ادب و هنر

دولتی ها برای خودشان حاشیه ایجاد کردند

یکی اینکه چرا وزارت ارشاد از یک نویسنده آمریکایی مطلب می‌زند و همان مطلب در یک سایت آمریکایی درج می‌شود؟ جواب می‌دهند طبیعی است این اتفاق موافقان و مخالفانی دارد. سؤال ما این است که چرا از موافق‌ها یک مطلب نمی‌گذارید؟ متأسفانه این حاشیه را وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف و سخنگوی وزارت ارشاد ایجاد کردند. ما که به‌دنبال حاشیه نبودیم. در واقع خودشان برای خودشان مشکل ایجاد می‌کنند.
یاسر انصاری- ماجرا از توهین محمدجواد ظریف به برگزارکنندگان نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست آغاز شد؛ جایی که آقای وزیر امور خارجه به جای تهاجم به صهیونیستها و اشاره به استانداردهای دوگانه حقوق بشر در جهان، به هنرمندان ایرانی حمله کرد و آنها را معادل یک گروه نژادپرست در ایالات متحده قرار داد. همین اظهارنظر کافی بود تا سومین دوره از برگزاری این نمایشگاه با حواشی عجیب و غریبی روبهرو شود که شاید بهترین کسی که میتواند درباره آن توضیح دهد، دبیر جشنواره باشد. آقای شجاعی طباطبایی که هم اکنون در 25 کشور ممنوعالورود است، تأکید داشت که به دنبال تقابل با دولت نیست؛ ولی انگار دولت به دنبال تقابل با هنرمندان است.

آقای شجاعی؛ شما چندین دوره نمایشگاه هولوکاست را برگزار کردهاید. چرا امسال حاشیهساز شد؟

چند بار دیگر هم به این نکته تأکید میکنم که ما به هیچوجه به دنبال این نبودیم حاشیه ایجاد شود، چون واقعا معتقدیم هر نوع حاشیهسازی در کشور به نفع رژیم صهیونیستی است؛ ولی متأسفانه میبینیم موضعی که وزارت خارجه میگیرد و بعد هم وزارت ارشاد در تأیید آن مواضعی از این دست میگیرد درست و عزتمدارانه نیستند. نکته جالبی هست که هیچیک از مسئولین ارشاد به خودشان زحمت ندادهاند وقت بگذارند و از نمایشگاه دیدن کنند. کافی بود نمایشگاه را ببینند تا متوجه شوند کل آثار مرتبط با رژیم صهیونیستی هستند و اگر هولوکاست را مطرح کردهایم، هولوکاستی است که توسط این رژیم به وجود آمده است. بنابراین بهدنبال حاشیهسازی نیستیم، ولی متأسفانه شاهد اتفاقی هستیم که به نظر میرسد نادرست است. چند سؤال کردیم. یکی اینکه چرا وزارت ارشاد از یک نویسنده آمریکایی مطلب میزند و همان مطلب در یک سایت آمریکایی درج میشود؟ جواب میدهند طبیعی است این اتفاق موافقان و مخالفانی دارد. سؤال ما این است که چرا از موافقها یک مطلب نمیگذارید؟ متأسفانه این حاشیه را وزارت امور خارجه و شخص آقای ظریف و سخنگوی وزارت ارشاد ایجاد کردند. ما که بهدنبال حاشیه نبودیم. در واقع خودشان برای خودشان مشکل ایجاد میکنند. ما که به دنبال مشکل نیستیم. ذهنهای پرسشگر میخواهند پاسخ این سؤال را بدانند که چرا آقای ظریف حتی حاضر نیستند یک قدم از مواضع خود عقب بنشینند یا پاسخ بدهند یا حضور یابند یا نمایشگاه را ببینند و اظهار نظر کنند؟

چند نفر از چند کشور شرکت کردند و آیا برای شرکتکنندگان مشکلی پیش آمد؟

خدا را صد هزار مرتبه شکر مشکلی پیش نیامد. البته قبل از برپایی نمایشگاه یکی دو نفر از هنرمندان غربی از جمله رئیس انجمن کارتونیستهای اروپا در فرانسه را به یهودستیزی متهم کردند؛ ولی خوشبختانه الان موردی نداریم، چون آثار خیلی واضح میگویند بحث اصلی ما رژیم صهیونیستی است. از حدود 400 نفر 864 اثر به دست ما رسید. بیشترین تعداد شرکتکننده از ایران با 106 نفر بود. بعد اندونزی و سپس برزیل با 28 نفر حضور داشتند. خیلی جالب است که یک کشور غیر مسلمان اینطور غیرتمندانه درباره موضعی که در قبال مسلمانان اتخاذ شده است، میایستد و آثاری را ارائه میکند. این امر نشان میدهد هنرمندان دنیا به دنبال مفهومی به اسم دفاع از مظلوم هستند و در مقابله با ظالم برخاستهاند و اینها نکاتی هستند که رژیم صهیونیستی از آنها میترسد. رژیم صهیونیستی در 25 سال پیش نتوانست شخصی مثل ناجی علی را به خاطر طرحهای ضد صهیونیستیاش تحمل کند و او را به شهادت رساند و حالا در این نمایشگاه میبیند یک لشکر از 50کشور دنیا کار فرستادهاند. معلوم است عصبی و دیوانه میشود و دست به یکسری رفتارهای عجیب و غریب میزند. مثلا آقای منوشه امیر، سخنگوی رادیو اسرائیل میگوید دستاندرکاران این برنامه آدمخوار هستند! کاملا مشخص است که آنقدر عصبی شده که از واژههای غیر دیپلماتیک و غیر متعارف استفاده میکند.

به فکر توسعه نمایشگاه در کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه و شرق آسیا هستید؟

قبل از این ما نمایشگاه داعش را در عراق بردیم، منتهی در هیچ جا وضعیت امنیتی مثل ایران نیست. در آنجا نمایشگاه با مشکلات بسیاری اداره شد. حتی موقعی که بحث داعش را مطرح کردیم، بعضی از خبرنگاران خارجی تماس میگرفتند و میپرسیدند از داعش نمیترسید؟ خوشبختانه تنها کشوری که در جهان به معنای واقعی کلمه امنیت دارد، جمهوری اسلامی ایران است که باید قدرش را بدانیم. ما مدیون خون شهدا و عزیزانی هستیم که به عنوان مدافع حرم از مرزهای جمهوری اسلامی در کشورهایی مثل سوریه و عراق دفاع میکنند، چون اگر اینها نبودند، شاید دشمن تا دم مرزهای ایران هم میآمدما واقعا امنیت را مدیون اینها هستیم. در هیچ جای دنیا این امنیت نیست.

شما از مقامات دولتی و وزارت ارشاد دعوت رسمی کردهاید که به نمایشگاه بیایند؟

دوستان ما در روابط بینالملل تلاششان را کردهاند. اینکه دعوت شده یا نشده است، در جریان نیستم؛ ولی نمایشگاه تا روز دهم خرداد برقرار بود. هر کسی میتوانست بیاید و هیچ مشکلی وجود نداشت. حوزه هنری فضایی است که هرکسی میتواند بیاید و نمایشگاه را ببیند؛ ولی هیچ مسئول دولتی را ندیدهایم که بیاید و حداقل از نزدیک ببیند که این آثاری را که دربارهشان صحبت میکنند، چیست. حالا که دیگر خوشبختانه کارها روی فضای مجازی هم گذاشته شدهاند و منتظریم حرفهای منطقیتر، اصولیتر و درستتری را بشنویم.

سایت دائمی شما چیست؟

سایت هنر مقاومت سایتی است که آثار در آن هستند و در دسترساند. فقط بزنید سایت هنر مقاومت، نمایشگاه آثار مسابقه هولوکاست.

https://shoma-weekly.ir/mM5N7Z