نگاه

دو سال فرصت دیگر برای حل مسائل اقتصاد و فرهنگ

دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی که متأسفانه با ظهور فضای مجازی، امکان آن بیشتر هم شده است، فاصله بگیرد و مسائل اصلی «اقتصاد» و «فرهنگ» را در اولویت کاری خود قرار دهد

حمیدرضا ترقی- دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی که متأسفانه با ظهور فضای مجازی، امکان آن بیشتر هم شده است، فاصله بگیرد و مسائل اصلی «اقتصاد» و «فرهنگ» را در اولویت کاری خود قرار دهد. مقام معظم رهبری 31/5/98

اصلی‌ترین تذکرات داخلی رهبر معظم انقلاب به دولت‌ها عبارت بوده از:

دولت هاشمی؛ توجه به عدالت و پرهیز از اشرافی گری

دولت خاتمی؛ مرزبندی با دشمنان و پرهیز از حاشیه‌سازی

دولت احمدی‌نژاد؛ پرهیز از سطحی‌نگری وعدم توجه به نظرات کارشناسی

دولت روحانی؛ پرهیز از اشرافی گری و حاشیه پردازی و نفوذ

این توصیه‌های اکید و دقیق رهبری بیانگر آن است که هرکدام از این دولت‌ها چه نقطه‌ضعف‌های اساسی داشته‌اند

دولت هاشمی پیشرفت منهای عدالت و گرایش به اشرافی گری را دنبال می‌کرده است

دولت خاتمی مرزهای خود با دشمنان را از بین برده و به اصول انقلاب نپرداخته بود

دولت احمدی‌نژاد با مسائل سطحی و پوپولیستی برخورد می‌کرد

دولت روحانی اسیر اشرافی گری و ثروت‌اندوزی کارگزاران خود شده است.

اشرافی گری از آسیب‌هایی بود که از زمان خلیفه سوم در جامعه اسلامی رواج یافت تا جایی که صحابی پیامبر طلحه یا زبیر به ثروتی رسیده بودند که طلاهایشان را باید با تبر می‌شکستند و ده‌ها شتر اموال و مسکوکاتشان را باید حمل می‌کرد!

عادت به این اشرافی گری، موجب شد که نتوانند حکومت عدل علی ع را بیش ا ز 5 سال تحمل کنند و مسیر انقلاب پیامبر را از خط آن حضرت خارج ساختند.
همه تذکرات رهبر انقلاب به دولت یازدهم و دوازدهم

مقام معظم رهبری همیشه در قبال همه دولت‌های نظام جمهوری اسلامی، مشی حمایتی داشته‌اند و از تلاش‌ و اقدامات دولت‌های مختلف حمایت کرده‌اند. بااین‌وجود، هرکجا که لازم بوده تذکراتی را نیز به دولت‌ها داده‌اند و جهت اصلاح آن دسته از اقدامات دولت‌ها که در راستای منافع ملی نبوده است، اقدام کرده‌اند.

دراین‌بین دولت یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی نیز در برهه‌هایی با تذکرات رهبر انقلاب مواجه شده است و ایشان نسبت به برخی از اقدامات و رویکردهای دولت موضع گرفته‌اند که به بخش‌هایی از آن اشاره می‌کنیم.

انتقاد از اقدامات نابجای دولت در سفر به نیویورک

در مهرماه ۹۲ رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کردند. در این همین سفر بود که روحانی و رئیس‌جمهور آمریکا به مکالمه تلفنی پرداختند و وزاری خارجه آمریکا و ایران نیز باهم دیدار کردند. همین اقدام نابه جای رئیس‌جمهور و وزیر خارجه موردانتقاد رهبر انقلاب قرار گرفت: «برخی ازآنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود.»

تأکید بر دفاع از حقوق هسته‌ای ملت در مذاکرات

«اصرار دارم بر تثبیت حقوق ملت ایران، ازجمله مسئله‌ حقوق هسته‌ای؛ اصرار داریم بر اینکه از حقوق ملت ایران یک‌قدم عقب‌نشینی نباید بشود. ما البته در جزئیات این مذاکرات مداخله نمی‌کنیم. یک خطوط قرمزی وجود دارد، یک حدودی وجود دارد، این حدود باید رعایت بشود. این را گفتیم به مسئولین و موظف‌اند که این حدود را رعایت کنند. از هارت‌وهورت دشمنان و مخالفان هم واهمه‌ای نداشته باشند و ترسی به خودشان راه ندهند.»

با مسائل فرهنگی شوخی نمی‌شود کرد

. یک مسئله هم مسئله‌ فرهنگ است؛ که آقایان هم حالا معلوم شد که نگرانی دارید، بنده هم نگرانم. مسئله‌ی فرهنگ، مسئله‌ی مهمی است. اساس این ایستادگی، این حرکت و درنهایت ان‌شاءالله پیروزی، بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی است

با مسائل فرهنگی شوخی نمی‌شود کرد، بی‌ملاحظگی نمی‌شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ی فرهنگی به وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود آن را جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ی نقدی داد؛ این‌جوری نیست، به این آسانی دیگر قابل‌ترمیم نخواهد بود،

نباید با عناوین گوناگونی جوان‌های مؤمن را طَرد و منزوی کنیم

«تقویت جناح فرهنگی مؤمن، تقویت این نهال‌هایی که روییده است در عرصه‌ی فرهنگ؛ بحمدالله جوان‌های مؤمنِ خوبی داریم در عرصه‌ی فرهنگ و هنر؛ فعالیت کردند، کارکردند؛ حالا بعضی جوانند، بعضی دوره‌ی جوانی را هم گذرانده‌اند؛ ما عامل فرهنگی کم نداریم. ما حتماً در مسئله‌ فرهنگ‌ باید توجه کنیم‌، دولت محترم هم باید توجه کندو واقعاً باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را همه بدانند، همه؛ این جوانان مؤمن و انقلابی‌اند که روز خطر سینه سپر می‌کنند، هشت سال جنگ تحمیلی می‌روند توی میدان؛ این‌ها هستند. افرادی که نسبت به این جوان‌ها با چشم بدبینی نگاه می‌کنند یا مردم را بدبین می‌کنند، خدمت نمی‌کنند به کشور؛ به استقلال کشور، به پیشرفت کشور، به انقلاب اسلامی خدمت نمی‌کنند. این جوان‌ها را باید حفظ کرد، باید از این‌ها قدردانی کرد، امروز هم بحمدالله کم نیستند و زیادند. نباید با عناوین گوناگونی بخواهیم این جوان‌های مؤمن را طَرد کنیم و منزوی کنیم؛ که البته منزوی هم نمی‌شوند؛ آن جوان‌های مؤمنِ پرانگیزه، با این حرف‌ها منزوی نمی‌شوند این‌ها؛ لکن خب، ما باید قدر این‌ها را بدانیم.»

دانشگاه جولانگاه گروه‌های سیاسی نشود

نگذارید دانشگاه جولانگاه حرکت‌‌های سیاسی بشود. اینکه ما جوان را به‌عنوان یک موتور محرک تحولات سیاسی بپذیریم، حرف من است... نسل جوان در هر جامعه، موتور حرکت تحولات اجتماعی و تحولات سیاسی است؛ بخصوص جوان دانشجو؛ طبیعتش این است. این حرف دیگری است؛ این غیرازاین است که ما دانشگاه را محل جَوَلان گرایش‌های سیاسی‌ای که بعضی‌شان مخالف با اصل نظام‌اند یا مخالف با جهت‌گیری‌های نظام‌اند بکنیم. چشم را به دست دیگران ندوزید

«بنده توصیه‌ام همیشه به مسئولین محترم این است که برای رفع مشکلات کشور به نیروی درونی این کشور توجه کنند؛ چشم به بیرون نباید دوخت. البته مسائل بیرون را باید حل کرد و در این شکی نیست. یک ملت فعال، یک دولت فعال، یک حکومت فعال، در همه‌ زمینه‌ها فعال است؛ در مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای، دیپلماسی این فعالیت‌ها لازم است؛ منتها امید ما بایستی به پشتیبانی و کمک الهی و به نیروی داخلی ملت و کشور باشد؛ این است که کشور را بیمه می‌کند.»

من با مذاکره با آمریکا مخالفت نمی‌کنم اما خوش‌بین نیستم

«بعضی از مسئولین و دولتمردان - دولتمردان آن دولت، بعد هم دولتمردان این دولت - فکر می‌کنند در قضیه‌ هسته‌ای ما با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم تا موضوع حل بشود. گفتیم خیلی خب، اصرار دارید شما، در این موضوعِ بال خصوص بروید مذاکره کنید؛ ولی در همان سخنرانی اول امسال گفتم من خوش‌بین نیستم؛ مخالفتی نمی‌‌کنم اما خوش‌بین نیستم.»

به نیروی داخلی چشم بدوزیم

«چشم را ندوزیم به دست دیگران. اصرار هم می‌کنیم که مسئولین هم به نیروی داخلی تکیه کنند؛ از مسئولین هم می‌خواهیم به مردم اعتماد کنند، به نیروی داخلی اعتماد کنند، سعی کنند این سرچشمه‌ فیاض تمام‌نشدنی را در داخل، خروشان و فروزان و جوشان کنند؛ این اگر شد، همه‌ درهای بسته بازخواهد شد. باید این‌جوری حرکت کنند، این‌جوری عمل کنند.»

دل به نقطه امیدبخش به سپرید نه نقطه‌های خیالی

«من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هر وقت می‌خواهند مذاکره کنند! من معتقدم باید دل را به نقطه‌هاى امیدبخش حقیقى سپرد، نه به نقطه‌هاى خیالى نه به نقطه‌هاى خیالى، آنچه لازم است این است.»

اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرید

«ما امسال را گفتیم سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی، بحمدالله حماسه‌ی سیاسی به وجود آمد؛ حماسه‌ی اقتصادی متأسفانه تأخیر افتاد؛ لکن حالا در پایان سال، این سرآغازی برای حماسه‌ی اقتصادی خواهد بود که قطعاً باید ان‌شاءالله در سال ۹۳ با جدیت کامل از سوی مسئولین دنبال بشود و در عمل باید شروع بشود.»

اقتصاد مقاومتی تکیه‌بر تولید داخلی است

«به مسئولین دولت عرض می‌کنم: اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرید. در اقتصاد مقاومتی تکیه‌بر تولید داخلی است، بر استحکام بنیه‌ درونیِ اقتصاد است. رونق اقتصادی هم این است؛ رونق اقتصادی با تولید حاصل می‌شود، با فعال کردن ظرفیت‌های درونی کشور حاصل می‌شود، نه با چیز دیگر.»

رعایت انصاف و نقد کارشناسی دولت‌های گذشته

«نسبت به دولت‌های گذشته، بهتر این است که نقد به‌صورت کارشناسی انجام بگیرد؛ نقد در منبرهای عمومی خیلی مصلحت نیست»

با شعار اعتدال جریان مؤمن را کنار نزنید

شعار دولت، اعتدال است؛ اعتدال، شعار بسیار خوبی است، ما هم تأیید می‌‌کنیم اعتدال را؛ افراط محکوم است و بد است. سفارشی که من می‌کنم این است که مراقب باشید جریان‌‌های مؤمن را با شعار اعتدال کنار نزنند؛ بعضی‌ها این کارها رادارند می‌کنند، من می‌بینم درصحنه‌ سیاسی کشور با شعار اعتدال، با شعار پرهیز از افراط، سعی می‌کنند جریان مؤمن را که درخطرها آن جریان است که زودتر از همه سینه سپر می‌کند، آن جریان است که دولت‌ها را در مشکلات واقعی به معنای حقیقی کلمه حمایت می‌کند، کنار بزنند؛ مراقب باشید

دولتی‌ها حاشیه‌سازی نکنند

«دولتى‌ها هم مراقب باشند، دودستگى در مردم به وجود نیاورند، حاشیه‌سازى نکنند، بعضى حرف‌هاى غیر لازم مطرح نشود؛ این یکپارچگى مردم ما، این همت بلند مردم ما، این ایمان مردم ما، درست مورداستفاده قرار بگیرد، ان‌شاءالله راه این کشور باز بشود.»

۱۵ توصیه ویژه رهبر انقلاب به دولت روحانی

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، توصیه‌های مهمی را به دولت داشتند: کار و فعالیت و خدمت مستمر به مردم و پرهیز از حاشیه‌سازی‌ها، حفظ انسجام درونی و شنیده شدن یک‌صدا از دولت، پرهیز از دوقطبی کردن جامعه با شعارها و دعواهای سیاسی، عبور دولت از جناح‌بندی‌ها در مسائل سیاسی، رعایت سعه‌صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه، رعایت انصاف در انتقاد از اقدامات و سیاست‌های دولت‌های گذشته، موضع‌گیری صریح و قاطع در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، ادامه پرشتاب رشد علمی کشور و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش تعیین‌کننده تحقیقات کاربردی و تحقیقات بنیانی، پشتیبانی از طرح نظام سلامت، تکیه‌بر توان و ظرفیت‌های داخلی و حمایت از تولید، توجه ویژه به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در روستاها، اهمیت ویژه بخش معدن و ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی این بخش، پرهیز از واردات بی‌رویه و تأثیر منفی آن بر تولید داخلی، حل مشکل آب کشاورزی و توجه جدی برای تکمیل مسکن مهر؛ پانزده توصیه رهبر انقلاب به دولت بود.

اینک در سال 98 و آغاز هفتمین سال فعالیت این دولت مقام معظم رهبری نکات و توصیه‌های مهمی را بیان فرمودند:

لزوم قدرشناسی مسئولین از فرصت خدمت به مردم و ضرورت همکاری و هم‌افزایی قوای سه‌گانه، «اقتصاد» و «فرهنگ» را دو مسئله مهم کشور خواندند توجه کامل مسئولان به «تولید داخلی» به‌عنوان «کلید اصلی حل مشکلات موجود»

1-«رهایی کشور از وابستگی به درآمد نفت»،

2-«توجه ویژه به بخش‌های پیشران اقتصادی نظیر مسکن، کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان»،

3-«ضرورت تغییر نگاه به تولیدکننده به‌عنوان رزمنده جنگ اقتصادی»

4-«لزوم جهت‌گیری و هدف‌گذاری پیشرفت اقتصادی به سمت تأمین عدالت و ریشه‌کن کردن فقر»

5-مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با مقوله‌ی فرهنگ حساسیت بیشتر و مقابله جدی و هوشمندانه با هجوم همه‌جانبه دشمن به مبانی دینی، انقلابی و اخلاقی داشته باشند.

6-مسائل مهم کشور را «اولویت‌بندی» و اولویت‌ها را یک‌به‌یک پیگیری کنند.

7-دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی که متأسفانه با ظهور فضای مجازی، امکان آن بیشتر هم شده است، فاصله بگیرد و مسائل اصلی «اقتصاد» و «فرهنگ» را در اولویت کاری خود قرار دهد.


اولویت‌ها درزمینهٔ اقتصاد،

1-«قطع وابستگی به صادرات نفت خام»،

2-«توجه به پیشران‌های اقتصادی که می‌توانند موتور محرکه دیگر بخش‌ها قرار گیرند»

3- «ضرورت تغییر نگاه مسئولان و دستگاه‌ها به تولیدکنندگان».

رهبر انقلاب، درآمد آسان صدور نفت خام را بلایی بزرگ دانستند و یادآور شدند: این مشکل دیرینه واقعاً به ضرر پیشرفت کشور تمام‌شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به کشورهایی که بدون تولید یک قطره نفت، به پیشرفت چشمگیری دست‌یافته‌اند، گفتند: حتی در شرایط غیرتحریمی نیز کنترل بازار نفت ازجمله قیمت‌گذاری و میزان خرید، دست مصرف‌کننده‌های بزرگ دنیا یعنی کشورهای غربی است و آن‌ها می‌توانند بر اساس منافع خود و جهت‌گیری‌های سیاسی تولیدکنندگان را تحت‌فشار بگذارند.
راهکار قطع وابستگی به نفت
1-تبدیل نفت خام به فرآورده‌های مختلف راه اصلی رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام است

2-می‌توانیم با استفاده از اندیشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده‌های فعلی نظیر گاز و بنزین، در آینده به ترکیبات و تولیدات دیگری دست‌یابیم که ارزش صادراتی آن‌ها چندین برابر نفت خام باشد.

3-توجه ویژه رئیس‌جمهور، وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها به ساخت پالایشگاه ضروری است: مشکل هزینه تولید پالایشگاه را نیز می‌توان با نقدینگی موجود در کشور و مدیریت قوی حل کرد.
پیشران‌های اقتصادی
درزمینهٔ رونق تولید، برخی بخش‌های اقتصادی دارای قدرت تحریک و فعال کردن بخش‌های دیگر رادارند: باید به بخش‌های پیشران نظیر مسکن، کشاورزی، خودرو، لوازم‌خانگی و همچنین اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه کرد چراکه فعال شدن هرکدام از این‌ها می‌تواند بخش‌های مختلف دیگر را به حرکت وا‌دارد و حرکت عمومی اقتصادی کشور را به‌کلی متحول کند.

تغییر نگاه دولتمردان به تولیدکنندگان

تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمنان هستند و باید با این چشم به آن‌ها نگاه کرد.

گاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی باید نه از ۷ خوان بلکه از ۷۰ خوان عبور کرد که مسئولان باید این مشکل جدی را حل کنند و مقررات زائد و موانع تولید را رفع کرد.

نگاه ویژه دولت به بنگاه‌های متوسط و کوچک رکن اصلی در اقتصاد مقاومتی است


اگر به نکات گفته‌شده اهتمام جدی شود، تحریم‌ها واقعاً به فرصت تبدیل می‌شود، همان‌گونه که در ماه‌های اخیر نیز چون واردات برخی کالاها دشوار شده، برخی مسئولان به شرکت‌های دانش‌بنیان مراجعه کرده‌اند و مقداری از ظرفیت‌های جوانان، شرکت‌های دانش‌بنیان، جهاد دانشگاهی و مجموعه‌های تولیدی به کار گرفته‌شده است.

رونق تولید نیازمند چهار نهاده است:

«نیروی انسانی»، «سرمایه»، «فناوری» و «مدیریت اقتصادی».

نیروی انسانی ایرانی انصافاً بی‌نظیر است

نقدینگی حداقل ۱۸۰۰ هزارمیلیاردی

و نیز فناوری قابل‌قبول در بسیاری از زمینه‌ها:

در بخش مدیریت اقتصادی باوجود تلاش‌های قابل‌تقدیر، باید با حساسیت بیشتر برنامه‌ریزی و عمل کرد تا مشکلات موجود درروند رونق تولید کاهش محسوس یابد.

شکل‌گیری نوعی تحرک در سال جاری درزمینهٔ های تولید صنعتی، کشاورزی، انرژی، پتروشیمی و لوازم‌خانگی را امری مبارک است این واقعیت نشان می‌دهد کسانی که از بن‌بست در کشور حرف می‌زنند، کاملاً اشتباه می‌کنند.

هدف رونق و پیشرفت اقتصادی کشور ازنظر اسلام، صِرفِ ثروتمند شدن کشور، نیست بلکه هدفِ پیشرفت اقتصادی، تأمین عدالت اجتماعی و ریشه‌کن کردن فقر است وگرنه مانند کشورهای پیشرفت‌های مثل آمریکا می‌شویم که طبقات ضعیف همچنان مشکلات عمیقی دارند.

اولویت فرهنگ

«فرهنگ» به‌عنوان اولویت دیگر کشور که با حمله همه‌جانبه و جبهه وسیع بیگانگان مواجه است

باید همه مسئولانی که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

دشمنان نظام اسلامی صراحتاً می‌گویند که غلبه بر جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام با جنگ نظامی و تحریم اقتصادی امکان‌پذیر نیست و باید بانفوذ فرهنگی و تأثیرگذاری بر ذهن‌ها و مغزها و تحریک هوس‌ها به این هدف رسید.
باید مانع نفوذ اقدامات سازمان‌یافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد.

«ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم اما با ولنگاری فرهنگی به‌شدت مخالفیم» گفتند:

ما در شرایطی هستیم که جبهه مقابل ما و دستگاه‌های استکباری، همه امکانات فرهنگی و هنری خود را برای ضربه زدن به‌نظام اسلامی، به کار گرفته‌اند و ما باید برنامه‌ریزی جدی در مقابل این جبهه داشته باشیم.

باید دستگاه‌های فرهنگی اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و صداوسیما و حتی دستگاه‌های اطلاعاتی با برخی اقدامات ضد فرهنگی سازمان‌یافته اما پنهان در جامعه به‌شدت حساس باشند.

اگر مدیران در خصوص مسائل دینی، فرهنگی و اعتقادی دستگاه‌های تحت مدیریت خود، علناً مراقبت و نقش‌آفرینی کنند، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

ابراز نگرانی نسبت به مسئله حجاب در جامعه بجا و صحیح است

: حجاب یک حکم شرعی و یک مسئله قانونی است و در این زمینه باید در درجه اول دستگاه‌های دولتی و حکومتی و مدیران آن‌ها مراقبت کنند تا بر اساس قانون عمل شود.

رعایت موازین دینی و ظواهر مذهبی را از جانب مدیران در بدنه دستگاه‌ها تأثیرگذار است.

باید حرکت دینی در کشور تقویت شود که این موضوع به پیشرفت‌های مادی نیز کمک خواهد کرد.

تعامل، همکاری و هم‌جهتی وهم افزایی قوای سه‌گانه لازم است

در برخورد با متخلفان باید منصفانه و عاقلانه و هوشمندانه عمل شود و دستگاه‌های نظارتی به‌گونه‌ای عمل کنند که از اقدامات آن‌ها برداشت‌های تبعیض‌آمیز و غرض‌آلود و مچ‌گیری صورت نگیرد.

قوه مجریه میاندار و عهده‌دار وظیفه سنگین اداره کشور است، همه باید به این واقعیت توجه کنند البته مسئولان دولتی نیز باید صبر و تحمل خود را افزایش دهند و برای کوچک‌ترین موضوع یا مشکلی، بی‌تابی نکنند.

نترسیدن از دشمن
برخی اوقات سخنانی را می‌شنوم که نشانه بیمناک بودن از دشمن است، درحالی‌که از دشمن، واقعاً نباید ترسید زیرا این دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته و هر کاری هم که توانسته کرده اما به موفقیت نرسیده است.

آمریکا، اروپا و حتی شوروی سابق در این چهل سال هر اقدامی را که می‌توانستند علیه جمهوری اسلامی انجام دادند اما به نتیجه نرسیدند. البته آزار و اذیت و زحمت به وجود آورده‌اند ولی نتوانسته‌اند مانع از حرکت و پیشرفت نظام اسلامی شوند.
دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و چهل سال دوم جمهوری اسلامی قطعاً از چهل سال اول، برای ما بهتر و برای دشمنان بهتر خواهد بود.

نگرانی از وضع کشمیر
ما با دولت هند روابط خوبی داریم اما انتظار و توقع از دولت هند این است که سیاستی منصفانه در قبال مردم نجیب کشمیر در پیش بگیرد و به مردم مسلمان این منطقه زور گفته نشود.
وضعیت کنونی منطقه کشمیر و اختلافات هند و پاکستان در این زمینه؛ نتیجه اقدامات انگلیس خبیث به هنگام خروج از شبه‌قاره هند است انگلیسی‌ها برای استمرار درگیری در کشمیر، تعمداً این زخم را در این منطقه برجای گذاشتند.

https://shoma-weekly.ir/PUpdPV