نگاه

راهبردهایی برای تجدید نظر دولت دوازدهم

به رئیس جمهور محترم و همه ی کسانیکه در دولت آینده شرکت خواهند داشت , سفارش و تاکید میکنم که کار و تلاش پر انگیزه و اندیشیده و جوانانه را برای برطرف کردن مشکلات کشور در پیش گیرند و لحظه ای از این خط مستقیم غفلت نکنند . رعایت قشر های ضعیف ؛ توجه به روستاها و مناطق فقیر ؛ در نظر گرفتن اولویتها؛ برخورد با فساد و آسیبهای اجتماعی ؛ باید در صدر برنامه ها قرار گیرد

حمیدرضا ترقی- با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری 96و اعلام نتا یج رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن پیامی از حضور و مشارکت

گسترده مردم که رکورد سال 92 را شکسته است تقدیر و تشکر نموده و خطاب به رئیس جمهور منتخب فرمودند:

( به رئیس جمهور محترم و همه ی کسانیکه در دولت آینده شرکت خواهند داشت , سفارش و تاکید میکنم که کار و تلاش پر انگیزه و اندیشیده و جوانانه را برای برطرف کردن مشکلات کشور در پیش گیرند و لحظه ای از این خط مستقیم غفلت نکنند . رعایت قشر های ضعیف ؛ توجه به روستاها و مناطق فقیر ؛ در نظر گرفتن اولویتها؛ برخورد با فساد و آسیبهای اجتماعی ؛ باید در صدر برنامه ها قرار گیرد .

عزت ملی و رعایت حکمت در ارتباطات جهانی و اهتمام به اقتدار بین المللی نیز از جمله ی اولویتها ی مدیریت انقلابی و اسلامی است . ) 30/2/96

نوع کار دولت

کار و عملکرد دولت دوازدهم باید سه ویژگی مهم داشته باشد :

1- تلاش پر انگیزه

2- کار اندیشیده

3- کار جوانانه

مفهوم این کلمات مشخص است , زیرا اگر کار دولتمردان همراه با تلاش پر از انگیزه ی معنوی نباشد و برای انجام آن کار قبلا اندیشه و فکر و برنامه ریزِی نشده باشد کار به سرانجام نخواهد رسید .

ویژگی دیگر کار دولت جوانانه بودن است ؛ این نوع کارکرد به مفهوم ناپختگی و سطحی و فاقد دور اندیشی نیست بلکه منظور ریسک پذیری بالا همراه با شهامت و شجاعت و متهورانه بودن کار است .

برطرف کردن مشکلات عدیده کشور مانند بیکاری و رکود و تورم و تعطیلی تولید به تلاشی با سه ویژگی فوق الذکر محتاج است و اگر دولت دوازدهم لحظه ای از این ویژگیها غفلت کند از حل مشکلات کشور عاجز خواهد ماند .

آنچه باید درراس امور قرار گیرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه توصیه های راهبردیشان به دولت منتخب چند محور مهم را در صدر برنامه های دولت دانستند :

1-رعایت قشر های ضعیف

سفارش به رعایت این قشر در توصیه های قبلی معظم له به نامزدها بود و تاکید داشتند که نامزدها به مردم قول دهند که به این قشر توجه ویژه دارند و حل مشکلات آنها در راس کارهای خود قرار می دهند. این قشر نباید در فریند توسعه زیر چرخ و پر اقتصاد له شوند و دچار فشار و مذیقه گردند .

2-توجه به روستاها و مناطق فقیر

اشتباه گذشته گان در توسعه کشور این بود که توسعه و سازندگی را از شهر ها آغاز کردند و با آباد شدن شهر ها سیل مهاجرت از روستا به حاشیه شهر ها منجر به آسیبهای اجتماعی و حاشیه نشینی شد و روستاها که محل تولید کالاهای استراتژیک مردم و نیازهای روزمره غذایی و خوراکی مردم بود خالی از سکنه شد و در نتیجه این نیازها کم تولید شدو محتاج واردات گردیدیم . از طرف دیگر تبعیض و بی عدالتی در دسترسی مردم محروم و فقیر روستاها به امکانات اولیه ؛ بهداشت و درمان و تحصیل و گاز و برق و ... موجب نارضایتی آنها و تعمیق بی عدالتی گردید.

بنابر این باید جهت توسعه تغییر کرده و توسعه از روستا شروع شود تا هم مانع مهاجرت روستائیان به شهر شده و هم اینکه ماندگاری روستائیان در روستا موجب افزایش تولید و رونق کشاورزی و محصولات باغی شود .

3-در نظر گرفتن اولویتها

رهبری با شعار سال 96 ایجاد اشتغال و رونق تولید را اولویت اول در تحقق اقتصاد مقاومتی دانسته و به موازات آن مقابله با آسیبهای اجتماعی را مورد تاکید قرار داه اند

4-برخورد بافساد

تاکید دوباره رهبری بر راهبرد مقابله با فساد در دولت دوازدهم نشان دهنده آنست که برخوردهای گذشته کافی نبوده و نتوانسته فساد را ریشه کن کند بنابر این برخورد و مفابله با فساد باید همچنان در دستور کار دولت آینده نیز باشد و از این مهم غفلت نکند.

5-مقابله با آسیب های اجتماعی

آسیبهای اجتماعی که در سوالات مناظره نامزدها مورد تاکید قرار گرفت متاسفانه از موضوعات مهمی است که مورد غفلت و کم توجهی دولتهای گذشته بوده و برای مقابله با آن چاره اندیش علمی و کارشناسی نشده و لذا همچنان در حال زیاد شدن این آسیبها هستیم

حاشیه نشینی در شهر های بزرگ و عوارض اجتماعی و امنیتی و اخلاقی آن

طلاق روز افزون و متلاشی شده هسته های خانواده در چامعه

اعتیاد به مواد مخدر و الکل که میلیونها شهروند را دچا راختلالدر جسم و روانشان شده است

مفاسد اخلاقی ناشی از فقر و رفاه طلبی وطغیان اغنیا

کانونهای بحران اجتماعی

دولتها برای حل مشکل روانی مردم کاری نکرده اند ؛ برای ایجاد شادی معقول و اسلامی برنامه ای ندارند

برای رفع افسردگی 16 % مردم کاری اساسی انجام نمی شود .علی رغم یکسال پیگیری مقام معظم رهبری هنوز دستگاهها عملکرد رضایت بخشی ندارند .از تجربه دیگر کشور در مقابله با اسیبهای اجتماعی بهره گیری کافی نمی شود.سرمایه گذاری کافی و لازم برای آموزش دینی و ارتقاء دینی و اعتقادی آحاد جامعه نمی شود . طبیعی است که با این اوصاف تحقق مردم سالاری دینی قطعا به تاخیر خواهد افتاد

اولویت های سیاست خارجی

رهیبر معظم انقلاب اولویتهای سیاست خارجی را چنین برشمردند :

1- حفظ عزت ملی ایرانی در سفر های خارجی همه ایرانیان

2- رعایت حکمت در تعاملات جهانی

3- اهتمام به اقتدار ملی

دیکر نباید دولت اجازه دهد جوانان ایران در کمرک عربستان مورد بی حرمتی قرار گیرند

دیگر نباید دوراندیشی جوانان در حمایتها ی دولت نادیده گرفته شود

دیگر نباید شهرک های موشکی مورد نقد قرار گرفته و اقتدار ملی زیر سوال برود

دیگر نباید در اثر عدم حکمت در تعاملات بین المللی سرمان کلاه برود .

باید مولفه های اقتدار بین المللی کشور را تقویت کرد تا کشورهای کوچک و بزرگ جرئت تهدید مارا نداشته باشند

امید است دولت دوازدهم با توجه به این رهنمود ها و راهبرد ها در مسیر آینده دولت تجدید نظر نماید .

https://shoma-weekly.ir/aaAGJQ