نگاه

راهبرد انتخابات ریاست جمهوری

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر خراسان شمالی که از برکات عجیب و زیادی در جهت آگاه سازی امت اسلامی برخوردار بود در رابطه با انتخابات آینده ریاست جمهوری به چند راهبرد مهم اشاره کردند که باید سرلوحه کار جریانهای سیاسی کشور قرار گیرد
حمیدرضا ترقی - رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر خراسان شمالی که از برکات عجیب و زیادی در جهت آگاه سازی امت اسلامی برخوردار بود در رابطه با انتخابات آینده ریاست جمهوری به چند راهبرد مهم اشاره کردند که باید سرلوحه کار جریانهای سیاسی کشور قرار گیرد، این راهبردها که در دیدار معظم له با بسیجیان در تاریخ 24/7/91 بیان شد، به قرار زیر بود.
1- رقیب انتخاباتی خودتان را «شیطان اکبر» به حساب نیاورید، شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است.
2- در لباس خودی، حنجره‌تان سخن دشمن را تکرار نکند.
3- چنانچه عناصری که حرفهای دشمن را تکرار می‌کنند با نصیحت ادب نشده‌اند باید با آنها حد و مرز تعریف کنید و خط فاصل داشته باشید.
4- در رقابت انتخاباتی خط درگیری با دشمن را باید ترسیم کرد و نباید دشمن را عوضی گرفت.
5- ورود به عرصه انتخابات از حالا مورد تأیید ما نیست و باید به موقع آن انجام شود.
6- باید مشارکت مردم در انتخابات مشارکتی عظیم و گسترده و مصون کننده باشد.
7- گزینشی خوب و همراه با صلاح و صرفه‌ی انقلاب و کشور صورت گیرد.
8- اگر کسی را نمی پسندیم با او بداخلاقی و برخورد تند و سخت و غلط نکنیم.
9- کسانی که خود را صالح و دارای اهلیت می‌دانند وارد میدان شوند.
10- انتخابات باید برای کشور مایه آبرو و افتخار شود. نه مثل سال 88 که موجب بی‌آبرویی شود.
11- مراقبتهای گوناگون از جهات مختلف صورت گیرد تا انتخابات همچون گذشته سالم برگزار گردد.
12- ملت ایران در برابر کسانی که بخواهند انتخابات را به مظهر اختلاف و جنجال سیاسی و فتنه تبدیل کنند، مثل قبل بایستد.
راهبردهای فوق حاوی شش بعد انتخابات است:
الف) زمان ورود به عرصه انتخابات
ب) نحوه رقابت مطلوب
ج) ضوابط و چارچوب تبلیغات انتخاباتی
د) میزان مشارکت و حضور مردم در انتخابات
ه) نتیجه و محصول انتخابات
و) سلامت انتخابات
در بررسی ابعاد فوق می‌توان اینگونه راهبردها را دریافت:
1- هنوز زمان ورود به عرصه رقابت و فعالیت انتخاباتی برای نامزدها نیست و اگر فعالیتی می خواهد انجام شود باید جنبه مطالعه و تحلیل شرایط کشور بدون درگیر کردن افکار عمومی جامعه داشته باشد و چنانچه بعضی از نامزدها از هم اکنون تبلیغات غیرمستقیم خود را شروع کرده‌اند اقدام درست و قابل قبولی نیست و می‌تواند آثار سوء داشته باشد.
2- رقابت در انتخابات ایران رقابت سیاه و سفید و یا حق و کفر و اسلام و ضد اسلام نیست چون همه نامزدها باید از فیلتر شورای نگهبان بگذرند و لذا دارای حداقل صلاحیت‌ها هستند و نمی‌توانند کفر و یا ضد اسلام تلقی شوند.
تخریب نامزد دیگر تا حد «شیطان اکبر» نامیدن و یا سخن دشمن را، افراد ملبّس به لباس فردی تکرار کردن می‌تواند رقابت سالم را آسیب بزند.
در رقابت انتخاباتی باید خط درگیری با دشمن مشخص باشد و دوست و دشمن اشتباهی و عوضی گرفته نشود رقابت دشمنانه اصولگرا با اصولگرا هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد و زدن توپ به دروازه خودی است.
3- در تبلیغات و رقابت انتخاباتی بین طرفداران نامزدها باید اخلاق حاکم باشد و طرفداران نامزدها نباید رقیب خود را که نمی‌پسندند با بد اخلاقی و برخوردهای تند و سخت تخریب کنند.
تبلیغات و رقابت‌ها به گونه‌ای باید سالم انجام شود که مایه آبرو و سرافرازی و افتخار ملت باشد و الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی باشد، نه اینکه موجب شرمندگی شود.
4- بر اساس خواست و اراده رهبری میزان مشارکت مردم در انتخابات باید گسترده و عظیم باشد تا باز هم مثل گذشته نقش بازدارندگی خود را در برابر تهدیدات دشمنان ایفا نماید. لازمه حضور گسترده مردم تعدد نامزدها با سلائق گوناگون در درون نظام است. لازمه  حضور گسترده ایجاد نشاط و امید در مردم است، لازمه این حضور عدم دغدغه‌های معیشتی‌، گرانی و غیره در میان مردم است.
5- نتیجه انتخابات باید ملت را به گزینشی بهتر از قبل و مدیری بهتر از گذشته و مصداقی توانمند و مطمئن که به صلاح کشور باشد و هزینه کردن برای او به صرفه کشور باشد، برساند. برای رسیدن به این نتیجه دقت و هوشیاری و شناخت کامل برنامه‌ها و تیم کاری نامزد ریاست جمهوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معظم له تأکید کردند: ما هم که می‌خواهیم انتخاب کنیم، نگاه کنیم، حقیقتاً با معیارهایی که معتقدیم و بین همه ما مشترک است، بسنجیم. شاید بشود گفت که بین همه ایرانی‌ها – معتقدین به انقلاب این معیارها تقریباً مشترک است، در هر کسی که این معیارها را مشاهده کردیم، کوشش کنیم، تلاش کنیم، کار کنیم(کار سالم) که انتخابات به سمت انتخاب یک چنین کسی برود.(24/7/91)
6- رهبر معظم انقلاب بر اساس تجربه گذشته به مردم عزیز هشدار دادند که فرض ما بر این است که مسئولین کشور با وجدان اسلامی و الهی وارد می‌شوند و انتخابات ما سالم است و مراقبت‌های لازم هم از جهات مختلف صورت گرفته ولی اگر عده‌ای سعی کردند این انتخابات را باز مثل سال 88 به مظهر اختلاف و فتنه تبدیل کنند باید مردم در مقابلشان بایستند و اجازه تکرار این حوادث را ندهند.
امید است این راهبردها مورد دقت و بررسی و توجه نخبگان و جریانهای سیاسی و نامزدها قرار گیرد.

https://shoma-weekly.ir/MgcCyk