ادب و هنر

دست‌های حاج عباس فابریک

در این کتاب روایت جنگ از پشت جبهه‌ها و از منظر یک تعمیرکار خودرو نقل می‌شود و اتفاق‌ها از چشم او روایت می‌شود مخاطب تصاویر را از منظر یک مکانیک ساده، بی‌آلایش و به تعبیر خودش بچه پایین شهر می‌بیند.

کتاب عباس دست طلا روایت داستان حضور حاج عباس علی در جبهه است، او برای اولین بار به عنوان یکی از اعضای تیم مکانیکها عازم جبههها میشود و در کرمانشاه پشت جبهه مشغول خدمت رسانی میشود. همین حضور او باعث علاقهمندی و تعلقاش به جبههها میشود و در ادامه با جمع کردن همکارانش برای اعزام به جبههها پیش قدم میشود. در این کتاب روایت جنگ از پشت جبههها و از منظر یک تعمیرکار خودرو نقل میشود و اتفاقها از چشم او روایت میشود مخاطب تصاویر را از منظر یک مکانیک ساده، بیآلایش و به تعبیر خودش بچه پایین شهر میبیند. پرداختن به زندگی افرادی که در ایام دفاع مقدس در صنفها و جایگاههای مختلف حضور داشتهاند خودش دارای جذابیت خاص پرداختن است. از این نمونه میتوان به زندگی فرماندهان، غواصان و یا... اشاره کرد.

هرکدام از این داستانها علاوه بر جذابیتهای ذاتی که در مورد دفاع مقدس و جریانهای وابسته به آن دارند چشم مخاطب را به دنیایی جدید از روابط و تعاملات در بین رزمندگان باز میکنند و بعضا در این بین اطلاعات جالبی در اختیار مخاطب قرار میدهند. مثلا زندگی شخصی فرماندهان و اعاملاتشان در زمان جنگ با همرزمان و حتی اعضای خانواده. در این بین آشنایی با زندگی صنفهای مختلف حال و هوای دیگری دارد، مثل مکانیکها و تعمیرکارها. حاج عباس علی یاقری یکی از این نمونه ها است. او کسی است که نه از فرماندهان زمان دفاع مقدس بوده نه کسی که در دوره جنگ شهرت خاصی داشته باشد. او در واقع در یکی از رستههای مکانیکی خودرو (گلگیرسازی) فعالیت داشته است. یکی از موارد قابل توجه در مورد این کتاب، نظر حضرت آقا در مورد آن است: «کتاب این آقای حاج عباس دست طلا را که مفصل و با جزئیات خواندم، خیلی خوب بود انصافاً؛ مخصوصاً کتاب ایشان؛ هم مطلب در آن زیاد بود، هم آثار صفا و صداقت در آن کاملاً محسوس بود و انسان میدید. خداوند انشاءالله فرزند شهید ایشان را با پیغمبر محشور کند و خودشان را هم محفوظ بدارد.» داستان عباس دست طلا توسط انتشارات فاتحان منتشر شده است. خاطره نگار کتاب محبوبه معراجیپور است. این کتاب برای هفتمین بار در مرداد ماه سال ۱۳۹۳ با تیراژ سه هزار نسخه منتشر و باز نشر شد.

https://shoma-weekly.ir/qs3Uar