نگاه

دولت در مواجهه با زورآزمائی قدرتهای مستکبر

معظم له فرمودند: سال آخر دولت سال مهمی ا ست، هم از جهت شرایط بین‌المللی و شرایطی که وجود دارد، سال بسیار مهمی است، یعنی شما در حال مواجهه با زورآزمایی قدرتهای مستکبر هستید که دارند همه توانشان را خرج می‌کنند شاید بتوانند شما را به عقب‌نشینی و قبول شکست وادار کنند. هم از جهت آخرین سال بودن، در واقع شما در سال آخر می‌خواهید این کتاب طولانی و پرحجم خدمات دولت را شیرازه‌بندی کنید و آماده کنید و تحویل بدهید
حمیدرضا ترقی - آخرین سال فعالیت و خدمات‌رسانی دولت دهم مواجه با حوادث و چالش‌های مهمی شده که در آخرین دیدار هفته دولت، با هیأت وزیران مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت.
معظم له فرمودند: سال آخر دولت شما سال مهمی هم هست، هم از جهت شرایط بین‌المللی و شرایطی که وجود دارد، سال بسیار مهمی است، یعنی شما در حال مواجهه با زورآزمایی قدرتهای مستکبر هستید که دارند همه توانشان را خرج می‌کنند شاید بتوانند شما را به عقب‌نشینی و قبول شکست وادار کنند. هم از جهت آخرین سال بودن، در واقع شما در سال آخر می‌خواهید این کتاب طولانی و پرحجم خدمات دولت را شیرازه‌بندی کنید و آماده کنید و تحویل بدهید.2/6/91
به واقع استکبار جهانی و نظام سلطه آمریکا و غرب از همه راههای تهدید نظامی، جنگ روانی، فشار سیاسی، تهاجم فرهنگی، جاسوسی، ترور و تحریم اقتصادی، امکانات و ابزارهای خود را بسیج کرده تا بلکه بتواند ذره‌ای در مسیر فرآیند انقلاب اسلامی اخلال و انحراف پدید آورده و ملت و نظام اسلامی را از پیمودن راه آرمانهای مقدسش باز دارد.
سالهاست تهدید به حمله نظامی از سوی آمریکا و اسرائیل می‌کنند.
سالهاست تحریم اقتصادی خود را روز به روز تنگ‌تر و گسترده تر می‌کنند.
سالهاست با توسعه رسانه‌های گوناگون تهاجم فرهنگی وسیع و گسترده‌ای را علیه افکار و عقاید و باورهای ملت ایران آغاز کرده‌اند.
سالهاست با جنگ  روانی نرم علیه ملت ایران سعی در تضعیف روحیه ملت و واگرایی آنها نسبت به نظام و انقلاب نموده‌اند.
بارها با فتنه‌گری‌های گوناگون سعی در تعمیق شکاف‌های داخلی و جنگ و درگیری سیاسی در داخل کشور نموده‌اند. بارها نقش و دخالت بیگانگان در ایجاد تفرقه و درگیری داخلی و اقدامات ناامنی و اغتشاش‌ها روشن و مستند شده است.
بنابر این توهمی سراپا کذب دشمن را فرا گرفته است که می‌تواند با این نوع اقدامات همه چیز را عوض کند.
اما نتیجه این تلاشها جز افزایش عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ثمر دیگری نداشته است.
امروز موقعیت نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی آنچنان عزیز و با عزت است که بسیاری از ملتهای اسلامی بدان غبطه می‌خورند.
امروز پدافند دفاعی کشور و امکانات دفاع از سرزمین و کشورمان آنقدر مجهز به صنایع و تسلیحات دفاعی است که هیچ کس جرأت تهدید ملت را ندارد.
از بدو انقلاب تا کنون کشور ما در دوران جنگ تحمیلی و چه در دوران صلح مشمول تحریم‌های اقتصادی، تسلیحاتی، رفاهی و خدماتی بوده و خود را با همه کمبودها و کاستی‌ها ساخته و قله‌های پیشرفت و ترقی را در نوردیده است.
دولت نهم و دهم به خاطر مواضع آرمانگرایانه‌اش در سیاست خارجی و پیشرفتهای متعدد و مردم‌سالاری دینی  و زنده کردن شعارهای انقلاب در زورآزمایی شدیدی با قدرتهای بین‌المللی قرار گرفته وتحریم اقتصادی غرب به بالاترین حد خود از گستردگی و شدت رسیده که در طول تاریخ کشورمان بی سابقه است.
آنچه وظیفه امروز دولت در قبال این تهاجم و زورآزمایی است، این است که با تمام توان خود باید این توهم باطل را در ذهن دشمن به هم بزند که می‌تواند در مسیر دولت و نظام اسلامی انحرافی ایجاد کند.
شیرازه‌بندی خدمات پرحجم دولت
خدمات پرحجم دولت در عرصه‌های اقتصادی، رفاهی، خدماتی، عمرانی و فرهنگی در طی دولتهای نهم و دهم، انصافاً به قدری بالاست که در بعضی زمینه‌ها چند برابر دولتهای گذشته موفق به خدمت شده و توانسته بر روی فونداسیون ایجاد شده در دولتهای قبلی بناهای رفیعی از سرمایه‌گذاری و خدمات و عمران و آبادی بنا کند.
اگر فرصت شیرازه‌بندی این خدمات پرحجم در زمینه‌های اقتصادی،عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی، پزشکی و علمی وجود می‌داشت قطعاً سند ارزنده‌ای برای ارزیابی این تلاشها می‌شد تا همگان درک کنند که به قول مقام معظم رهبری نقاط قوت و تلاشهای مفید و مثبت دولت بر نقاط ضعف و نقص آن ترجیح دارد.
رهنمودهای مهم به دولت در سال آخر
رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین سال دولت توصیه‌های ارزشمندی داشتند که نیازمند دقت و تأمل بیشتر دولتمردان است.
1-    پیش بینی توطئه‌های دشمن و تدبیر لازم برای خنثی سازی آنها.
2-    تمرکز در تصمیم‌گیری باید در دولت باشد نه شخص و همه وزرا و کارشناسان دولت باید در تصمیم‌گیری مشارکت کنند.
3-    دولت از ظرفیت‌های بیرون دولت برای پخته شدن تصمیمات استفاده کند.
4-    نقاط قوت دولت نهم و دهم در بعد برجسته شدن ارزشهای انقلاب و حفظ گفتمان انقلاب و ساده‌زیستی مسئولان، استکبار ستیزی و افتخار به انقلابی‌گری و حرکت در مسیر مبانی انقلاب همچنان تا کنون حفظ شده است.
5-    دولت باید مشکلات اقتصادی قشرهای ضعیف را که ناشی از تورم است، حل کند.
6-    اقتصاد مقاومتی را دولت جدی بگیرد تا آسیب‌پذیری کشور در عرصه اقتصاد کاهش یابد در این رابطه لازم است؛
الف) – بخش خصوصی مطمئن و متعهد تقویت شود.
ب) – از تولید ملی حمایت جدی شود خصوصاً واحدهای متوسط و کوچک
ج) – برای مدیریت منابع ارزی تصمیم قاطع گرفته شود.
د) مصرف را در جامعه مدیریت کند و از اسراف و زیاده‌روی جلوگیری کند.
ه) – شرکتهای دانش بنیان را توسعه داده و مشکلات آنها را حل کند.
7- تعامل بین قوا را دست کم نگیرد و وحدت وانسجام ملی را حفظ کند.
در کارهای فرهنگی به کارهای سطحی اکتفا نشود و به کارهای عمقی و بنیانی توجه شده و فرهنگ جامعه را از آسیب دشمن حفظ کند.
9- در دیپلماسی باید روحیه انقلابی و اسلام انقلابی حفظ شود.
10- از حوادث منطقه باید حداکثر بهره‌ها را به نفع اهداف انقلاب ببریم.


https://shoma-weekly.ir/7MX59s