نگاه

راهبرد پژوهش محور رهبری، نجات بخش تولید

رهبر معظم انقلاب در جمع دانشگاهیان درباره سم مهلک باشگاه سیاسی شدن دانشگاه‌ها هشدار دادند اما همواره بر این اعتقاد بودند که دانشجو باید فهم، درک و منش سیاسی داشته باشد اما از حزب بازی و عضو گیری در احزاب دوری کند.

حسن غفوری فرد- رهبر معظم انقلاب در جمع دانشگاهیان درباره سم مهلک باشگاه سیاسی شدن دانشگاهها هشدار دادند اما همواره بر این اعتقاد بودند که دانشجو باید فهم، درک و منش سیاسی داشته باشد اما از حزب بازی و عضو گیری در احزاب دوری کند.

حرکت پرشتاب علمی ایران مورد تایید همگان است و مقام معظم رهبری نیز در مثالی گفتند ماشینی که یک سربالایی تند را رفته در صورتی که سرعت خود را کم کند به عقب حرکت میکند و نباید اجازه داد که سرعت حرکت علمی کاهش پیدا کند. ایشان به دو موضوع آموزش و پژوهش به طور توامان اشاره کردند. اساتید دانشگاه وظیفه دارند. مسایل پژوهشی و وقت گذاشتن اساتید در پژوهش بسیار به پربار شدن پایان نامههای دکتری کمک میکند و وقتی حضور اعضای هیئت علمی پررنگ میشود آزمایشگاهها نیز تقویت میشوند.

موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت نکته دیگری بود که در این دیدار مورد تاکید قرار گرفت، در بحث فنی مهندسی باید ارتباط دانشگاه با صنعت درست پیاده شود. مشکل صنعت امروز با نوآوری حل میشود. دیگر تولید تنها مزیت صنعت نیست چرا که جهان از تولید اشباع شده و قرن جدید قرن نوآوری است و این نوآوری مزیت کشورها با هم است و ما تنها در ارتباط صنعت با دانشگاه میتوانیم این نوآوری را پیاده کنیم و علم را به فناوری و صنعت را به ثروت بدل کنیم.

درباره این موضوع که رهبر انقلاب تاکید کردند که «افراد
تریبون
دار در اصل مسئله پیشرفت علمی ایران، اظهار تردید میکنند»، باید گفت این موضوع بسیار مهمی است که ایشان گفتند چرا که تشکیک در پیشرفت علمی ایران تشکیک در بدیهیات است.

وی افزود: پیشرفتهای علمی ایران مشخص است و وقتی
رتبه
بندیهای جهانی و موسسات بین المللی میزان رشد ایران را اعلام میکنند و بخشهایی که چندان با ما مهربان نیستند به این موضوع اعتراف میکنند که ایران در بسیاری از فناوریهای جدید از جمله نانوتکنولوژی جزء قدرتهای برتر دنیا است و سهم تولید علم ایران ۴ درصد تولید علم نانوتکنولوژی است پس استادان دانشگاه باید به این روند کمک کنند و آن را در میان دانشگاهیان ترویج کنند.

https://shoma-weekly.ir/7RgxSh