نگاه

دو چالش فراروی نظام جمهوری اسلامی (2)

سرگرم شدن جامعه و نخبگان به اختلافات فرعی و سطحی سالهاست انرژی و وقت مردم و مسئولان کشور را به خود اختصاص داده و سرمنشأ کدورتها و ناهماهنگی و ناسازگاری‌ها و بعضاً از بین رفتن وقت وانرژی آنها شده است. اختلاف که گاهی در عقیده است گاهی در سلیقه، ضد اتفاق است، بدین معنی که راه مختلف ولی هدف یکی است. اختلاف در اصول دین قابل پذیرش و توجیه نیست ولی اختلاف در فروع دین جایز است.
حمیدرضا ترقی

 اختلافات فرعی و سطحی

سرگرم شدن جامعه و نخبگان به اختلافات فرعی و سطحی سالهاست انرژی و وقت مردم و مسئولان کشور را به خود اختصاص داده و سرمنشأ کدورتها و ناهماهنگی و ناسازگاریها و بعضاً از بین رفتن وقت وانرژی آنها شده است.

اختلاف که گاهی در عقیده است گاهی در سلیقه، ضد اتفاق است، بدین معنی که راه مختلف ولی هدف یکی است.

اختلاف در اصول دین قابل پذیرش و توجیه نیست ولی اختلاف در فروع دین جایز است.

وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ (انفال،46) خداوند میفرماید در میان خودتان اختلاف و کشمکش مکنید، که اگر کشمکش کنید درمانده و ناتوان میشوید و شکوه وهیبت شما از میان میرود.

نماز یک اصل است ولی چگونه خواندن آن جزء فروع است ومیتواند مورد اختلاف باشد.

بنابر این باید اختلافات را اصلی و فرعی کرد و به هیچ وجه خود را مشغول اختلافات فرعی نکرد.

اختلاف تا وقتی که منجر به تفرقه و افتراق در جامعه هدف نشود از دیدگاه رسول خدا رحمت تلقی میشود. در فقه اسلامی هم اختلاف در اصول و فروع مورد بحث قرار گرفته.

 در مقابل هم قرار گرفتن

تعارض بین گروهها و جریانهای سیاسی موجب تعمیق اختلاف و هدررفتن نیروها و هرز رفتن انرژی متراکم آنها در مسیر سازندگی خواهد شد.

در مقابل هم قرار گرفتن نیروهای انقلاب اسلامی نقشه دشمن برای تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بینالمللی است.

غفلت جامعه از مسائل ارزشی و اصلی و عبور از خطوط اصلی انقلاب خطری است که هر جامعه انقلابی را میتواند از هم بپاشد و دچار خسران کند.

تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر اصلی و فرعی کردن مسائل سیاسی و اقتصادی و پرهیز از مسائل فرعی از اهمیت بسیار حیاتی برای جامعه اسلامی ما برخوردار است.

 از دست دادن انسجام ملی

جامعهای که دستگاهها و آحاد جامعه پیوستگی لازم را با یکدیگر ندارند از انسجام کارکردی برخوردار نبوده و دوبارهکاری و موازیکاری و هدر رفتن توانها و استعدادها را باید شاهد باشد.

فقدان انسجام ملی، به کارآیی نظام در حل مشکلات جامعه آسیب زده و زمینه رخنه دشمن در جامعه را فراهم میسازد.

 تنبلی و بیروحیهگی

جامعه انقلابی جامعه فعال، پرتحرک، شاداب و سرزنده است، جامعه تنبل و بی روحیه قادر به پیمودن پلههای ترقی نیست، جامعه تنبل قادر بر حل مشکلاتش نیست و بار امور جامعه بدوش عدهای محدود خواهد افتاد.

جامعه تنبل راه پیشرفت را صد ساله و جامعه شاداب و پرتحرک و زرنگ راه صد ساله را در کوتاهترین زمان ممکن طی میکند.

 کم کاری و یأس و ناامیدی

همانطور است کم کاری و یأس و ناامیدی در نیروهای فعال جامعه، اگر این روحیه بر آحاد جامعهای حاکم شود راه پیشرفت و توسعه بر روی او بسته خواهد شد.

انقلاب روزبروز به کار بیشتر و امید محکمتر نیاز دارد. نمیشود یأس و ناامیدی را به خود راه داد و دچار کم کاری شد و از آرمانهای انقلاب دست کشید.

 ما میتوانیم

جامعه اسلامی ایران از همان حیات حضرت امام(ره) بر حفظ نقش و جایگاه این عنصر در فرهنگ جامعه تأکید ورزیدهاند، سفارش امام و رهبری همیشه این بودکه بر عنصر ما میتوانیم تکیه کرده و با اعتماد به نفس این عنصر را در وجود خود نهادینه کنیم.

https://shoma-weekly.ir/PS2cWj