نگاه

درباره حرف هایی که کمتر شنیده شد

یکی از آسیب های شیوه فعلی مواجهه با بیانات امام خامنه ای؛ مغفول ماندن مباحث عمیق تر است. چه آنکه اغلب برای رسانه ها مباحث جاری روز، شیرین تر است و تیترهای داغ تری از آن استخراج می گردد.
محمد مهدی اسلامی- یکی از آسیب های شیوه فعلی مواجهه با بیانات امام خامنه ای؛ مغفول ماندن مباحث عمیق تر است. چه آنکه اغلب برای رسانه ها مباحث جاری روز، شیرین تر است و تیترهای داغ تری از آن استخراج می گردد.

دیدار سالیانه رهبر معظم انقلاب با دانشجویان در ماه مبارک رمضان، از جمله دیدارهایی است که بخش های مهمی از آن مورد غفلت قرار می گیرد. یک نمونه نسخه تهذیبی ایشان که توصیه کردند با قرآن و دعا و صحیفه سجادیه مخصوصا دعاهای 5 و 20 و21 مانوس بشوند.

از جمله نمونه های دیگر نسخه ای که ایشان برای دانشجویان ارائه کردند، ذیل موضوع افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی، مراجعه به حوزه در برابر شبهات بود.

واقعیت این است که کارهای خوبی در این مسیر شده است، اما برای یک دانشجو یا غیردانشجو برای گرفتن پاسخ شبهاتی که به سادگی در فضای مجازی و به ویژه شبکه هایی همچون تلگرام در برابر اوست، هنوز سطح دسترسی به یک عالم که بتواند جواب اقناعی بدهد؛ چندان بالا نیست. شبهاتی که در حجم بسیار زیاد همچون میکروبی که در محیط فاقد ایمنی قرار بگیرد؛ به سرعت تکثیر می شوند.

ایشان حدود دو ماه قبل هم خطاب به حوزوی ها با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر افزایش شبهات دینی و وجود انگیزههای سیاسی برای تزریق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان تأکید کردند «این میدان، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.»

آیت الله علیرضا اعرافی که مدیر جدید حوزه های علمیه کشور، عالمی مسلط به زبان و دنیا دیده است. از جامعه المصطفی العالمیه گرفته تا تعاملات با دانشگاه سابقه خوبی از حرکات پیشتازانه از ایشان در دست است که امیدآفرین است.

اگر ابعاد جنگ مذکور را دریابیم، باید از ایشان درخواست کرد که برای حضور موثر حوزه در فضای مجازی بر اساس الگوی «طبیب دوار بطبه» و کشف شبهات و پاسخ به آن، تدبیری جدید داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/RNc6xX