نگاه

دو گونه خطر در راه آینده درخشان ایران

دشمنان ایران تمام تمرکز خود را بر روی تخریب تصویر ملی ایران در افکار عمومی جهان گذاشته اند و عجیب که همزادهایشان بهترین بهانه ها را به نام انقلابی گری برایشان می آفرینند.
مهدی صولی - تصویر ملی هر کشوری براساس سیاست‌ها، برنامه‌ها و رفتار داخلی و بین‌المللی آن کشور شکل می‌گیرد.

امروزه سیاستگذاری برای مدیریتِ بین المللیِ تصویر ملی از مهمترین مولفه های کشورداری جدید است و می تواند معیار و مبنای موفقیت کشور ها در توسعه ضریب نفوذ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب شود.

تصویر ملی اولویت‌های راهبردی و منافع اقتصادی و ایده‌های ارزشی، هویتی و فرهنگی کشور مورد نظر را بین‌المللی کرده و ارزش دیداری- شنیداری آن را در بین مردم جهان، افزایش می‌دهد.

احترام و رواداری در مناسبات جهانی از جهت گفتار و رفتار رهبران و مقامات و همچنین عموم مردمان یک کشور نسبت به جهان از مهمترین ویژگی هایی است که می تواند موجب اقناع افکار عمومی جهانی نسبت به واقعیت تصویرسازی ملی کشورها از خودشان باشد.

سیاستگذاری ساخت و بهبود و ترویج تصویر ملی ایران از مهمترین اولویت های امروزین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

تمام تلاش بدخواهان ایران ارائه تصویری مخدوش و نابهنجار و نابرخوردار از مولفه های نزاکت بین المللی از ایران در برابر جهانیان است.

دشمنان ایران تمام تمرکز خود را بر روی تخریب تصویر ملی ایران در افکار عمومی جهان گذاشته اند و عجیب که همزادهایشان بهترین بهانه ها را به نام انقلابی گری برایشان می آفرینند.

تجربه نشان داده است که هرگاه به احترام جهان بایستید جهان هم به احترام شما خواهد ایستاد.

حرف هایمان راخواهد شنید و با احترام با ما سخن خواهد گفت، به شرطی که در دل و رفتار جهان را تحقیر نکنیم و آنچه در باره ارتباط با جهان می گوییم با آنچه نسبت بدان می اندیشیم یکی باشد.

احترام به جهان نه تنها هیچ منافاتی با حفظ موضع اقتدارملی و انقلابی و حتی تحقیرِ هوشمندانه دشمن ندارد، بلکه در پژواک تصویر ملی ایران تنها کسانی عزیز خواهند بود که احترام بیشتری برای مردم ایران و منطقه و جهان می آفرینند.

در اغلب سفرهایی که به کشورهای دیگر داشته ام، تلاش برای آشنایی با دیدگاه و سیره رفتاری رهبران و سیاستمداران بزرگ جهان، از طریق مطالعه آثار و یا بازدید از مرکز اسناد و موزه و حتی دیدار از خانه و زادگاه و همچنین آرامگاه و بنای یادبود آنان، و مهمتر از همه درک قضاوت مردمان آن دیار از نخبگان و رهبرانشان، همواره یکی از علاقمندی های ویژه ای بوده که برای آن بسیار وقت گذاشته ام.

اغلب مقالات و کتاب ها و سخنرانی های مهم رهبرانِ سیاست گذار جهان را خوانده و یا در مورد آنها پرس و جو کرده ام. سعی کرده ام از خلال این کاوش به الگوی های ذهنی و عملی آنان در روند سیاست گذاری عمومی پی ببرم. سیاستگذاری هایی که اغلب موجب نجات و پیشرفت و شادزیستن مردمان آن کشورها شده است.

تجربه زیسته مردمان دیگر جوامع بزرگترین بخش از اندوخته دانش بشری است که بدون اطلاع از آن نمی توان به ارزیابی روند جامعه خود و میزان موفقیت و یا شکست سیاست های جاری آن پرداخت. همچنان که بدون شناخت و بهره گیری از این اندوخته ارزشمند امکان موفقیت در جهان همبسته و یکپارچه دوران ما مهیا نخواهد بود.

نسل ما برای موفقیت در مسیر پرامید گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند مرور تجربه های زیسته جهانی و بهره گیری از آنهاست و در این مسیر، خطر غرور و تعصب و خودبرتربینی کمتر از خودکم بینی و وادادگی و بی اعتمادی به توانایی ها و داشته های بومی خود نیست.

جهانِ جاری، بزرگترین آموزگار هم‌نسلان ما برای ساختن فردایی بهتر و دنیایی نیکوتر است. فردایی که جمهوری اسلامی ایران در سپهر آن چون نگینی زیبا خواهد درخشید.

https://shoma-weekly.ir/RNdlO1