نگاه

دلیل بیکاری سیاست انقباضی دولت است

دلیل بیکاری در کشور سیاست انقباضی دولت است که نقدینگی را از سطح جامعه جمع کند. البته زمانی تورم کاسته می شود که دولت دست از حالت انقباضی بردارد و تولید را حمایت و صادرات را تشویق کند، در حالی که دولت جوایز صادراتی را برداشته است و به این شکل مشکلات متعدد پیدا می کند. تشویق صادرکنندگان باعث می شد، دلخوش باشند و تمام تلاش را برای افزایش صادرات به کار گیرند. اگر صادرات نداشته باشیم در حقیقت اشتغال نداریم.
ابوالفضل توکلی بینا، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: دولت تاجر خوبی نیست تا واحدهای تولیدی را به مردم واگذار نکنند، اقتصاد رونق پیدا نمی کند باید این واحدها در اختیار مردم قرار بگیرد و دولت نظارت و حمایت کند.

ابوالفضل توکلی بینا، عضو حزب موتلفه در گفتگو باخبرنگار روزنامه الکترونیکی شما در خصوص رشد منفی اقتصادی دولت و افزایش بیکاری گفت: یکی از مشکلات دولت روحانی مسئله دادن یارانه ها است که درآمدهای دولت از همه طرف به ظرف یارانه سرازیر می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر کارخانجات تولیدی تعطیل و تولید خوابیده است. وقتی تولید کارخانجات بخوابد مشکل فساد و بیکاری به دنبال دارد و خود موجب کاهش صادرات می شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: اگر دولت یارانه نمی داد که حتی مصوبه مجلس را نیز داشت، تولید رونق می گرفت و تنخواهی که دست دولت است به کارخانجات تخصیص می یافت و حل شدن مشکل نقدینگی کارخانجات را تضمین می کرد و امروز مشکل اقتصادی و بیکاری در جامعه نداشتیم و تورم کمتر بود.

توکلی بینا با اشاره به اینکه اشتغال و تولید تورم زا نیست، تاکید کرد: بلکه ضد تورم است. مشکل بزگ دولت روحانی این است که درآمد دولت به کیسه یارانه می ریزد. واحدهای تولیدی تعطیل و اکثرا مشکلات نقدینگی دارند. مشکلات عدیده ای هم بدنبال سیاست انقباضی دولت پیش می آید، درست است که دولت اعلام می کند تورم کاهش پیدا کرده است اما اثر آن را در سفره مردم نمی بینیم.

وی ادامه داد: روزانه مراجعات متعددی از سوی مردم بر اثر وضع اقتصادی بد داریم و می دانیم مردم چه وضعی دارند. وزرای دولت روحانی هم افق نیستند که با هم تفاهم داشته و مشکلات مردم را حل کنند. از طرف دیگر مقام معظم رهبری مرتب بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارد که معنایش این است در کشور خودمان تولید و خودمان مصرف کنیم و در زمینه اقتصاد مقاومتی، در دولت اقدام و عمل نشد. بنابرین دولت روحانی باید وزرای هم افق و هم فکر در کنار هم داشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: در رابطه با یارانه فقط سه دهک پایین از ده دهک موجود جامعه، مستحق گرفتن یارانه هستند اما بسیاری از کسانی که یارانه می گیرند جزو سه دهک پایین جامعه نیستند. دادن پول به مردم تورم زا است. بجای یارانه به مردم باید کالاهای اساسی می دانند. در حال حاضر به همه افراد اعم از افرادی که در داخل و خارج کشور هستند یارانه می دهند که به دولت فشار زیادی وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه برای واحدهای تولیدی مواد اولیه گران تمام می شود، خاطر نشان کرد: به همین دلیل است که تولید ما نمی تواند با کشورهایی که صادرات دارند، رقابت کند، امیدواریم زمینه همکاری دولت با واحدهای تولیدی فراهم شود و دولت باید کمک کند که مسئله صادرات حل شود.

توکلی بینا یادآور شد: دلیل بیکاری در کشور سیاست انقباضی دولت است که نقدینگی را از سطح جامعه جمع کند. البته زمانی تورم کاسته می شود که دولت دست از حالت انقباضی بردارد و تولید را حمایت و صادرات را تشویق کند، در حالی که دولت جوایز صادراتی را برداشته است و به این شکل مشکلات متعدد پیدا می کند. تشویق صادرکنندگان باعث می شد، دلخوش باشند و تمام تلاش را برای افزایش صادرات به کار گیرند. اگر صادرات نداشته باشیم در حقیقت اشتغال نداریم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه اگر دولت به روال گذشته عمل کند امیدی برای حل مشکلات نیست و ادامه داد: در کشور بسیاری از واحدهای تولیدی دست دولت است و باید به مردم واگذار کند. دولت تاجر خوبی نیست تا واحدهای تولیدی را به مردم واگذار نکند، اقتصاد رونق پیدا نمی کند. باید این واحدها در اختیار مردم قرار بگیرد و دولت نظارت و حمایت کند.

وی در پایان گفت: دولت باید از تجار خوب کشور استفاده کند. یک سری تجار کشور پاک، سالم و علاقمند به نظامند. اگر از این افراد استفاده کند و واحدهای تولیدی را دست مردم بدهد اقتصاد رونق پیدا می کند و مشکلات دولت هم کم می شود. در این زمینه اندونزی، مالزی و کره جنوبی با یک سال فاصله این طرح را شروع کردند. وضع اقتصادی آن کشورها را با ایران مقایسه کنید.

https://shoma-weekly.ir/ZqKEJM