نگاه

دعواهای انتخاباتی؟

واقعیت این است که این روزنامه‌ها متعلق به بیت‌المال هستند و طرح موضوع یا دفاع باید در چارچوب دفاع از حقوق عمومی باشد، نه اینکه آن روزنامه بخواهد رقیب انتخاباتی را تضعیف نماید و این روزنامه بخواهد پاسخ بدهد و آن رقیب انتخاباتی را متهم نماید و این هر دو مغایر با وظایف آنهاست.
دکتر اسدالله بادامچیان- در هفته گذشته انتخابات شورای شهر تهران انجام شد و جناب آقای چمران و همکارانش رای بیشتریآوردند. به آنها تبریک میگویم و امیدوارم که پس از پایان انتخاب، همه اعضای شورای شهر به وظایف خویش در مورد شهر تهران با هماهنگی عمل نمایند.

آنچه موجب تأسف بود تهاجم شدید جناح اصلاحطلب و نشریات آنها در ماههای قبل به شهرداری و شورای شهر، با انواع شیوهها بود که از هر نوع جنجال در طرح مسائل اتهامی کوتاهی نکردند و تلقی عمومی این بود که همه این هیاهو برای آن است که یک جناح در شورای شهر رای بیشتری بیاورد که نیاورد.

اینکه در شهرداری یا هر دستگاه دیگری در ادارات دولتی و غیردولتی تخلفاتی رخ دهد یا برخی مرتکب جرائمی شوند که باید رسیدگیهای جدی و سریع و دقیق و صدور احکام قضائی بازدارنده در باره آنها صورت پذیرد کسی تردیدی ندارد.

نظام جمهوری اسلامی هم حامی پاکی و سلامت و صحت عمل است و با هر گونه فساد مالی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی مخالفت دارد و مدارا بامتهمان و متخلفان که یک دستور اخلاقی است که نباید باعث نادیده شدن جرایم و تخلفات گردد. لکن آنچه موجب نگرانی است «دعوای انتخاباتی» است که عدهای برای بیرون راندن دیگران و به مقام رسیدن خود به تخریب رقبا اقدام میکنند و کار گاهی به لجنپاشی به چهره دیگران میرسد و گهگاه خود این اقدامات جرم میباشد. با تأسف بیشتر این یک روال معمولی دارد میشود و بازتاب آنها هم در بین مردم بسیار منفی است. مردم میگویند اگر جرمی، تخلفی، فسادی اتفاق بیفتد نیازی به هیاهو و بهرهبرداریهای سیاسی و جناحی نیست. یا از طریق دستگاههای مسئول پیگیری کنند یا اگر دستگاه مسئول رسیدگی نکرد مطالب را مستند و بر اساس واقعیتی که رخ داده به اطلاع مردم برسانند. اینکه روزنامه ارگان دولت یا روزنامه ارگان شهرداری به همدیگر تهاجم کنند و قبل از اثبات اتهامات، یکدیگر را بکوبند روش درستی نیست و زیان آن بیش از هر کسی یا دستگاهی به خود تهاجم کننده و تخریب کننده بر میگردد.

واقعیت این است که این روزنامهها متعلق به بیتالمال هستند و طرح موضوع یا دفاع باید در چارچوب دفاع از حقوق عمومی باشد، نه اینکه آن روزنامه بخواهد رقیب انتخاباتی را تضعیف نماید و این روزنامه بخواهد پاسخ بدهد و آن رقیب انتخاباتی را متهم نماید و این هر دو مغایر با وظایف آنهاست.

***

آنچه مهم است این است که 8 ماه آینده ماههای انتخاباتی هستند. همه باید بکوشند که فضا را برای رقابت سالم نامزدهای انتخاباتی در ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باز بگذارند. رعایت موازینو قواعد رقابت سالم را بنمایند. از توهین، اهانت، تخریب و اتهام بپرهیزند.

اگر حقایقی و اقعیاتی تلخ هستند آنها را با رعایت حقوق همگانی مطرح نمایند تا دستگاههای رسیدگی کننده و قوه قضائیه دچار سیاسی بازی نشود و بتواند حکم صحیح را صادر و اجرا نماید.

گرچه بهنظر میرسد که فعلا طرفداران این نامزد و آن نامزد و این جناح و جریان در سطح کلی توجهی به رعایت موازین ندارند و ماههای آینده سرشار از تهاجمها و ایراد اتهامات و شایعهسازی و اتهامات خواهد بود.

***

ملت هم با هوشیاری باید اوضاع را رصد نماید و شناخت خود را از نامزدها و جریانهای حامی آنها کامل کند و بداند که میداند اگر کسانی حاضرند برای دستیابی به مقام مطلوب، از هر شیوه نامطلوبی استفاده میکنند. اگر ردی بیاورند در پی منافع و مصالح مردم و نظام نخواهند بود.

والعاقبه للمتقین

https://shoma-weekly.ir/uqYdkz