ادب و هنر

دستی نه چندان پر!

به نظر می رسد امسال معاونت سیما بر خلاف تلاش هایی که در بخش برنامه های تولیدی مناسبتی مذهبی صورت داده است و نسبتا هم موفقیت آمیز بوده، دست پری در مجموعه های تلویزیونی نداشته که بررسی علل و عوامل این قضیه و چند و چون آن فرصتی موسع و جداگانه می طلبد.

علیرضا ملوندی- چند روزی از آغاز ماه محرم گذشته است و طبق روالی که هر ساله در صدا و سیما بوده به دلیل احترام به حرمت این ماه و پربارتر کردن وجهه معنوی برنامه های رسانه ملی، شاهد تغییر جدول پخش در شبکه های مختلف هستیم که سیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و سعی داشته که با پخش برنامه های مختلف در این فضا سهمی داشته باشد، سریال های مناسبتی نیز بخشی از این تلاش در فراگیرترین رسانه کشور است.

با این حال شبکه یک سیما تدارک خاصی برای پخش سریال مناسبتی ندیده و همچنان مشغول پخش سریال «بچههای نسبتا بد» سیروس مقدم است. این سریال هرشب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما پخش میشود و قرار است در ماه محرم نیز با همین روال روی آنتن برود.

داستان این سریال که به قلم پیمان عباسی است و سیروس مقدم کارگردانی آن را بر عهده دارد. روایت چهار جوان خلافکار است که خودروی حامل یک گاو صندوق را به سرقت میبرند. در داخل این صندوق ۲۰۰۰ سکه بهار آزادی وجود دارد که به همت یک موسسه خیریه و برای اهدا به زوجهای نیازمند فراهم شده است، اما با سرقت این سکهها، موسسه خیریه دچار بحران میشود.

میلاد کیمرام، حمید گودرزی، یوسف تیموری، علی طباطبایی، اشکان خطیبی، سینا رازانی، مجید مشیری، شهرزاد کمالزاده، مهرانه مهینترابی، پرویز پورحسینی، محمد مطیع، آیدا فقیهزاده و… از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

شبکه دوم سیما نیز طبق اعلام قبلی خود «گندمهای خیس» را به عنوان سریال مناسبتی این ایام در نظر گرفته بود که محمد حسین تبریزی نیز کارگردانی آن را بر عهده داشت و قرار بود در ۱۰ قسمت ۴۰ دقیقهای تولید و از دهه دوم محرم به بعد پخش میشود ولی علی رغم به اتمام رساندن مراحل پیش تولید نتوانست تولید خود را به اتمام برساند به همین دلیل ظاهرا قرار است این اثر که موضوع آن  عزاداری برای امام حسین(ع) و هیئت های مذهبی است، در ایام ماه صفر روی آنتن شبکه دوم سیما برود و به جای آن از 22 آبان (نهم محرم)، سریال «فرات» از این شبکه پخش شود. این سریال در 10 قسمت 45
دقیقه
ای بر اساس فیلمنامه ای از علی اکبر محلوجیان به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی محمدعلی اسلامی ساخته شده است که در محرم سال 1390 از شبکه دو پخش شد و امسال بنا است دوباره بازپخش شود. «فرات» داستان زندگی دو دوست قدیمی را به تصویر می کشد که بر اثر حادثه ای رفاقت دیرینه آنها جای خود را به دشمنی می دهد تا آنجا که آنها را در برابر یکدیگر قرار می دهد.

امیرحسین مدرس تیتراژ پایانی سریال فرات را خوانده و اکبر زنجانپور، حسن پورشیرازی، گوهر خیراندیش، فریبا جدی کار، حمید ابراهیمی، رامین راستاد، نفیسه روشن، شیوا ابراهیمی، روح الله کمانی، ناز آفرین کاظمی، سارا بهرامی و علی مرادی در آن ایفای نقش کردند.

«خرده ستمگران» به کارگردانی مسعود شاه محمدی نیز عنوان سریال مناسبتی شبکه سه سیما است. این سریال اپیزودیک است که در هر قسمت ان ماجراهای متفاوتی اتفاق میافتد. سریال حال و هوایی کاملا جدی دارد و در آن سعی شده به موضوعاتی به ظاهر بیاهمیت پرداخته شود که ما به آنها توجه نمیکنیم. محور اصلی قصهها درخصوص خرده ستمهایی است که انسانها در روابط اجتماعی در حق یکدیگر مرتکب میشوند.

«خرده ستمگران» هر روز به جز پنجشنبه ها و جمعه ها پخش می شود و بازپخش آن ساعت 14 و 45 دقیقه روز بعد است.

زنده یاد احمد آقالو، احمد ساعتچیان، بهار کاتوزی، بهناز جعفری، الیکا عبدالرزاقی، رامین ناصرنصیر، مسعود سخایی ، امیر آقایی، حمیدرضا آذرنگ، مجتبی رستگار و فلامک جنیدی از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش پرداختهاند.

این سریال محصول سال ۱۳۸۷ است که پس از ۵ سال پخش میشود.

محمد حسین لطیفی نیز با «زمانی برای عاشقی» به شبکه تهران میآید، اخرین اثر لطیفی ساخت سریال «دودکش» در ایام ماه رمضان برای شبکه یک سیما بود.

فرهاد قائمیان، علیرضا اوسیوند، نصرت میرعظیمی، کاظم هژیرآزاد، احمد علامهدهر، امین ایمانی، ابوالفضل همراه، امیر کاظمی، زهرا سعیدی، لیلا بلوکات، نفیسه روشن، سعیده عرب از بازیگرانی هستند که در این مجموعه حضور دارند.

فیلمنامه «زمانی برای عاشقی» که نگارش آن توسط علی اکبر محلوجیان انجام شده روایتگر حاج مرتضی (فرهاد قائمیان)، بازاری خوشنام و اهل خداست که یک اتفاق ناخواسته زندگی او را از این رو به آن رو میکند. او تصمیم میگیرد به حال و هوایی که سالها از آن غفلت کرده، باز گردد…

مجموعه تلویزیونی «زمانی برای عاشقی» در۱۰ قسمت ۴۵ دقیقهای برای پخش در دهه اول محرم در نظر گرفته شده است این سریال قرار بود از ابتدای محرم به روی آنتن برود ولی به خاطر مشکلات پخش و بالا بردن کیفیت کار، پخش آن به روز پنجشنبه، سوم محرم موکول شد.

به نظر می رسد امسال معاونت سیما بر خلاف تلاش هایی که در بخش برنامه های تولیدی مناسبتی مذهبی صورت داده است و نسبتا هم موفقیت آمیز بوده، دست پری در مجموعه های تلویزیونی نداشته که بررسی علل و عوامل این قضیه و چند و چون آن فرصتی موسع و جداگانه می طلبد.

 

https://shoma-weekly.ir/jD5tY2