نگاه

دولت یازدهم در یک نگاه

بین دریافتی و هزینه‌های مردم خصوصا برای قشر فرهنگی و بازنشسته کشور فاصله زیادی هست.
عبدالرضا مصری- عملکرد دولت یازدهم را در چند بخش میتوان بررسی کرد، دولت در بعد سیاسی بیشترین توان خود را بر مذاکرات هستهای و رفع تنش با جهان گذاشت. در این مدت توانستند با بسیاری از کشورها ارتباط خوبی برقرار کنند که جای تقدیر دارد.

در بعد اقتصادی، دولت طی دو سال اخیر در مهار تورم خوب عمل کرد و جلوی رشد سرسام آور قیمتها را گرفت. البته سیاست بسته دولت برای بانکها که بخش سرمایهگذاری را در کشور تحت تاثیر قرار دارد، باعث رکود شد که بخشی از آن اجتناب ناپذیر بود.

دولت در حمایت از بخش تولید ضعیف عمل کرد؛ برای حمایت از تولید یا باید تسهیلات ارزان در اختیار آن قرار داد که ما این شرایط را نداشتیم و یا تعرفههای واردات را بالا برد که تولید داخلی صدمه نخورد که در این حوزه ضعیف عمل شد. اگرچه تیم اقتصادی کشور تیم با تجربه و توانمندی بود، اما انتظار ابتکار و نوآوری بیشتری را از آن داشتیم.

البته نباید این نکته را نادیده گرفت که با کاهش قیمت نفت و رسیدن به مرز حدود ۴۰ دلار، دست دولت هم بسته و منابع محدود شد که این امر در شرایط اقتصادی کشور بیتاثیر نیست و اگر امروز در بعد اقتصادی مشکل داریم نباید همه آن را به گردن عملکرد دولت انداخت و اینکه گفته میشود همه مشکلات ناشی از سوءمدیریتها است همواره درست نیست و شرایط هم بر عملکرد دولت بیتاثیر نبوده است.

در خصوص حوزه عمران و پروژههای عمرانی کشور نیز طی چهار ماهه امسال در کل کشور یک ریال تخصیص اعتبار نداشیم که این هم ناشی از محدودیت مالی دولت است.

در خصوص عدالت و ابعاد اجتماعی نیز هنوز بین دریافتی و هزینههای مردم خصوصا برای قشر فرهنگی و بازنشسته کشور فاصله زیادی هست.

در عملکرد فرهنگی و اجتماعی نیز برنامه خاصی از دولت بروز نکرد، اما انصافا دولت در بعد بهداشت و درمان به خوبی عمل کرد. البته دولت باید با اجرای طرح تحول سلامت هوای بیمهها را هم داشته باشد.

انسجام داخلی تیم دولت مثبت است. البته گاهی وزرا به عملکرد حوزه هم انتقاداتی دارند که باید بین خود مطرح کنند و بروز بیرونی نداشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/nGZ8y7