نگاه

درسی از دو عامل فتنه ساز

یکی از موضوعات ناشناخته در هر انتخابات و رقابت سیاسی، «اطرافیان» نامزدها هستند که معمولا همه از آنها شناخت ندارند و به نوعی پشت پرده هستند، معمولاً کسی که در انتخابات شرکت می‌کند اطرافش یک عده زیادی جمع می‌شوند. حالا در هر سیستمی و هر خطی و هر قماشی باشد افراد خاصی دورش را می‌گیرند و دیدگاه‌هایشان را می‌گویند و آن بنده خدا هم دیدگاه‌های اینها را می‌گیرد. این اطرافیان برای نامزد هیجان ایجاد می‌کنند و معمولا هم برای آن شخص مشکل ایجاد می‌کنند و نمی‌گذارند سالم فکر کند. معمولاً اطرافیان خیلی در انتخابات ضرر می‌رسانند، البته نمی‌خواهم بگویم همه اطرافیان نامزدها بد هستند.

مرحوم سید علی اکبر پرورش- من معتقدم که دو عامل اصلی در [شکل گیری فتنه] وجود داشت؛ یکی اطرافیان نامزدها و دیگری مناظرات. مناظرهها خیلی ناگهانی یک توفان سیاسی در کشور و افکار عمومی ایجاد کرد. البته من با نفس مناظره مخالف نیستم، اما این نوع مناظره خیلی مشکل ایجاد کرد. چون کاندیداها فن مناظره را نمیدانستند و به تعبیر دقیقتر با تکیه بر فنون و اخلاق اسلامی مناظره نکردند. این بود که از همان روز اولش تقریباً حالت درگیری و مقابله و مخامصه ایجاد شد.

خود آقای احمدینژاد هم شیوه مناظرهاش به عقیده من مطلوب نبود و شروع کرد به این که آیا بگم یا نگم. این نوع درگیریها و مخاصمهها با روح مناظره اسلامی نمیخواند. آقای کروبی هم مثلاً یک کمبودها و کاستیهایی داشت و مسلط نبود. در نتیجه با خود آقای احمدی نژاد یک مقداری درگیری پیدا کردند. آقای موسوی هم اولش خیلی آرام آمد ولی بعداً این حالت مناظره از بین رفت و حالت مخاصمه بین آقای احمدی نژاد و آقای موسوی ایجاد شد. لذا اگر ما بخواهیم ارزیابی بکنیم میبینیم که خود این مناظرهها نتوانست که کارساز باشد و ارزش اسلامی مناظرهها تقریباً رعایت نشد. از این جهت در کوران درگیری افتاد. بعد هم میبینیم که پس از مناظرهها این حالتهای تخاصم و درگیری و مشکلات در بدنه جامعه آغاز شد که برای اسلام و نظام اسلامی فایدهای نداشت و حتی آسیبهایی جدی هم زد.

مناظره به این شکل تلویزیونی و ژورنالیستیاش حالت و هیجانی در افراد ایجاد میکند و منجر میشود که مناظره کننده تنها خودش را ببیند و صرفا بخواهد خودش جلوه بکند. در مقابل هم بخواهد طرف مقابل را کامل بکوبد که این نوع مناظره از نظر اسلامی پذیرفتنی نیست، در حالی که مناظره صحیح از نظر اسلامی این است که اگر یک نفر میخواهد با نفر دیگری مناظره بکند، معیارهای اسلامی را مورد توجه قرار بدهد.

مناظره نباید براساس مخاصمه باشد، بلکه طرف مناظره باید نظرش را بدهد. خود لفظ مناظره هم یعنی این که طرف نظراتش را بگوید؛ اگر نظر دیگری هست نظر مقابلش را بشکند. در عین حال که به نظر طرف مقابل احترام میگذارد؛ آن طرف هم که جواب میدهد جواب را ارزیابی کند. این مناظرهای است که با فرمول اسلامی سازگار است، این مناظرهای که آقایان داشتند مناظره مورد نظر اسلام نبود و مشکلات شدیدی هم ایجاد کرد.

یکی از موضوعات ناشناخته در هر انتخابات و رقابت سیاسی، «اطرافیان» نامزدها هستند که معمولا همه از آنها شناخت ندارند و به نوعی پشت پرده هستند، معمولاً کسی که در انتخابات شرکت میکند اطرافش یک عده زیادی جمع میشوند. حالا در هر سیستمی و هر خطی و هر قماشی باشد افراد خاصی دورش را میگیرند و دیدگاههایشان را میگویند و آن بنده خدا هم دیدگاههای اینها را میگیرد. این اطرافیان برای نامزد هیجان ایجاد میکنند و معمولا هم برای آن شخص مشکل ایجاد میکنند و نمیگذارند سالم فکر کند. معمولاً اطرافیان خیلی در انتخابات ضرر میرسانند، البته نمیخواهم بگویم همه اطرافیان نامزدها بد هستند.

اگر خود شما مثلاً در انتخابات کاندیدا یا نامزد شوید، برای کار انتخاباتی از در و دیوار همین طور افراد مختلف پیدایشان میشود. به عنوان علاقهمندان به شما و عاشقان به شما و دلباختگان به شما نظر میدهند در حالی که نظرات خیلیهایش بیاساس است. باید خیلی مراقب این موضوع بود. پس افرادی که در انتخابات میخواهند که شرکت بکنند باید مواظب عناصر خودشان باشند و بدانند که افراد بسیاری میآیند که فقط به این افراد متصل شوند. اما مدام میگویند که ما با دیدگاه خاصی آمدیم و ما شما را دوست داریم و ما خیلی دلمان میخواهد که شما انتخاب بشوید. از این نوع مسائل زیاد است و باعث میشود که فرد به هیجان بیفتد و نتواند درست فکر کند. در این دوره از انتخابات هم ما به روشنی نقش منفی این اطرافیان را در تصمیم گیری برخی نامزدها دیدیم.

نباید فراموش کرد که دشمنی استکبار با اسلام از روزهای اول وجود داشته و هرچی هم جلوتر آمدهایم بر این دشمنی افزوده شده است.

https://shoma-weekly.ir/0zFiIW