نگاه

دانشگاه، استاد، دانشجوی تراز انقلاب اسلامی

دانشگاه اسلامی که آرمانی دست یافتنی برای نظام اسلامی است دانشگاهی است که اعضای هیئت‌های علمی آن از عناصر مؤمن و انقلابی تشکیل شده و از رتبه علمی بالا برخوردار بوده و علوم انسانی آن بر اساس ارزش‌ها و مفاهیم دینی و اسلامی شمول گردیده و بخش پژوهش در آن از وزن و اعتبار مطلوبی برخوردار و خروجی آن دانشجویان مفید و کارآمد برای اداره مطلوب کشور باشد. دانشگاه آرمانی مورد نظر نظام اسلامی دانشگاهی است که در آن از رکود و خمودگی خبری نیست و از سه عنصر نشاط علمی، نشاط معنوی و نشاط سیاسی برخوردار است.
حمید رضا ترقی

قسمت اول- یکی از رویکردهای افطار ماه مبارک رمضان توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی دعوت از اساتید و دانشجویان دانشگاهها در دو برنامه متمایز بود که در تاریخ 13/4/94 و 20/4/94 صورت گرفت معظم له در این دو دیدار مهم برای هر کدام از قشرهای مذکور کلاس درس مهم و ارزشمندی را تشکیل دادند و با رهنمودهای مهم خود جهتگیریهای آینده دانشگاه و اشکالات گذشته و مطالبات خود را تبیین فرمودند.

الف) دانشگاه تراز انقلاب

دانشگاه اسلامی که آرمانی دست یافتنی برای نظام اسلامی است دانشگاهی است که اعضای هیئتهای علمی آن از عناصر مؤمن و انقلابی تشکیل شده و از رتبه علمی بالا برخوردار بوده و علوم انسانی آن بر اساس ارزشها و مفاهیم دینی و اسلامی شمول گردیده و بخش پژوهش در آن از وزن و اعتبار مطلوبی برخوردار و خروجی آن دانشجویان مفید و کارآمد برای اداره مطلوب کشور باشد. دانشگاه آرمانی مورد نظر نظام اسلامی دانشگاهی است که در آن از رکود و خمودگی خبری نیست و از سه عنصر نشاط علمی، نشاط معنوی و نشاط سیاسی برخوردار است.

نشاط علمی

نشاط علمی که وجه تمایز محیط دانشگاه از دیگر محیطهای جامعه است از دیدگاه رهبر معظم انقلاب یکی از نیازهای اساسی کشور است و پیشرفت علمی موجب گرهگشاییهای بزرگی در کشور خواهد شد.

نشاط معنوی

دانشگاه تراز انقلاب اسلامی باید با اهداف عالی نظام هم راستا بوده و رویکرد علمی آن معنوی باشد. بیش از 22 سال پیش رهبر معظم انقلاب فرمودند: دانشگاه باید یک محیط دینی باشد، در دانشگاه باید متدینین احساس کنند همه فضای عمومی آنجا به آنها کمک میکند البته تدین، دین، معنویت و اخلاق و احساسات انقلابی از شعب این معنویت است. امروز نمیتواند کسی ادعای تدین بکند، اما در تضاد با انقلابی باشد که بر اساس دین است. 24/9/72

نشاط سیاسی

ایجاد فضای سیاسی دردانشگاه نه تنها موجب افزایش تحلیل سیاسی و بصیرت بخشی به قشر دانشگاهی میشود و زمینه را برای گفتمان سیاسی از درون دانشگاه فراهم میسازد بلکه موجب تربیت کادر نخبه سیاسی برای آینده کشور میشود.

ب) استاد

استاد از دیدگاه مقام معظم رهبری فقط به معنای معلم نیست بلکه به معنای مربی نیز هست، چون بهطور طبیعی تعلیم با مقوله تربیت همراه است.

اساتید فرماندهان جنگ نرم هستند و فرماندهانی موفقاند که خود در میدان رزم حضور داشته باشند امروز حدود هفتاد هزار عضو هیئت علمی داریم که بسیاری از آنها انسانهای مؤمن، متدین، مذهبی، انقلابی و معتقد به مبانی دین و انقلاباند و باید قدر آنها را دانست. در نقطه مقابل باید از عناصری که نامطمئن بودن خودشان را اثبات کردهاند مطلقاً استفاده نشود، کسانی که برای جمهوری اسلامی و برای اسلامیتش و برای جمهوریتش بی اعتمادی خود را در سال 88 ثابت کردند اینها نامطمئناند. من استفاده از اینها را مطلقاً توصیه نمیکنم به هیچ وجه، نه به شما و نه به هیچ دانشجویی و نه به هیچ دانشگاهی. 20/4/94

وظیفه اساتید

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه وظایف مهمی را برای اساتید برشمردند از جمله موارد زیر:

1- القاء روحیات مطلوب به نسل جوان مشغول تحصیل

2- جلوگیری از فروکش کردن شتاب پیشرفت علمی در کشور

3- برکنار نگه داشتن محیط علمی دانشگاهها از حاشیهسازیها

مقام معظم رهبری در جمع اساتید فرمودند: اگر استاد ما متدین باشد، دارای غیرت ملی باشد، دارای انگیزه انقلابی باشد، دارای روحیه سختکوشی باشد، به طور طبیعی اینها به متعلم منتقل میشود.

اگر عکس اینها هم باشد، همین جورِ اگر آن استاد یک انسان باانصاف و با اخلاق باشد، امکان تربیت دانشجوی باانصاف و با اخلاق بالا خواهد بود.

اساتید نباید دانشجو را تشویق به مهاجرت از کشور نمایند بلکه سعی کنند آنها را جذب فعالیت در کشور نمایند.

ج) دانشجو

دانشجویان آیندهسازان انقلاب اسلامی و مدیران آینده کشورند، بنابراین باید دید کشور به چه نیروهایی نیاز دارد.

جوان مطلوب امروز کشور

از نظر مقام معظم رهبری کشور ما به جوانانی نیاز دارد که بتوانند:

1- بازوان پرقدرتی برای پیشرفت کشور باشند

2- سرشار از انگیزه ایمانی و بصیرت دینی باشند

3- دارای همت بلند و جرأت اقدام باشند

4- دارای اعتماد به نفس و خودباوری باشند

5- به «ما میتوانیم» باور و اعتماد داشته باشند

6- افقهای آینده را روشن و درخشان ببینند

7- از روحیه استغنا و بی اعتنایی به تحمیلهای علمی دشمنان برخوردار باشند

8- از موقعیت کشور فهم درست و صحیحی داشته باشند که کجا هستیم و به کجا خواهیم رسید و چگونه باید راه را طی کنیم

9- در برابر دستاندازی و تجاوز و خدشهدار شدن استقلال ملی کشور قاطع و مقاوم باشند

10- پرانگیزه، پرشور، با نشاط و فعال و سرزنده باشند

این نوع جوان را باید اساتید دانشگاه تربیت کنند خروجی دانشگاه تراز انقلاب باید چنین جوانانی باشند.

بنابراین اگر خروجی دانشگاه جوان، بی انگیزه و بی غیرت و بی بصیرت و فاقد اعتماد به نفس و متکی به بیگانه و در تضاد با آرمانهای انقلاب اسلامی و ناامید نسبت به آینده و فاقد قدرت تحصیل شرایط کشور بود، این محصول مورد نظر انقلاب و نظام نیست.

فرایض دانشجویی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان درتاریخ 20/4/94 مهمترین فرایض دانشجویی را:

1- آرمان خواهی

2- تصمیمسازی

3- گفتمان سازی

4- هدر ندادن وقت و فرصت علماندوزی دانستند.

آرمانگرایی که از نظر رهبر معظم انقلاب مخالف واقعگرایی و نه موافق محافظهکاری است بدین مفهوم است که: به واقعیتها نگاه میکند و آنها را درست میشناسد و از واقعیتهای مثبت استفاده میکند و با واقعیتهای سلبی و منفی تقابل میکند.

آرمانهای دانشجویی

رهبر معظم انقلاب اسلامی آرمانهای دانشجویی را بدین قرار تشریح فرمودند.

1- ایجاد جامعه اسلامی و تمدن اسلامی واجب بر تفکر اسلام سیاسی

2- اعتماد به نفس و تفکر «ما میتوانیم»

3- مبارزه با نظام سلطه و استکبار

4- عدالت خواهی

5- ایجاد دانشگاه اسلامی و دستیابی به رشد علمی.

https://shoma-weekly.ir/wLmGAA