نگاه

راهی که پیش رو داریم

کسی که می‌خواهد سعادتمند شود، ابتدا باید جهان‌بینی توحیدی را بپذیرد و سپس براساس نظام ارزشی مبتنی‌بر این جهان‌بینی و با الگوهای پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) حرکت کند.
محمد جواد مقصودی*انسان همواره به‌دنبال سعادتمند‌بودن است و لذا به جهان‌بینی‌ها روی می‌آورد و برای سعادتمندشدن جهان‌بینی را انتخاب می‌کند. از سوی دیگر سلایق انسان‌ها متفاوت است و هر کسی سلیقه‌ای دارد و این‌گونه نیست که همگام جهان‌بینی واحدی را اختیار کنند. جهان‌بینی‌های متعددی در عالم وجود دارند و هر کسی بنا به سلیقه خود یکی از آنها را انتخاب و بدان اعتقاد پیدا می‌کند که تبدیل به ایدئولوژی او می‌شود. لذا انسان برای دستیابی به سعادت به جهان‌بینی‌هایی از قبیل ماتریالیستی، کاپیتالیستی، اومانیستی و... روی می‌آورد. در میان همه جهان‌بینی‌‌ها تنها جهان‌بینی توحیدی است که انسان را هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند و هر عاقل و خردمندی این جهان‌بینی را انتخاب می‌کند؛ چون اعتقاد به جهان‌بینی توحیدی و خالق هستی و خداوند متعال و مخصوصا ربوبیت اوست که ضامن سعادت انسان است. چرا ربوبیت؟ چون ممکن است کسی خدا را قبول داشته، ولی ربوبیت خدا را قبول نداشته باشد. یعنی خداوند هم آفریده است و هم خودش هستی را مدیریت می‌کند و این مدیریت سراسر حق است و یک سر سوزن انحراف در آن وجود ندارد و چون الرحم الراحمین است برای سعادت بشر قانون وضع کرده است تا مردم با اعتقاد به آن قوانین و انجام آنها سعادتمند شوند. انبیای الهی هم قوانین الهی را به ما ابلاغ می‌کنند و انسان با انجام این قوانین به‌طور قطع سعادت دنیا و آخرت را به دست می‌آورد.

قرآن یکی از موهبت‌های الهی است که برای سعادت انسان آمده و خود خداوند متعال آن را تدوین کرده است. خودش هم فرموده است: «أَنَّمَا أُنزِلِ بِعِلْمِ اللّهِ». همانا به علم خدا نازل شده است و با همین الفبایی که در اختیار بشر است، آمده؛ اما از آن سو گفته است که اگر همه جن و انس جمع شوند نمی‌توانند همانند قرآن را بیاورند. ولو اینکه همه جن و انس هم حکیم و دانشمند و بالاتر از آن پیغمبر هم شوند، حتی یک سوره شبیه به قرآن نمی‌توانند بگویند، چه برسد همه آیات الهی و سوره‌های آن. اطاعت از خدا و پیامبرش تنها راه سعادت است. آیا پیامبر(ص) برای پس از خود این نظام ارزشی را رها کرده و رفته است؟ پس از آخرین پیامبر(ص) باید کسانی باشند که بتوانند قرآن را تفهیم و از انحراف و کژی حفظ کنند و این یعنی تداوم رسالت پیامبر(ص). این افراد باید از سوی خدا معرفی شوند، چون بشر هرکه باشد اشتباه می‌کند؛ اما کسانی که از سوی خدا انتخاب می‌شوند و معصوم و منزه از خطا و اشتباه هستند، باید از طرف خدا معرفی شوند. لذا ولایت علی(ع) و اولاد او ادامه نبوت رسول‌الله(ص) است. اینها میزان حق و باطل هستند. اصلا نمی‌شود خداوند دین‌اش را به وسیله پیامبر(ص) به مردم برساند و سپس آنها را رها کند.

بنابراین کسی که می‌خواهد سعادتمند شود، ابتدا باید جهان‌بینی توحیدی را بپذیرد و سپس براساس نظام ارزشی مبتنی‌بر این جهان‌بینی و با الگوهای پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) حرکت کند. این مطالب هم برای فرد قابل انطباق است، هم برای گروه‌ها، احزاب و جمعیت‌ها. اصولا مؤتلفه اسلامی از ابتدای تاسیس به‌دنبال همین قضیه بوده و هست و اگر مقاطعی هم کوتاهی کرده باشد مقصر است، لکن در مقاطعی که به علت فشار رژیم طاغوت ـ که امین استکبار و نوکر آمریکا بوده است ـ عده‌ای از سران حزب را زندانی کردند و برخی را هم به شهادت رساندند. اگر آن موقع کاری نکردند، نمی‌توانستند کاری کنند، چون اکثرا این افراد را گرفتند و زندانی کردند. اینکه رژیم طاغوت و ضد دین پهلوی اینها را گرفتند، زندان و تبعید کردند و کشتند، نشان‌دهنده این بود که مؤتلفه زنده، بیدار و فعال و با تمام اعتقادات وارد میدان نبرد با باطل، از جمله رژیم گذشته بوده است.

یادم هست به آقای لاجوردی گفتند شما با رژیم مبارزه می‌کنید، با کمونیست‌ها مبارزه نکنید. ایشان گفت برای من فرقی نمی‌کند کمونیست یا رژیم منحوس پهلوی باشد. با هر کسی که مخالف و معاند با اسلام است مقابله خواهم کرد.

اما اکنون ان‌شاءالله مؤتلفه با فضایی که خداوند متعال به برکت رهبری هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری به وجود آورده است در مجمعی که در ماه جاری تشکیل خواهد شد، با انتخاب هوشمندانه، مدقّانه و با وسواس اعضای شورای مرکزی ـ که به امید حق خوب و حساب شده باشد ـ افراد تلاشگری که تلاش مضاعف کنند برگزینند و با این انتخاب به چند مطلوب دست یابند:

1ـ باید همه اعضای شورای مرکزی به جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی تسلط نسبی داشته باشند که پاسخگوی شبهات شبهه‌اندازان باشند و بتوانند از اعتقاداتشان دفاع کنند.

2ـ برای همه اعضای خود در سراسر کشور برای آزادی و رشد علمی و معنوی برنامه‌ریزی کنند. این اساس کار است.

3ـ مؤتلفه باید یک بحث اخلاقی داشته باشد تا دوستانی که می‌خواهند در یک جا کار کنند، همگی محب و با هم دوست، همکار و تقویت‌کننده یکدیگر باشند. برای همه اعضا از بالا تا آخرین عضوی که در دورترین نقطه کشور حضور دارد بحث اخلاقی بگذارند.

4ـ تمام کار و همّ مؤتلفه اسلامی به‌عنوان یک حزب الهی باید در جهت تحکیم نظام الهی که محور عظیم آن که ولایت مطلقه فقیه در ادامه ولایت رسول‌الله است، باشد.

5ـ بخش فرهنگی خود را ارتقا ببخشند و حیات یک حزب الهی جز این نیست.

6ـ به انسان‌هایی که ستم‌پیشه و ظالم هستند، نزدیک نشوند، نظیر آمریکا، اروپا، آل‌سعود و اسرائیل. در داخل هم از افرادی که با نظام مقابله و مخالفت کرده‌اند و الان هم می‌کنند و فتنه 88 را به وجود آورده‌اند ـ هر کسی که می‌خواهد باشد ـ دوری گزینند و فاصله بگیرند. «وَ لاَ تَرْکَنُواْ إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ مَا لَکُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِیَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ»، اگر به آنها نزدیک شوید، آتش آنها شما را هم می‌سوزاند. از آنها بهره‌ای جز آتش‌شان نخواهید برد. نباید به این‌گونه افراد امید داشته باشیم و نه‌تنها باید از آنها فاصله بگیریم، بلکه باید با آنها برخورد و مقابله هم بکنیم.

7ـ با اعضا و گروه‌هایی که این رویکرد را دارند و مثل ما نظام، رهبری و اسلام را قبول دارند همکاری و وحدت کنید. چرا؟ چون در صورت اتحاد در مقابله با گناه، انحراف، دشمن و آمریکا و اعوان و انصارش بیشتر اثرگذار خواهیم بود. لذا وحدت با اصولگرایان واقعی مثل نان شب واجب و لازم است و حزب مؤتلفه اسلامی همچنان که تاکنون این امر را پیگیری کرده است، باید بیشتر دنبال کند.

8ـ حزب هرچه بیشتر بتواند رشد کیفی برای همه اعضا ایجاد کند، نه رشد بادکنکی. اینکه 500 هزار تا عضو کیفی داشته باشیم بهتر از یک الی دو میلیون عضو غیر کیفی است.

9ـ مؤتلفه اسلامی باید همه حرکاتش را با آهنگ رهبری هماهنگ کند. جلوافتادن از ولی فقیه و عقب‌افتادن از آن هر دو هلاکت است. حزب باید با هماهنگی رهبری همه وجوهش را آماده و اتاق فکر درست کند، اندیشمندانی را بگذارد و بفهمد آنچه که مقام معظم رهبری می‌فرماید برای ما و هر مسلمانی حجت است و لا‌غیر و به هرچه که ایشان می‌گوید تن بدهد و همراه او باشد.

10ـ استکبارستیزی یکی از مسائل مهمی است که مؤتلفه باید بدان توجه زیادی کند و در جهت آن بکوشد. قصد آنها نفوذ در نظام الهی است و باید هوشیار باشیم.

* رئیس هیأت نظارت

https://shoma-weekly.ir/ms1NYU