نگاه

دلایل مخالفتها با موتلفه

مواضع به روز و سیاسی حزب؛ بدون تردید یکی دیگر از جهات مخالفت با موتلفه اسلامی نوع و میزان و ماهیت مواضعی است که از این حزب صادر می‌شود.
نصر عزیزی - در ادامه دلایل مطرح شده برخی دیگر از دلایل مخالفتها به شرح زیر است:
13- نقش حزب موتلفه در اتحاد جریانها و نیروهای حزب اللهی؛ در فضای آزادی ناشی از انقلاب اسلامی و شکستن دیوار خفقان نظام طاغوتی و بروز و ظهور صدها گروهک و تشکل‌های شبهه حزبی و انتشار صدها نشریه و روزنامه که غالباً وابسته به بیگانگان بوده‌اند و تأثیری که در تفرقه دیدگاهها و سلیقه‌ها داشته‌اند، انصافاً تلاش متحدسازی نیروها و جریانها کار بسیار سختی بوده است زیرا حزب زدگی، تعریف از آزادی، شور و هیجان اظهار نظرها در محافل سیاسی و علمی و آموزشی و دانشگاهی، حتی غربزدگی و شرق زدگی نوظهور و سابقه‌دار، همراه با احساس تعهد و تقید و پای‌بندی دلسوزان از آحاد مردم و مسئولین جملگی موجب شده تا حتی یکپارچه‌سازی و هم جهت‌سازی نیروهای وفادار به انقلاب و نظام از چنین آسیبهایی مصون نماند.
لذا آن مرکزیت پخته و دلسوز و آگاه و هدفداری که بخشی از آموخته‌های سیاسی و انقلابی و عقیدتی خویش را از قبل از انقلاب داشته‌اند، در قالب تشکل حزب جمهوری اسلامی و مشخصاً موتلفه اسلامی، به نقش‌آفرینی اتحاد نیروها پرداخته‌اند که شرح این ماجرا را باید در فصلی جداگانه به عنوان بخشی از تاریخ انقلاب معرفی نمود. بنابر این مخالفان معاند و یا نادان و یا حتی مخالفان دلسوز بر این نقش موتلفه واقف بوده و کماکان در ادامه چنین نقشی را مشاهده می‌نمایند و این خود سبب بخشی از مخالفتها با موتلفه اسلامی بوده است.
14- نقش حزب موتلفه در تعامل با مخالفان مقبول؛ تعامل با مخالفان مقبول که در طیف‌های مختلفی دسته بندی و قابل تعریف‌اند، آن هم در فضای سیاسی و پرهیز از تنش‌ها و بهره‌برداری حداکثری از فرصتها و کاهش بهانه‌ها و افزایش مشارکت مردم و جریانها کار آسانی نیست و نیازمند تدبیر و برنامه‌ریزی و تجزیه وتحلیل می‌باشد تا بتوان درصدی از موفقیتها را برای این نوع فعالیتهای حزبی تعریف و پیش‌بینی نمود. موتلفه اسلامی به دلیل سعه صدر تشکیلاتی و تحمل مخالفان و اعتقاد به همراه‌سازی حداکثری، همواره در تعامل و ارتباط و رایزنی با مخالفان مقبول پرتلاش بوده است و البته شکل و نوع و نحوه این دسته از ارتباطات متفاوت است. لذا اگر حزبی چنین توفیقاتی داشته باشد، بدیهی است برای این رویکرد ارزشمند و اتحادآفرین باید مخالفانی داشته باشد، هر چند مخالفان این رویکرد دوستان و خودی‌هایی باشند که ساده لوحانه به امور می‌نگرند.
15- سعه صدر حزب؛ سعه صدر یک صفت اخلاقی است که در وجود اشخاص ظهور و بروز دارد و البته صفتی است که مرتبط با بسیاری از صفات حسنه اخلاقی و عناصر عقیدتی می‌باشد. حال اگر حزبی بتواند این توفیق الهی را در جمع خودش حاکم سازد، مشمول الطاف الهی است. ادعا نمی‌شود که موتلفه اسلامی یک حزب متصف به زوایای اخلاقی است ولی جهت‌گیری این حزب همواره در این مسیر بوده و رعایت چنین شئونی دیانت تشکیلات حزب را برجسته نموده است. به خصوص در دنیای سیاست رعایت اصول اخلاقی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. لذا به دلیل اینکه موتلفه تلاش نمود از سعه صدر تشکیلاتی بهره‌برداری نماید، آثار آن در صحنه سیاست هویدا و موجب برخی مخالفتها می‌گردد.
16- مواضع به روز و سیاسی حزب؛ بدون تردید یکی دیگر از جهات مخالفت با موتلفه اسلامی نوع و میزان و ماهیت مواضعی است که از این حزب صادر می‌شود. موتلفه همواره سعی نموده پیرامون کلیه مسائل مهم روز موضع‌گیری نماید. اگر چه به دلیل محدودیت امکانات تبلیغاتی شعاع اطلاع‌رسانی این مواضع در قامت حزب نیست، ولی نخبگان و خواص و سیاسیون همواره و به موقع برای دریافت مواضع موتلفه اسلامی دقت و حساسیت ویژه‌ای داشته‌اند. از آنجایی که در مواضع حزب همواره پرداختن به حقایق، رعایت مصالح نظام، نقد منصفانه، توجه به محدودیت‌ها و مشکلات، ارائه راهکارهای سخت گیری در بروز منکرات و توجه به امر به معروف عمومی و حکومتی، دفاع از ارزشهای دینی و انقلابی و آرمانهای امام راحل، و بسترسازی برای فهم و درک سیاسی و اجتماعی خط ولایت  دهها مقوله دیگر از اصول مورد نظر بوده است، بدیهی است در طیف مختلف مخالف و موافق و خودی و غیرخودی و امثال اینها مواضع و عکس‌العمل‌های متفاوت در جهت مخالفت مشاهده شود والبته موضع موافقت محل بحث نیست این از جمله شاخص‌های یک حزب حاضر در صحنه و پرتلاش و پویا و آگاه به زمان می‌باشد.
ادامه دارد


https://shoma-weekly.ir/DcY547