
علیرضا داودی با بیان اینکه امروزه مخاطبی وجود ندارد که متوجه نشود مبحثی که رسانه مطرح میکند دروغ است یا خیر گفت: امروزه با مسئلهای به نام دروغ پلکانی و راست پلکانی مواجه هستیم. در این روش رسانهها بهدروغ، شیب نمیدهند؛ بلکه آرامآرام در ذهن مخاطب میکارند.
وی افزود: ذهن مخاطب در ابتدا مقاومت میکند؛ اما وقتی جلوتر میرود، ذهن او به مطلب منتشر شده، سهل ممتنع نگاه میکند و در ادامه مسیر، ذهن مخاطب شروع به ساختن میکند.
این کارشناس مسائل رسانه با تصریح بر اینکه فرمول دروغگویی توسط رسانههای بیگانه تغییر پیدا کرده است اظهار کرد: این رسانهها، اعتبار مطلب راست و حقیقت را آرامآرام کاهش میدهند.
وی درباره شیوه عملکرد ذهن مخاطب در مواجه با پیام بیان کرد: مخاطب وقتی پیام را دریافت میکند، ابتدابهساکن راجع به پیام تأمل نمیکند، بلکه پیام را دریافت میکند و اصطلاحاً گفته میشود مخاطب پیام را بلعیده است.
داودی به حادثه تروریستی شاهچراغ اشاره و بیان کرد: وقتی این اتفاق افتاد، از همان ابتدا رسانههای بیگانه گفتند کار خودشان است. مخاطب همان ابتدا این حرف را نمیپذیرد؛ اما خبر را بلعیده است و روی ذهن آرامآرام تأثیر میگذارد. پس از آن رسانههای بیگانه شروع به دروغسازی میکند و اسناد دروغین ارائه میدهد تا مخاطب باور کند.