این ماجرا سودی می برند، حاضر به واگذاری آن به مردم نیستند. همان گونه که مقام معظم رهبری تبیین فرمودند راه نجات کشور اقتصاد مقاومتی است. یعنی دولت باید اقتصاد را به مردم واگذار کند و دولت نقش نظارتی خود را ایفا کند. اگر می خواهیم از این مشکلات که ریشه در وابستگی به نفت دارد، رهایی یابیم، باید اقتصاد را به مردم واگذار کنیم. در این صورت تحریم ها هم بی اثر شده و از اهمیت خواهد افتاد. به هر حال دشمن غیر قابل اعتماد است و مسیر کج روی را در پیش گرفته و سالهاست مشغول استثمار است.

بنابراین مانند مالزی و رویه ای که در این کشور اجرا شد دولت باید اقتصاد را به مردم بسپارد. در حال حاضر کشور ما به عنوان قلب خاورمیانه از منابع فراوانی برخوردار است اما شاهدجولان مشکلات اقتصادی هستیم. از دیگر مشکلاتی که گریبانگیر دولت و اقتصاد شده است موضوع یارانه های نقدی است. از یک طرف به همه اقشار جامعه پرداخت می شود و حتی افراد ثروتمند نیز با وجود مصوبه مجلس برای قطع یارانه آنها این مبلغ را دریافت می کنند و از طرفی پرداخت نقدی آن است که بر تورم دامن زده است. این روش هم نیازمند اصلاح است تا مشکلات اقتصادی فروکش کند.
به عنوان نمونه موضوع کاهش سود تسهیلات می تواند مثبت ارزیابی شود؛ چرا که ادامه این روش اگر به صورت هدفمند و با برنامه ریزی اجرایی شود، می تواند در افزایش تولید موثر باشد. در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی و کشاورزی با مشکلات فراوان روبرو هستند و به تعطیلی کشیده شده اند که که یکی از دلایل آن نرخ بالای سود بانکی است. اگر این رویه اصلاح شده و به ارقامی پایین تر از حد موجود برسد شاید بتوان به بازگشت رونق به کشاروزی و صنعت امیدوار شد.

https://shoma-weekly.ir/tuOZxl