نگاه

درسی از قیام علیه کاپیتولاسیون

وعده نصرت الهی برای تحقق عدالت وریشه‌کنی ظلم از جهان نصیب ملتی می‌شود که عزم و اراده و ایمان و اعتقاد و اتحاد لازم را داشته باشد و این خصوصیات در ملت ما محقق بوده و آن را تجربه نمود و مهمتر از همه رهبری دینی که قافله سالاری این جهت را بعهده داشته باشد، در وجود مبارک امام راحل و مقام معظم رهبری مصداق یافت و رمز امیدواری برالی غلبه بر نظام مدیریتی استکبار جهانی در وجود این نوع از رهبری بی بدیل است.
نصر عزیزی- با اعتقادات و باورهای عمیق دینی انقلاب اسلامی مأموریتی الهی است که برای ریشه کن سازی ظلم جهانی به امام خمینی وملت ایران واگذار گردید. اگر محاسبات ما قرآنی و روایی باشد، نباشد در این باور تردید داشت. از میان صدها نمونه معجزات الهی، بی اثرسازی کودتای ژنرال هایزر در بهمن 57 و مأموریت شن‌های طبس در ماجرای حمله آمریکا به لانه جاسوسی از مواردی بودندکه امام راحل فرمودند؛ شن‌ها در حادثه طبس مأمور خدا بودند.

در تحلیل اوضاع جاری داخلی و بین‌المللی، ضمن توجه به سایر عوامل، اگر آمریکای جهانخوار و شیطان بزرگ را عامل اصلی بسیاری از مشکلات و نابسامانیهای اجتماعی و جنگ‌ها و کشتارها و جنایت‌ها و در نتیجه غارت و چپاول ثروت‌ها و منابع مادی و فرهنگی کشورها ندانیم، بی بصیری و بی اطلاعی و عقب ماندگی از شرایط جاری است،‌اینکه جریان جاسوسی و نفوذ مدرن و سازماندهی شده آمریکای جنایتکار در اهداف و عملیات روانی خود قصد تبرئه و یا توجیه برنامه‌های آمریکا را دارد، نباید تردید داشت.

در چهارم آبان ماه 43 اعتراض و افشاگری حضرت امام خمینی(ره) علیه کاپیتولاسیون نشانی از آغاز حرکت حضرت امام حسین(ع) داشت که در بردارنده یک وجه اشتراک و یک وجه تمایز بود وجه اشتراک شرایط ظلم فراگیر و نهادینه شده جهانی و خفقان و سرکوب هر اعتراضی و سکوت مرگبار بسیاری از مدعیان مبارزه و حقوق انسانها و عدالت بود و وجه افتراق این بود که یاران امام خمینی با عبرت از حوادث عاشورا این بار زندانها و شکنجه‌ها و مرگ در راه خدا را بر سکوت و بی تفاوتی ترجیح دادند و رهبر خود را تنها نگذاشتند لذا کاپیتولاسیون مبدا جدیدی از مبارزه علیه ظلم جهانی بود که آثار آن امروز جهانی گردید.

در دوران تبعید حضرت امام از ترکیه تا نجف و پاریس،سختی‌های زیادی را متحمل گردید. شهادت آیت الله مصطفی خمینی تنها بخشی از تهدید و فشار به آن قائد اعظم بود که امام راحل با عکس‌العمل مناسب و بهره‌برداریهای موثر از این حادثه جبهه استکبار را مأیوس و رژیم شاه را متزلزل و مسیر مبارزه را تا پیروزی ادامه داد.

اگر همراهی و یکپارچگی میلیونها فکر و دل با امام راحل یک فرصت و هدیه الهی بود، آن فرصت بزرگ با شکل‌گیری نظام اسلامی آغاز گر تهدید جدیدی بعنوان غضب الهی علیه جبهه استکبار و سردمداران کفر و الحاد شد که دامنه آتش آن غضب همچنان شعله‌ورتر و ضمن اینکه جبهه الحادی کمونیسم را به زباله‌دان تاریخ انداخت،‌هماورد بی همتایی برای تضعیف و سست نمودن نظام الحادی غرب به رهبری آمریکا گردید.

امروز هم اگر در اوج مبارزه و بی اعتمادی واعلام تنفر مرگ بر آمریکا، توسط مقام معظم رهبری با تاکتیک نرمش قهرمانانه اجازه مذاکره با پنج قدرت جهانی در برجام داده می‌شود،‌نه این است که بر خلاف ساده لوحی و یا ضعف ایمانی برخی مسئولان امیدی به ثمره باغ برجام در نگاه رهبری بود، بلکه تحلیل اراده نظام اسلامی بر اردوگاه منفعل مستکبران به رهبری آمریکا در میز مذاکره بود که حداقل با وجود خلف وعده آنها دستاوردهای بالاتر و پنهان‌تری برای تداوم مبارزه را در بر داشت.

اگر در جریان گروگانگیری لانه جاسوسی و انقلاب دوم، ضربه جبران‌ناپذیری به هیمنه و هیبت توخالی آمریکا وارد گردید، امروز آثار آن ضربه‌ها را با تجربه بهتر و بیشتر و در میدان عمل، در جریان مقاومت منطقه در فلسطین اشغالی و لبنان و یمن و سوریه و کردستان و عراق مشاهده می‌کنیم.

آنچه مسلم است، وعده نصرت الهی برای تحقق عدالت وریشه‌کنی ظلم از جهان نصیب ملتی می‌شود که عزم و اراده و ایمان و اعتقاد و اتحاد لازم را داشته باشد و این خصوصیات در ملت ما محقق بوده و آن را تجربه نمود و مهمتر از همه رهبری دینی که قافله سالاری این جهت را بعهده داشته باشد، در وجود مبارک امام راحل و مقام معظم رهبری مصداق یافت و رمز امیدواری برالی غلبه بر نظام مدیریتی استکبار جهانی در وجود این نوع از رهبری بی بدیل است.

شاهد زنده این ادعا هدایت رهبری در حوادث منطقه با کمترین هزینه و بیشتریت توفیقات می‌باشد آمریکا بواسطه حضور قلدرانه و استکباری و جهانخواری در منطقه ما به بدهکارترین کشور دنیا تبدیل گردید. در حالی که دستاوردهای آن جز دوشیدن هستی سران مرتجع منطقه هیچ بوده است و این هیچ با حضور جمهوری اسلامی همچنان به هیچ تا هیچ ادامه دارد. اگر چه هزینه‌های ما در نگاه دینی وآسمانی اعم از جان و مال محاسبه شده است.

نتیجه آنکه به فرمایش امام راحل تا ظلم در جهان هست، مبارزه هم هست و تا مبارزه باشد، شکست و پیروزی هم هست. ولی کارنامه جمهوری اسلامی نشان می‌دهد هزینه‌ها در قبال پیروزی‌ها بسیار ناچیز هستند و ظلم پیروزی را بشریت قرن حاضر خواهند چشید. ان‌شاءالله

https://shoma-weekly.ir/Wg65jb