نگاه

در بدرقه رییس جمهور انصاف را رعایت کنیم

گر مغرضانه فقط انتقاد کنیم و انصاف را در نظر نداشته باشیم، قطعاً بدرقه ی خوبی هم انجام نخواهیم داد.

دکتر محمدتقی زمانیان - با توجه به رو به اتمام بودن دوره ی فعالیت دولت، هجمه ی انتقادی فراوانی به دولت صورت می گیرد که به نظر بنده چندان شایسته نیست. ما باید در این روزها تنها به فکر بدرقه ی دولت باشیم. به نظر بنده، بهترین نحوه ی بدرقه ی دولت ارزیابی درست از کار و عمل کرد دولت است؛ هم کارهای مثبتی که انجام گرفته و هم اشتباه هایی که احتمالاً دولت مرتکب شده است را منصفانه ارزیابی کنیم. از محاسن این برخورد این است که دولت متوجه می شود که رفتار و عمل کردش از نظر مردم ارزیابی می شود. حسن دیگر آن این است که می‌تواند برای دولت بعدی هم سرمشق باشد و دولت بعد هم می فهمد که عمل کردش از نظر مردم ارزیابی می شود و تمام رفتارشان زیر ذره بین مردم است تا راهی را در پیش بگیرند که اشتباه های دولت قبل دیگر پیش نیاید و نکات مثبتی را که در دولت قبلی پیش آمده به جدیت دنبال کنند و بدانند که هر آمدنی رفتنی هم دارد. به نظر بنده، بهترین بدرقه ارزیابی درست و منصفانه است و البته وقتی که می گوییم منصفانه؛ یعنی باید دقیق و درست باشد؛ یعنی ممکن است نشود بعضی فعالیت های دولت را روی کاغذ آورد حتی ممکن است بعضی از کارهای خوب دولت را هم نشود روی کاغذ آورد چون ممکن است از این مسئله سوءاستفاده شود. ممکن است نه تنها علیه دولت بلکه علیه نظام مورد سوءاستفاده قرار بگیرد در نتیجه بهتر است کل انتقادها را به صورت محرمانه بیان کرد. در قالب یادداشتی، ضمن تمجید و تشکر از نقاط قوت فعالیت رئیس جمهور، اشتباه های رخ داده را که غالباً در اثر کم تجربگی و ناآگاهی بروز کرده یادآور شویم و به شخص رئیس جمهور بنویسیم که دیدگاه ما نسبت به فعالیت شما این چنین است و برای رئیس جمهور ارسال کنیم. با این روش، هم انتقادمان را انجام داده‌ایم و هم زمینه ی سوءاستفاده ی دیگران را فراهم نکرده‌ایم.

اگر ارزیابی ما منصفانه نباشد، از نگاه رئیس جمهور بد بدرقه تلقی می شویم. اگر مغرضانه فقط انتقاد کنیم و انصاف را در نظر نداشته باشیم، قطعاً بدرقه ی خوبی هم انجام نخواهیم داد. ثانیاً، هرمسئولی هم باید بداند که عمل کردش ارزیابی می شود. متأسفانه، در کشور ما، این قبیل کارها و عمل کردها خوب ارزیابی نمی شود چه کار خوب و چه کارهای منفی. در مورد انتقاد از دولت، باید بگویم که این کار را احزاب قوی می توانند انجام دهند؛ احزابی که برای عمل کرد دولت برنامه دارند؛ احزابی که درمسئولیت‌های دولتی اشخاصی را دارند حتی در وزارت خانه‌ها افرادی را دارند و می توانند هم رئیس جمهور و هم وزرا را پیشتیبانی کنند هم از جهت برنامه‌ای و هم از جهت نیروی انسانی. اگر احتمالاً مشکلاتی در برخورد با بعضی مسائل پیش آمد، می توانند به صورت سازمانی و با داشتن تخصص مشکلات را حل کنند. چنین احزابی می توانند عمل کرد دولت را واکاوی کنند. از دیگر محاسن این احزاب این است که اداره ی امور مملکت در دست شخص باقی نمی ماند.

متأسفانه، در کشور ما، بایگانی نظام‌مندی برای رفتار مدیریتی مدیران عالی کشور نداریم. مثلاً، اگر بنده در ارگانی مشغول فعالیت شدم و عمل کرد ضعیفی داشتم، در این بایگانی ثبت شود تا مسئولیت بزرگ تری درآینده به بنده محول نشود و عمل کرد بنده در بایگانی وجود داشته باشد و یا بالعکس مدیرانی هستند که کارنامه ی درخشانی دارند و بی سبب کنار گذاشته می شوند که اگر چنین سیستم بایگانی ای برقرار شود، انتخاب مدیران بر اساس عمل کرد گذشته‌شان صورت می گیرد.

نکته ی دیگری که در مورد بدرقه باید گفت این است که نباید بدرقه ی آقای احمدی نژاد طوری باشد که دشمنان بتواند سوءاستفاده کنند و از این مسئله ی انتقادی بهره ببرند. باید مسایل مثبت دولت علناً مطرح شود ولی در مورد انتقادها بعضی از این انتقادها را شاید درست نباشد روی کاغذ آورد و باید به طور کلی و سربسته عنوان کرد ولی باید به هر ترتیب به گوش دولت رساند تا دولت در جریان ارزیابی مردم قرار بگیرد و این به نظر بنده بهترین و مناسب ترین شیوه ی بدرقه ی رئیس جمهور است.

باز هم یادآور می شوم در بحث انتقاد از دولت رعایت انصاف وظیفه ی شرعی و عرفی ماست و باید این نکته را هم در نظر بگیریم که ما نباید ناخواسته خوراک تبلیغاتی و خبری دشمنان را فراهم کنیم، زیرا می دانیم اکثر کشورهای خارجی مترصد چنین فرصت‌هایی هستند و ما نباید این بهانه را به دست آن ها بدهیم.

منبع:ماهنامه ذکر

https://shoma-weekly.ir/9gC0Kw