نگاه

دستور آماده‌باش نظامی و دفاعی

فرمانده کل قوا در سخنان خود در جمع ارتشیان از گزینه روی میز آمریکا که لاف همیشگی مقامات آنجاست یاد کرده و تهدیدات وقیحانه آمریکا علیه ایران را یکی از دلایل اصلی لزوم این آمادگی دانستند
حمید رضا ترقی- ممکن نیست که هیچ وقت دشمنی سلسله جنبانان استکبار عالم و شیطان صفتان گمرهساز راه بنی آدم نسبت به انقلاب از بین برود. تا این دشمن وجود دارد، تهدید هست تا تهدید هست، فکر و آمادگی دفاع باید باشد، ما در فکر دفاعیم، ما زنده و هوشیاریم، ما از سرمایه عظیم و ارزندهای که پیش ماست(یعنی انقلاب و اسلام و نظاممان) غفلت نخواهیم ورزید و از آن دفاع خواهیم کرد.

دفاع جزیی از هویت یک ملت زنده است. هر ملتی که نتواند از خود دفاع بکند زنده نیست. خدا آن روز را نیاورد که این ملت و برگزیدگانش از تهاجم عنودانه خباثتآمیز استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا دچار غفلت بشود. مقام معظم رهبری 29/8/68

توجه و اهمیت فرمانده کل قوا به آمادگی دفاعی و نظامی به موازات تحرک و دیپلماسی از ابتدای مسئولیت ایشان در جایگاه ولایت امری و فرماندهی کل قوا یکی از مهمترین و مؤثرترین عامل در حفظ ثبات و امنیت کشور در برابر تهدیدات بیگانگان به ویژه قدرتهای سلطهگر دنیا بوده است.

سخنان فوق که در سال 68 بیان شده نشان از هوشیاری و دوراندیشی مقام معظم رهبری در عرصه دفاعی و نظامی و مقابله با تهدیدات خارجی دارد. رشد و ارتقاء توانمندیهای نظامی ایران در طول بعد از جنگ به قدری بود که حیرت دشمنان را برانگیخته است.

دفاع از اسلام و انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی وظیفه دفاعی نیروهای مسلح را وسیع و گسترده دانسته و فرمودند: ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران، بسیج و نیروهای انتظامی، در کشور ما سربازان آرمانهای بلند انساناند، نیروهای مسلح ما خود را آماده و مجهز میکنند تا دفاع کنند. نه تنها دفاع از سرزمین که خود افتخار بزرگی است، بلکه دفاع از آرمانهای انسانی، دفاع از شرف و کرامت انسانیت. مقام معظم رهبری 30/9/84رهبر معظم انقلاب ضمن مهم دانستن دفاع از مرزهای کشور، تلاش برای نجات کشور و دفاع نظامی که جامعه را به سوی فضایل اخلاقی و معنوی و رستگاری سوق میدهد را بالاتر و والاتر از دفاع صرف از مرزها میدانند. 5/12/68 بنابراین سخن بعضی مسئولان که نیروی انتظامی را موظف به دفاع از اسلام نمیدانند و وظیفه او را در دفاع از قانون میدانند چندان به صواب نزدیک نمیشود دانست و با مواضع فرمانده کل قوا همخوانی ندارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از فرماندهان و کارکنان و خانواده شهدای ارتش فرمودند: همه دستگاهها اعم از وزارت دفاع تا ارتش و سپاه باید آمادگیهای نظامی و دفاعی و سازماندهیهای رزمی و آمادگیهای روحی خود را روز بروز افزایش دهند و این به منزله یک دستورالعمل رسمی است. 30/1/94

دلایل لزوم این آمادگی

فرمانده کل قوا در سخنان خود در جمع ارتشیان از گزینه روی میز آمریکا که لاف همیشگی مقامات آنجاست یاد کرده و تهدیدات وقیحانه آمریکا علیه ایران را یکی از دلایل اصلی لزوم این آمادگی دانستند ولی اگر به مجموع سخنان معظم له در گذشته نیز نگاهی بیفکنیم میبینیم که لزوم این آمادگی را در موارد زیر برشمردهاند:

1- تهدیدات نظامی و سیاسی علیه نظام جمهوری اسبلامی

2- حفظ امنیت مرزها و کشور در برابر تجاوزات بیگانه

3- دفاع از مظلومان جهان به ویژه مسلمانان

4- حفظ امنیت منطقهای، هوایی و دریایی کشور

5- تأثیرگذاری روزافزون انقلاب اسلامی بر معادلات جهان و منطقه و نگرانی غرب از آن

6- تأثیرگذاری روزافزون انقلاب اسلامی بر بیداری اسلامی و نگرانی غرب از آن

7- دیوانگی و فقدان عقلانیت و اشتباهات محاسباتی غرب در مقابله با دشمنانش

8- تهدیدات مستمر رژیم صهیونیستی علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی

اهداف آمادگی دفاعی

اهداف این آمادگی دفاعی را از مجموع رهنمودهای مقام معظم رهبری میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

1- ایجاد قدرت بازدارندگی در مقابل تهدیدات و تجاوزات احتمالی دشمن

2- حفظ صلح و امنیت در منطقه نفوذ و مرتبط با منافع ملی

3- حفظ امنیت در مرزها و جلوگیری از ورود ناامنی به داخل کشور

4- حفظ کارآمدی و بهرهوری و نشاط و قدرت رزمی نیروهای دفاعی کشور

5- قدرت دفاع از منافع مسلمانان در جهان را پیدا کردن

6- حمایت از مظلومان جهان به ویژه مسلمانان مورد تهدید

7- دفاع از نظام جمهوری اسلامی به عنوان تنها حکومت مشروع جهان

8- حفظ استقلال و آزادی ملت ایران در برابر بیگانگان

9- پیشگیری از اقدامات تروریستی علیه نیروهای انقلابی و دانشمندان هستهای کشور

10- خودکفایی و خوداتکایی در تأمین صنایع نظامی و قطع وابستگی به خارج

این اهداف جز توسط نیروهای مسلح پایبند به مبانی اسلام و قوانین الهی در ارتش و نیروهای مسلح میسر نخواهد شد.

وظایف مهم نیروهای مسلح

با توجه به اهداف آمادگی دفاعی نیروهای مسلح مقام معظم رهبری وظایف این نیروها را در موارد زیر برشمردند:

1- حفظ بصیرت

2- حفظ جهتگیری صحیح

3- آمادگیهای لازم

4- روحیه خوب

5- افزایش آمادگی در زمینه سازماندهیها

6- افزایش روزافزون تجهیزات و امکانات و آمادگیهای رزمی

7- حفظ امنیت کشور، امنیت مرزها و امنیت عمومی زندگی مردم

بنابر این سرمایهگذاری و دقتگذاری فرمانده کل قوا برای تربیت و پرورش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی درزمینی و هوایی و دریایی به همین مناسبت است.

معظم له نیروهای مسلح را به سه خصوصیت توصیه نمودند؛ 1- بصیرت انقلابی و دینی 2- پایبندی به مبانی اسلام و قوانین الهی در جنگ و صلح 3- آمادگی نظامی وتسلیحاتی

امیدواریم اقتدار و توانمندی نظامی بی نظیر ارتش و قوای مسلح جمهوری اسلامی نه تنها مانع هر گونه تهدید بیگانگان شود بلکه اعتماد به نفس ملی را تقویت و اطمینان ملت را نسبت به امنیت و آرامش کشور افزایش دهد.

https://shoma-weekly.ir/USj5uY