نگاه

درخواست مهر و موم تحریر و تقسیم ترکه

پس از دریافت گواهی انحصار وراثت هر یک از ورثه می توانند درخواست مهر و موم ترکه و سپس تحریر ترکه را از شورای حل اختلاف درخواست نمایند. مهر و موم ترکه به معنای حفظ و نگهداری اموال به منظور جلوگیری از تصرف سایرین می باشد و مقصود از تحریر ترکه تعیین میزان اموال مورث و دیون او است .
پرسش : پدر اینجانب به تازگی فوت نموده است . اموال و وجوه نقدی زیادی از ایشان باقی مانده است ، وراث نیز منحصر به چند فرزند و همسر میباشد، حال ورثه ایشان به منظور جلوگیری از تضییع حقوق سایرین چه اقداماتی می بایست انجام دهند؟

پاسخ : در پاسخ به پرسش مطروحه باید بیان داشت ؛اولین اقدام اخذ گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی(پدر) می باشد چرا که لازمه انجام هرگونه عمل حقوقی آتی نسبت به اموال مورِث مستلزم ارائه این گواهی است. لکن به نظر آنچه غایت اصلی پرسش کننده بوده است چگونگی حفظ اموال برای جلوگیری از تضییع آن توسط ورثه دیگر می باشد که باید در ادامه گفت ، پس از دریافت گواهی انحصار وراثت هر یک از ورثه می توانند درخواست مهر و موم ترکه و سپس تحریر ترکه را از شورای حل اختلاف درخواست نمایند. مهر و موم ترکه به معنای حفظ و نگهداری اموال به منظور جلوگیری از تصرف سایرین می باشد و مقصود از تحریر ترکه تعیین میزان اموال مورث و دیون او است . نکته بسیار مهم این است که وفق ماده 192 قانون امور حسبی، بعد از تحریر ترکه درخواست مهر و موم پذیرفته نمی شود و اگر در اثنای تحریر ترکه درخواست مهر و موم بشود فقط آن مقداری که تحریر نشده است مهر و موم می گردد. بنابراین لازم است ابتدائا درخواست مهر و موم تقدیم گردد و سپس درخواست تحریر ترکه از مرجع قضایی صورت گیرد. به نظر نگارنده ؛ درخواست هم زمان این دو خواسته کافی به مقصود بوده و منعی برای رسیدگی هم زمان به خواسته مهر و موم و تحریر ترکه وجود ندارد. بعد از مهر و موم و تحریر ترکه ، هر یک از ورثه می توانند وفق ماده 300 قانون امور حسبی از دادگاه درخواست تقسیم سهم خود را از سهم سایر ورثه درخواست نمایند.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

* سؤالات حقوقی خود را میتوانید به رایانامه info@shoma- weekly. ir یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/eSFJW3