ادب و هنر

دروغ پلکانی، شیوه رسانه‌های بیگانه برای باورپذیر کردن دروغ‌های خود

یک کارشناس رسانه با اشاره به شیوه‌های جدید دروغ‌سازی رسانه‌های بیگانه گفت: امروزه با مسئله‌ای به نام دروغ پلکانی و راست پلکانی مواجه هستیم که در این روش رسانه‌ها به‌دروغ، شیب نمی‌دهند؛ بلکه آرام‌آرام در ذهن مخاطب آن را می‌کارند.

علیرضا داودی با بیان اینکه امروزه مخاطبی وجود ندارد که متوجه نشود مبحثی که رسانه مطرح می‌کند دروغ است یا خیر گفت: امروزه با مسئله‌ای به نام دروغ پلکانی و راست پلکانی مواجه هستیم. در این روش رسانه‌ها به‌دروغ، شیب نمی‌دهند؛ بلکه آرام‌آرام در ذهن مخاطب می‌کارند.

وی افزود: ذهن مخاطب در ابتدا مقاومت می‌کند؛ اما وقتی جلوتر می‌رود، ذهن او به مطلب منتشر شده، سهل ممتنع نگاه می‌کند و در ادامه مسیر، ذهن مخاطب شروع به ساختن می‌کند.

این کارشناس مسائل رسانه با تصریح بر اینکه فرمول دروغگویی توسط رسانه‌های بیگانه تغییر پیدا کرده است اظهار کرد: این رسانه‌ها، اعتبار مطلب راست و حقیقت را آرام‌آرام کاهش می‌دهند.

وی درباره شیوه عملکرد ذهن مخاطب در مواجه با پیام بیان کرد: مخاطب وقتی پیام را دریافت می‌کند، ابتدابه‌ساکن راجع به پیام تأمل نمی‌کند، بلکه پیام را دریافت می‌کند و اصطلاحاً گفته می‌شود مخاطب پیام را بلعیده است.

داودی به حادثه تروریستی شاهچراغ اشاره و بیان کرد: وقتی این اتفاق افتاد، از همان ابتدا رسانه‌های بیگانه گفتند کار خودشان است. مخاطب همان ابتدا این حرف را نمی‌پذیرد؛ اما خبر را بلعیده است و روی ذهن آرام‌آرام تأثیر می‌گذارد. پس از آن رسانه‌های بیگانه شروع به دروغ‌سازی می‌کند و اسناد دروغین ارائه می‌دهد تا مخاطب باور کند.

https://shoma-weekly.ir/jik2Gr