نگاه

رابطه با صندوق های قرض الحسنه

اگر رضایت توده های مردمی به عنوان ولی نعمتهای انقلاب اسلامی یک اصل تغییرناپذیر بوده که هست، خدمات اجتماعی موتلفه ای ها در حوزه ایجاد و هدایت و مدیریت صندوق های قرضالحسنه خدمت سیاسی بزرگی برای حمایت از نظام تلقی میشود و همواره عالمانه و مشفقانه از جهت گیری حمایت مینمود و البته موتلفه اسلامی از سوء استفادههای احتمالی اندکی معدود در این مسیر غافل نبوده و از سوء استفاده کنندگان مبرا بوده است.
نصر عزیزی - اگر پذیرفته باشیم که قرضالحسنه سنتی الهی و نیاز حتمی جامعه اسلامی است، جریان موتلفه نه تنها به عنوان یک وظیفه شرعی فردی اعضاء که به عنوان یک وظیفه اجتماعی مؤثر نگریسته و اقدام نموده است. وقتی حزبی و تشکیلاتی پایگاه مردمی داشته و در ارتباط با مردم بوده باشد، بدیهی است اطلاعات دقیقتر و به تبع آن تحلیل بهتری از خواستهها و نیازهای جامعه دارد. در جریان مبارزات دینی مردم که موتلفه نقش مدیریتی مؤثری داشت، یکی از جهتگیریها مبارزه با بی عدالتی و اجحاف و ظلم در حوزههای اقتصادی و معیشت مردم و حیف و میل بیتالمال بود. در چنین شرایطی با تحقق وعده الهی پیروزی و تشکیل حکومت اسلامی، به طور اصولی وظیفه مورد نظر در عهده حکومت قرار گرفت و مسیر برای اجرای عدالت فراهم گردید.
نکته حائز اهمیت این است که به دلیل گستردهگی فقر و نابرابری و مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی مردم، دولت به تنهایی نمیتوانست پاسخگوی همه آحاد جامعه باشد اگر چه نهادهایی نظیر کمیته امداد حضرت امام، بهزیستی و سایر نهادهای رسمی نظام هر کدام بخشی از این وظایف را در حوزههای مختلف به عهده داشتهاند، ولی خلاء اصلی و تقاضای روزافزون باعث شد که جریان مردمی موتلفه توسط شاخصها و شخصیتهای اصلی مبادرت به ایجاد صندوقهای قرضالحسنه نمایند. هر چند که این امر خیر اجتماعی و الهی در انحصار این حزب نیست، ولی بانی و مؤسس و جهت دهنده اصلی در ایجاد چنین صندوقهایی از درون موتلفهایها بپاخاسته و از بدو پیروزی انقلاب با هدایت و راهنمایی و حمایت امام راحل و مراجع عظام به تدریج صندوقهای قرضالحسنه در سطح کشور شکل گرفتند.
صندوقهای قرضالحسنه که با پولهای بدون سود و سپردهگذاریهای خیرخواهانه افراد تأسیس گردید، میلیونها خانوار نیازمند و مستمند را با ضوابط و شرایط متفاوت با نظام بانکی تحت پوشش قرار داده و بسیاری از نیازهای جامعه را حداقل به صورت موقت و یا برای رفع بعضی از معضلات دامنگیر برطرف نمود و بر اساس برخی آمارهای منتشره تعداد این صندوقها از 200 عدد در بدو پیروزی انقلاب به بیش از 6000 صندوق در دهه 90 رسید و این در شرایطی بود که گردانندگان اصلی غیر از خدمت خالصانه به مردم هیچ تمنای دنیوی و مادی غیرمتعارفی نداشتهاند.
در خصوص صندوقهای قرضالحسنه چند نکته قابل ذکر است:
اقدامات هماهنگ و مدیریت منسجم در این حوزه منجر به شکلگیری نهادی دینی تحت عنوان سازمان اقتصاد اسلامی گردید که با کارشکنیها و دخالت متعدد برخی از مسئولان مخالف در گذشته  مواجه و مشخص گردید جریانی با این نوع جهتگیری دینی و مذهبی در حوزه اجتماعی مخالف هستند و شاید نگرانی آنها از حضور موتلفه اسلامی در چنین حوزه کاری خداپسندانه بوده است.
از بدو تدسیس صندوق ها همواره جریانی در دولت آقای میرحسین موسوی با فعالیت عام و موثر و مورد نیاز جامعه مخالفت نموده و خواهان ادغام آنها در نظام بانکی بوده اند. از آنجا که نظام بانکی در فرآیند اسلامی شدن باید موانع و محدودیتهای زیادی را بر طرف و علاوه بر پاسخگوی نیاز همه آحاد مردم باشد و در این مسیر توفیق لازم را کسب ننمود، مخالفت با چند صندوق قرض الحسنه، معنادار و مانعی برای یک خدمت اجتماعی دینی فراگیر تلقی میشود. به هر حال جریان موتلفه این مخالفتها را سیاسی و جهت دار تلقی نموده و در این راه مقاومت نمود.
اگر رضایت توده های مردمی به عنوان ولی نعمتهای انقلاب اسلامی یک اصل تغییرناپذیر بوده که هست، خدمات اجتماعی موتلفه ای ها در حوزه ایجاد و هدایت و مدیریت صندوق های قرضالحسنه خدمت سیاسی بزرگی برای حمایت از نظام تلقی میشود و همواره عالمانه و مشفقانه از جهت گیری حمایت مینمود و البته موتلفه اسلامی از سوء استفادههای احتمالی اندکی معدود در این مسیر غافل نبوده و از سوء استفاده کنندگان مبرا بوده است.

https://shoma-weekly.ir/SJcieg