نگاه

دو روی سکه آمریکا

بازتاب ماهیت لیبرال دموکرات‌ها در سیاست داخلی آمریکا، چهره‌ای برخوردار از نسبی‌گرایی اخلاقی، حمایت از اجرای برنامه‌های اجتماعی ویژه طبقه فقیر و متوسط و تاکیدِ معطوف بر امنیت داخلی، کنترل اسلحه و همچنین حفظ محیط زیست را ترسیم کرده و در سیاست خارجی، به ظاهر گرایش کمتری بـرای مداخلـه نظامی در دیگر کشورها را نشان می‌دهد. نگرش انتقادی متقابل احزاب دموکرات‌ و جمهوری‌خواه نسبت به سیاست خارجی یکدیگر، همواره در سالیان اخیر گسترش یافته است، از یکسو دموکرات‌ها خود را حامی دیپلماسی فعال و اعمال قدرت با اجماع و رضایت بین‌المللی نشان می‌دهند و آشکارا از مواضع سیاست خارجی جمهوری‌خواهان در دوره‌های قبلی انتقاد کرده و بر این باورند که سیاست خارجی جمهوری‌خواهان موجب ارائه چهره‌ای نامناسب از آمریکا شده است.
مهدی صولی- شناخت وجوه تمایز میان نگرشها و روشهای حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در مواجه با چگونگی اِعمال سیاست خارجی آمریکا موجب خواهد شد تا بتوان چشمانداز معقول آیندهنگرانهای از سیاستهای آتی آمریکا در صورت پیروزی نامزد هر یک از دو حزب ترسیم کرد.

بازتاب ماهیت لیبرال دموکراتها در سیاست داخلی آمریکا، چهرهای برخوردار از نسبیگرایی اخلاقی، حمایت از اجرای برنامههای اجتماعی ویژه طبقه فقیر و متوسط و تاکیدِ معطوف بر امنیت داخلی، کنترل اسلحه و همچنین حفظ محیط زیست را ترسیم کرده و در سیاست خارجی، به ظاهر گرایش کمتری بـرای مداخلـه نظامی در دیگر کشورها را نشان میدهد. نگرش انتقادی متقابل احزاب دموکرات و جمهوریخواه نسبت به سیاست خارجی یکدیگر، همواره در سالیان اخیر گسترش یافته است، از یکسو دموکراتها خود را حامی دیپلماسی فعال و اعمال قدرت با اجماع و رضایت بینالمللی نشان میدهند و آشکارا از مواضع سیاست خارجی جمهوریخواهان در دورههای قبلی انتقاد کرده و بر این باورند که سیاست خارجی جمهوریخواهان موجب ارائه چهرهای نامناسب از آمریکا شده است. آنان افزایش مقاومت در برابر سیاستهای آمریکایی حاصل از نگرش جمهوریخواهان به سیاست خارجی ایالات متحده را از مهمترین علل گسترش تروریسم در جهان ارزیابی میکنند، در مقابل جمهوریخواهان، سیاستهای حزب دموکرات در دوره اخیر را موجب فاصله گرفتن آمریکا از ایفای نقش رهبری ایالات متحده در روند جهانی توصیف میکنند.

در این میان موضوع ایران و رژیم صهیونیستی در کنار مسئله تروریسم، داعش و سوریه به همراه شکلگیری سطح جدیدی از رقابت میان روسیه و آمریکا در این منطقه حیاتی، در زمره مهمترین دغدغههای مشترک هر دو حزب محسوب میشود.

همچنین اگرچه سند "سیاست اعلامشده حزب جمهوریخواه 2016" و نیز "سند راهبردی سیاستگذاری حزب دموکرات" در موضوع "برجام" دارای تفاوت هستند، اما بر اساس این سند، هر دو حزب آمریکایی خود را متعهد به حفظ امنیت اسرائیل میدانند.

لذا بدون تردید با توجه به قوت و ساخت درونی مستحکم نظام اسلامی، انتخابات آمریکا هیچ تاثیری بر سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت، اما به طور حتم بر سیاست داخلی و خارجی دیگر کشورهای منطقه تاثیر گذار خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/z0WwWy