
-شایسته است که از عملکرد چهلساله مجلس شورای اسلامی تفحص صورت بگیرد و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.
-مجلس فاقد استراتژی و راهبرد است و معمولاً مطابق خواسته دولتها یا نمایندگان حرکت میکند و این امر سبب فراز و نشیب و حرکت زیگزاگی میشود درحالیکه با داشتن راهبرد مشخص میتوان به تحقق گام دوم انقلاب کمک نمود.
-بعضی از اصول قانون اساسی مانند اصل 45 با موضوع انفال تاکنون تبیین و تقنین نشده و شایسته است این اصول بررسی و برای آنها قانون وضع شود.
-تنقیح قوانین بیش از یکصد ساله مجلس از زمان مشروطه تاکنون بوده است باید بهروز و یکپارچه و معیارمند شود.
-مجلس فاقد بانک اطلاعاتی مدیران کشور است درحالیکه وظایفی مثل تأیید اعتبارنامه نمایندگان، رأی اعتماد به وزرا و تأیید صلاحیت حدود دویست هزار نامزد شوراهای شهر داشتن بانک اطلاعاتی را اجتنابناپذیر میکند.
-مجلس باید الگوی سایر نهادها برای کوچکسازی و چابک سازی باشد.
-مجلس باید الگوی تلاش و کوشش برای سایر نهادها باشد و در این شرایط باید برای انقلاب اسلامی تلاش مضاعف کرد و نباید شاهد مرخصیهای طولانیمدت باشیم؛ انقلاب تعطیلبردار نیست و مجلس نیازمند تعطیلیهای طولانیمدت نیست.
-سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب باید کاربردی و تقنینی شود تا از این طریق اجرایی و عملیاتی کرد.
-بعد نظارتی مجلس ضعیف است و بسیاری از مشکلات ناشی از این ضعف است و اگر این نظارت بهصورت بهروز و آنلاین باشد شاهد کاهش تخلف، فساد، کمکاری و مانعتراشی هستیم .
-مجلس در حدود 70 شورا، مجمع و ناظر دارد که نظارت آنها بیشتر بهصورت استطلاعی است؛ یعنی بیشتر مطلع میشوند و اثربخشی لازم مشاهده نمیگردد اگر بخواهند این مسئله مؤثر شود باید مصوبات این شوراها به هیئت تطبیق مجلس ارجاع داده شود و پس از بررسی اشکالات آن رفع شود؛ زیرا دولت بر ریل قوانین حرکت میکند و در صورت انحراف قوانین مسیر درست را طی نمیکند.
-جلسات کمیسیونها و صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزایش یابد و دستور جلسات بهروز باشد.
-تعیین روزشمار برای اجرایی سازی موارد ذکرشده توسط هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی بهعنوان نکته آخر میتواند برای بهبود عملکرد مجلس مورد توجه قرار گیرد.