نگاه

راهبرد جدید رهبری برای ادامه مذاکرات هسته‌ای

با ورود کنگره آمریکا به بحث مذاکره و تهدید به افزایش تحریم‌ها علیه ایران در صورت نرسیدن به توافق سیاسی و کلی کاملاً نقشه آمریکا روشن شد که قصد آنها تکرار سناریوی قرارداد اسلو با فلسطینی‌ها در مورد ایران است.
حمید رضا ترقی- هنگامی که یک روز قبل از توافق وین در دوم آذر ماه سال 93 یک دیپلمات ایرانی اعلام کرد که: تلاش داریم بر روی کلیات توافق که اصول توافق را شامل میشود از جمله ابعاد غنیسازی، تعداد سانتریفیوژها و چارچوب زمانی فعالیتها، چگونگی لغو تحریمها، فعالیت فردو اراک و غیره به تفاهم برسیم و توضیح داد که این توافق سیاسی بر سر اصول است و بخاطر محدودیت زمان و پیچیده و فنی بودن مسائل بعد از یک فاصله مجدداً باز میگردیم و متن تفاهم شده را به همراه جزئیات و ضمائم آن نهایی میکنیم.

مشخص شد که روند مذاکرات بسوی توافق دو مرحلهای پیش میرود و راهبرد آمریکا این است که ایران را در تله‌‌ای حساب شده بیاندازد.

در بیانیه مشترک آقای ظریف و خانم اشتون اینگونه آمد: ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاهترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقی مانده تا نهم تیر ماه به منظور نهایی کردن هرگونه تعهدات کارفنی و یا نگارش احتمالی باقی مانده استفاده کنیم.

اگر یاد اهل فن باشد بعد از گذشت یک هفته از توافق وین8، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با این مسئله گفت: ایالات متحده امیدوار است تا اواخر ماه مارس (فروردین) با تهران به توافق جامعی برسد که جهان رااز صلحآمیز بودن برنامه اتمی ایران مطمئن سازد. پس از آن کارشناسان میتوانند به فعالیتهای خود بر سر جزئیات ادامه داده و آنها را مشخص کنند.

با ورود کنگره آمریکا به بحث مذاکره و تهدید به افزایش تحریمها علیه ایران در صورت نرسیدن به توافق سیاسی و کلی کاملاً نقشه آمریکا روشن شد که قصد آنها تکرار سناریوی قرارداد اسلو با فلسطینیها در مورد ایران است.

زیرا غرب با گرفتن امضاء قرارداد اسلو از فلسطینیها توافق دو مرحلهای را به اجرا در آورد که اول در کلیات بود و بعد که فلسطینیها را فریب داد در جزئیات دبّه در آورد و شروع به چانهزنی کرد و با تفاسیر متفاوت سعی درمخدوش کردن توافق نمود.

بنابر این راهبرد دو مرحلهای کردن توافق هسته ای راهبردی آمریکایی و با سابقه در قضیه فلسطین است و به هیچ وجه نمیتواند منافع ملی را تأمین نماید و لذا مردود است.

مخالفت رهبری با دو مرحلهای شدن توافق

رهبر معظم انقلاب اسلامی که همیشه با هوشیاری توطئه و دسیسههای دشمن را زودتر از دیگران برملا و افشا میکنند پس از میدان دادن به دیپلماتها برای مقابله با این تله دشمن، وقتی دیدند آمریکا بر زیادهخواهی خود اصرار دارد و همچنان از سیاست هویج و چماق برای تحمیل این راهبرد استفاده میکند، در دیدار با کارکنان و فرماندهان نیروی هوایی فرمودند:

«چنین توافقی (دومرحلهای) پسندیده نیست زیرا با تجربهای که از رفتار طرف مقابل داریم، توافق صِرف در کلیات وسیلهای خواهد شد برای بهانهگیریهای پی در پی در جزئیات و اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزئیات با یکدیگر باشد.»

واکنش غرب به موضع رهبری

به دنبال این اعلام موضع مقام معظم رهبری، بی بی سی اعلام کرد که: رهبر ایران عنوان داشت که عدم دستیابی به توافق هستهای را به توافقی که منافع مردم ایران را در نظر نگیرد، ترجیح میدهند.

وزیر امور خارجه آمریکا در تلویزیون ان بی سی گفت: اگر در مذاکرات هستهای با ایران تا اواخر ماه مارس(فروردین) توافق کلی(سیاسی) به دست نیاید، این مذاکرات ادامه پیدا نخواهد کرد.

جان کری تصریح کرد؛ اگر نتوانیم در عرض هفتههای آینده تصمیمهای اساسی بگیریم، تمدید مذاکرات واقعاً امکانپذیر نخواهد بود. وی با لحنی هشدارگونه افزود: یا تصمیمهای لازم برای اثبات صلحآمیز بودن برنامه (هستهای) را میگیرید یا اگر قادر به چنین کاری نیستید، خود این امر بیانگر داستانی است که هیچ کس تمایلی برای شنیدن آن را ندارد.»

این واکنش کاملاً موضع قاطع رهبر معظم انقلاب را تأیید کرد که غرب قابل اعتماد نیست و میخواهد در مرحله ورود به جزئیات اهداف خود را بیان کند.

آنان میخواهند پس از اینکه در دنیا جار زدند که ایران و آمریکا در موضوع هستهای توافق کردند و ایران امنیت اسرائیل را از طریق سلاح هستهای به خطر نمیاندازد و فناوری هستهای خود را محدود کرده، بعد در جزئیات کاری کند که 9000 ماشین سانتریفیوژ ما به اندازه 6000 سو غنیسازی کند و بخش عمده برنامه غنیسازی ایران تا مدت زمانی نامحدود تعطیل و تحریمها هم همچنان باقی بماند.

اینجاست که رهبری می فرمایند توافق نکردن بهتر از توافقی است که به ضرر منافع ملی و زمینهساز تحقیر ملت بزرگ ایران شود.

12 راهبرد جدید تیم مذاکره کننده

بر اساس سخنان مقام معظم رهبری که هم کمک به تیم مذاکره کننده است و هم تصحیح کننده روند مذاکرات راهبرد مورد قبول نظام و رهبری و مردم در مذاکرات این است که:

1- این تصور که ایران بهخاطر درماندگی و بسته بودن دستش پای میز مذاکره رفته خطای محاسباتی و اشتباه راهبردی غرب است.

2- توافق نکردن بهتر از توافق بد است و توافق نکردن بهتر از توافقی است که به ضرر منافع ملی و زمینهساز تحقیر ملت بزرگ ایران شود.

3- تلاش بی وقفه مسئولان و تیم مذاکره کننده باید مصروف خارج کردن حربه تحریم از دست دشمن باشد.

4- اگر در توافق تحریمها لغو نشد باید از راههای دیگر درداخل کشور این حربه کند و خنثی شود.

5- نباید درمذاکره یک طرف با رفتار غیرمنطقی تلاش کند هر آنچه مورد توقع اوست محقق شود، رفتار آمریکا و چند کشور اروپایی دنبالهرو آنها غیر منطقی است.

6- ایستادگی تیم مذاکره کننده ایران در برابر زیادهخواهیهای طرف مقابل کاملاً صحیح است.

7- ملت ایران زیر بار زورگویی و زیادهخواهی و رفتارهای غیر منطقی نخواهد رفت.

8- باید در مذاکرات تکریم، حرمت و پیشرفت ملت ایران محفوظ بماند.

9- توافق دو مرحلهای که ابتدا بر اصول کلی و بعد از مدتی توافق بر جزئیات باشد، پسندیده نیست.

10- اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزئیات با یکدیگر باشد زیرا با تجربهای که از رفتار طرف مقابل داریم، توافق صرف در کلیات، وسیلهای خواهد شد برای بهانهگیریهای پی در پی در جزئیات.

11- مفاد این قرارداد باید روشن، واضح و غیر قابل تفسیر و تأویل باشد و مفاد توافق نباید به گونهای باشد که طرف مقابل که عادت به چانهزنی دارد، در قضایای مختلف بهانهجویی کند.

12- اگر عزت ملی نباشد امنیت و پیشرفت هم نخواهد بود بنابر این مسئولان باید عزت ملی را در مذاکرات حفظ کنند.

راهبردهای فوق تکلیف تیم مذاکره کننده را روشن و توطئههای استکبار جهانی را افشا کرده و نقشه آزموده شده قبلی آمریکا و صهیونیسم در اسلو و برای فلسطینیها را که میخواستند برای ایران اجرا کنند، برملا ساخت.

البته سخنان آقای ظریف که گفتند ما هم به دنبال یک مرحلهای کردن مذاکرات بودهایم امیدوار کننده است که تیم مذاکره کننده هم به توطئه و تله دشمن واقف است ولی برای عبور از این تله نیازمند به کمک رهبری معظم انقلاب به عنوان فصلالخطاب موضوع هستهای بودهاند.

امیدواریم با این موضع قاطع و هوشیارانه معظم له تیم مذاکره کننده روند مذاکرات را بسوی درستی که منافع ملت و عزت ملت در آن لحاظ شود، سوق دهند.

بدیهی است که نتیجه مذاکرات با توجه به مواضع غرب و آمریکا فتح الفتوحی نیست که حلال مشکلات کشور باشد و ملت ایران بخواهد برای امضاء آن جشن بگیرد که امید بستن به مذاکرات خیالی خام بیش نیست.

https://shoma-weekly.ir/pFVmvQ