نگاه

دعوت به بیداری فطرت

زمان‌شناسی و موقعیت‌شناسی رهبری معظم انقلاب که حاکی از بصیرت عمیق معظم له است تمامی رسانه‌های غرب را به این حقیقت معترف کرد که این نامه مناسب، خلاّقانه، بموقع و موثر بوده و رهبری انقلاب مخاطب خود را درست انتخاب کرده‌اند، هفته‌نامه آمریکایی ویک، نوشت! رهبری ایران زمان را بخوبی تشخیص داده و این نشان از آگاهی بالای ایشان ازتحولات حال حاضر دارد.
حمیدرضا ترقی- بدنبال حوادث اخیر فرانسه و انتشار کاریکاتور توهینآمیز پیامبر بزرگوار اسلام در یک نشریه فرانسوی که منجر به حرکت جدید اسلام هراسی در فرانسه و اروپا گردید و زنجیره اقدامات غرب و صهیونیسم علیه اسلام را در این منطقه تکمیل کرد، رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابتکاری بینظیر و کارشناسانه نامه مهمی خطاب به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی نوشتند که به زبان انگلیسی و بعداً به دهها زبان خارجی منتشر شد.

این متن کوتاه ولی عمیق و اثرگذار و موجآفرین هر لحظه مخاطبان جدیدی را به خود جلب و به سرعت بین جوانان غرب در حال گسترش است. زمانشناسی و موقعیتشناسی رهبری معظم انقلاب که حاکی از بصیرت عمیق معظم له است تمامی رسانههای غرب را به این حقیقت معترف کرد که این نامه مناسب، خلاّقانه، بموقع و موثر بوده و رهبری انقلاب مخاطب خود را درست انتخاب کردهاند، هفتهنامه آمریکایی ویک، نوشت! رهبری ایران زمان را بخوبی تشخیص داده و این نشان از آگاهی بالای ایشان ازتحولات حال حاضر دارد.

شرایط اروپا و غرب

شرایط کنونی اروپا و آمریکای شمالی که بسترساز این پیام ونامه است را در موارد زیر میتوان تشریح کرد:

۱- پروژه اسلامهراسی و اسلام ستیزی بصورت جدی و پنهان و آشکار با موج رسانهای قوی و از اتاقهای فکر و مدیریت راهبردی غرب در حال پیگیری است.

۲- هتاکی علنی به ادیان و پیامبران بزرگ الهی از جمله پیامبر اعظم (ص) به بهانه آزادی بیان و قداست زدایی در حال توسعه است.

۳- اسلام در غرب توسط افراد غیر متخصص و کم سواد و کسانی که رویکرد حداقلی نسبت به دین دارند تعریف و تبلیغ میشود.

۴- دو قرائت از اسلام در غرب ترویج میشود. الف) اسلام لیبرال ب) اسلام افراطی و تکفیری

۵- پروژه تشدید اختلافات مذهبی موجب درگیر شدن طرفداران مذاهب با یکدیگر شده است.

۶- جمعیت مسلمانان در غرب به شکل عجیبی روزافزون میشود و اهمیت مسلمانان اروپا در ژئوپلتیک جدید اسلام افزایش یافته است.

علت نوشتن نامه

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان علت نوشتن این نامه مرقوم داشتند:

حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که در باره آنها مستقیماً با شما سخن بگویم، من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم نه به این علت که پدران و مادران شما را ندیده میانگارم، بلکه به این سبب که آینده ملت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حق حقیقتجویی را در قلبهای شما زندهتر و هوشیارتر مییابم و همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کردهاند.

راهبرد دعوت

مقام معظم رهبری در این نامه فرمودند: در واکنش به میل پیشداوریها و تبلیغات منفی، سعی کنیدشناختی مستقیم و بیواسطه از این دین (اسلام) بدست آورید.

این بخش از نامه معظم له‌‌ همان راهبرد «دعوت» است که در سیره پیامبر عظیمالشأن اسلام و امام خمینی (ره) بارها رخ داده است، نامههای پیامبر به سلاطین و امپراطوران آن زمان و نامه امام به گورباچف از این دست هستند که ایشان جوانان رادعوت میکنند بجای متأثر شدن از تصاویر نادرست از اسلام، بر مطالعه دقیق اسلام همت بگمارند. بنابر این رهبری عزیز در مقابل راهبرد «اسلام هراسی» که در غرب در پیش گرفته شده است بهترین پاسخ و راهبرد را دعوت دانست تا اشتباهات شکل گرفته در اذهان عمومی، اصلاح شود و زمینههای شناخت درست آنها از اسلام ناب فراهم گردد. این دعوت نشان میدهد که پیام دهنده به حقانیت پیام خویش چنان معتقد است که نیازی نمیبیند که از هم اکنون بگوید که بیایید تلقی من از اسلام را بپذیرید؛ بلکه منصفانه نوشته که خودتان به این دین و منابع و متون آن مراجعه کنید و هر چه به آن رسیدید را بپذیرید. این صداقت و انصاف و استحکام اعتقادی بسیار مفید است.

چرا جوانان مخاطب شدند؟

بیشک اذهان و فطرت حقیقتجوی جوانان و رویکرد آنها برای رهایی از بحران هویتی که نظام استکباری برای آنها بوجود آورده است مهمترین دغدغه امروز جوانان غربی است.

حوادث چند سال اخیر در غرب و آمریکا بهویژه جنبش وال استریت و مقابله با سیاستهای ریاضت اقتصادی و مقابله با تبعیض نژادی و مبارزه با فساد دولتها که توسط مردم به ویژه جوانان شکل گرفته است نشان میدهد که این قشر آمادگی بیشتری برای حقپذیری دارند. آنان نسبت به سالمندان صادق ترند و محافظهکار نیستند و حقگرایی و آرمانگرایی در وجود آنان است.

طرح توانمندسازی فکری جوانان

وادار ساختن طبیعی جوانان به فکر کردن در مورد سؤالاتی که تحقیق و بررسی آنها خود بهخود موجب رشد فکری آنها میشود، کار بسیار ارزشمندی است، رهبری معظم انقلاب سؤالات مهمی را برای تفکر جوانان غربی مطرح کردند؟

چرا رهبران عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده سال و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شوند؟

چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشتههای دور باشد نه مسائل روز؟

چرا در موضوع مهمی همچون شیوه برخورد با فرهنگ و اندیشه اسلامی، از شکلگیری آگاهی عمومی جلوگیری میشود؟

چرا سیاست قدیمی هراسافکنی و نفرتپراکنی این بار با شدتی بیسابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟

چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟

مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامه قدرتهای بزرگ است؟

چه منافعی در سایه تصویرسازی غلط از اسلام تأمین میگردد؟

پیدا کردن پاسخ این سؤالات توسط جوانان غرب خود زمینه توانمندسازی فکری آنها را فراهم و روحیه کاووش و تحقیق بیغرضانه و مستقل را در آنها تقویت نموده و آثار اسلامهراسی را در آنها از بین میبرد.

آثار این اقدام رهبری

چند روز پیش خبرگزاریها اعلام کردند که قرآن مجید در فرانسه نایاب شده و متقاضی برای خرید و تهیه آن همچنان روبه افزایش است. این اولین فتح و پیروزی رهبری در دعوت به بیداری فطرت جوانان است. موج بیداری فطری در غرب عنقریب به سونامی اسلامخواهی تبدیل خواهد شد. انشاءالله

این آثار را در حال حاضر میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- هدایت افکار جوانان غرب از اسلام لیبرالی و تکفیری به اسلام واقعی

۲- ایجاد تردید در ذهن جوانان غرب نسبت به القائات دولتهایشان در خصوص اسلام

۳- متوجه شدن جوانان به هر چه مظهر اسلام است، مسجد، نماز، حجاب و...

۴- شروع دومین جنبش تحقیقاتی و پژوهشی جوانان غرب پس از جنگ ۳۳ روزه در مورد تشیّع و اسلام شیعه در آن جنبش بیش از ۲۰۰ هزار پایاننامه دانشگاهی در خصوص شناخت حزبالله و اندیشه و تفکر شیعه -که موجب چنین پیروزی شده بود - نوشته شد.

۵- ارتباط عاطفی و قلبی طبیعی جوانان غرب با رهبری انقلاب اسلامی و حساس شدن آنها نسبت به مواضع و سخنانی که معظم له از این پس بیان میکنند.

۶- تغییر در نگاه مردم غرب نسبت به اسلام از حالت تحقیر و هراس به تحقیق و تدّبر و علاقه.

۷- ایجاد اختلال در سیاستهای هالیوود و شبکههای ماهوارهای ضد اسلام برای ادامه سیاست اسلامهراسی.

۸- بازگشت جهان غرب به معنویت در دنیای غرب فاقد معنویت که به بن بست جدی رسیده.

شکی نیست که مردم دنیا سخت تشنه عدالت، اخلاق مداری و آزادیخواهی معنادار هستند و تا کنون نتوانستهاند این مفاهیم و نیازهای خود رادر مکاتب و فلسفههای سیاسی و حکومتی و مارکسیستی و کمونیستی و ناسیونالیستی و لیبرالی بیابند و این نامه آنها را متوجه دریچهای جدید برای یافتن حقیقت و صراط مستقیم کرده و راه نجات آنها از این گرفتاری و سردرگمی خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/0yRdq4