ادب و هنر

داییِ اخراجی

نمی توان کتمان کرد که شنیدن نام «اخراجی‌ها»... هر شنونده‌ای را یاد سه گانه سینمایی «اخراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی می‌اندازد. اما این عنوان این‌بار روی جلد یک کتاب نسبتا قطور نقش بسته که به چاپ دوم رسیده است. همین عنوان می‌تواند دلیل باشد تا خواننده آن را دست بگیرد و خاطرات سردار شهید حاج احد محرمی علافی (دائی) را ورق بزند. حاج احد در خاطراتش بارها از درگیر شدن با نیروهای ضد انقلاب و ... یاد کرده و به درگیری‌های آن روزها اشاره کرده است.
این کتاب اثر ارزشمندی برای مخاطب به شمار میرود و خواننده در «اخراجیها» با خاطرات بکر و دست نخوردهای روبهرو است.

نمی توان کتمان کرد که شنیدن نام «اخراجیها»... هر شنوندهای را یاد سه گانه سینمایی «اخراجیها» ساخته مسعود دهنمکی میاندازد. اما این عنوان اینبار روی جلد یک کتاب نسبتا قطور نقش بسته که به چاپ دوم رسیده است. همین عنوان میتواند دلیل باشد تا خواننده آن را دست بگیرد و خاطرات سردار شهید حاج احد محرمی علافی (دائی) را ورق بزند. حاج احد در خاطراتش بارها از درگیر شدن با نیروهای ضد انقلاب و ... یاد کرده و به درگیریهای آن روزها اشاره کرده است. او که از عنفوان نوجوانی پدر از دست داده و بار زندگی را در کنار مادرش به دوش کشیده است آماده تحمل هر سختی میشود و در کتاب نیز خواننده آن را لمس میکند. جفایی که در حق بچههای انقلاب میشود یکی از نکاتی است که در این کتاب مورد اشاره قرار میگیرد و در بازخوانی خاطرات وی این نکته مشهود است. برجستگی دیگر این کتاب این است که در مرور خاطرات حاج احد مختصاتی از اوضاع آن روزهای تبریز به خصوص سالهای انقلاب به خواننده منتقل میکند و همین نکته وجه تمایز کتاب با سایر کتب تاریخ شفاهی دفاع مقدس است. شخصیت ویژه شهید محرمی علافی یا حاج احد و به قول برخی اطرافیانش «دائی» عامل نامگذاری این کتاب به «اخراجیها» است. او که از پیش از انقلاب پا به هرجایی حتی برای کار میگذارد به خاطر زبان حقگویی که در کام دارد اخراج میشود دلیلی برای نامگذاری این کتاب است.

او اگر از جایی اخراج میشود به خاطر این است که نمیتواند از حق بگذرد و با افرادی که حق را زیر پا میگذارند درگیر میشود و همین جرقهای برای اخراجی شدن وی میشود.

اگر از محتوای کتاب عبور کنیم به متن میرسیم. این کتاب حاصل تلاش غلامرضا قلیزاده و موسی غیور است و به اذعان غیور که در پیشگفتار کتاب نیز آمده این کتاب حاصل 48 ساعت گفتگو با شهید محرمی علافی است.

خاطرات این کتاب بسیار حائز اهمیت است ولی به نظر میرسد در تدوین آنها شتاب وجود داشته و سر و شکل ندارد. خاطرات به صورت نامنظم پیاده شده و خواننده حس میکند همانطور که از سوی راوی بیان شده توسط نویسنده از روی نوار پیاده شده و هیچ ویرایشی روی آن صورت نگرفته است.

این مسئله خوانش کتاب را کمی با مشکل روبهرو میکند که اگر از این نکته عبور کنیم این کتاب اثر ارزشمندی برای مخاطب به شمار میرود و خواننده در «اخراجیها» با خاطرات بکر و دست نخوردهای روبهرو است.

کتاب «اخراجی‌‌ها» خاطرات سردار شهید حاج احد محرمی علافی معروف به دایی اثر غلامرضا قلیزاده و موسی غیور است که موسسه شهید کاظمی آن را در 485 صفحه و 2 هزار 500 نسخه با قیمت 15 هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.

https://shoma-weekly.ir/eLmk0B